عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۶۱۸۴
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۸
حجت‌الاسلام شاهسونی عنوان کرد:
مدیر موسسه قرآنی بیت الاحزان با بیان اینکه ۲۰ طلبه در حوزه علمیه قرآن‌محور استهبان حافظ کل قرآن شدند افزود: در سال جاری ۵۰ مدرسه تخصصی حفظ برای بانوان در شعبات استانی فعال می‌شوند.

عقیق:حجت‌‌‌‌‌الاسلام علی‌رضا شاهسونی مدیر موسسه قرآنی بیت الاحزان حضرت زهرا(س) در دومین روز از مسابقات بین المللی قرآن کریم میهمان غرفه تسنیم شد و درباره فعالیت‌های این موسسه و شعبات آن با خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویاگفت‌وگو کرد که مشروح آن را می‌خوانید:

 لطفاً درباره مهمترین فعالیت‌های موسسه بیت‌الاحزان در سال 95 و اقداماتی که در سال جدید در پیش خواهید داشت توضیح دهید.

موضوع راه‌اندازی حوزه علمیه قرآن‌محور در شهرستان استهبان یکی از برنامه‌های قابل ذکر در سال گذشته بود که در نوع خودش منحصر به فرد بود. هدف از تاسیس آن ترویج حفظ قرآن برای طلاب علوم دینی بود بدین ترتیب که متقاضیان و طلبه‌ها در دوسال طلبگی خود حافظ کل قرآن می‌شوند. 20 طلبه در سال گذشته حافظ کل قرآن شدند و پیش‌بینی شده تا 20 طلبه دیگر نیز در سال جدید حافظ قرآن شوند. از برنامه‌هایی قابل توجهی که در سال 96 داشتیم، راه‌اندازی مدارس شبانه‌روزی در تهران، بیرجند و کرمان بود.

چه برنامه‌هایی برای سال جاری انجام خواهید داد؟

در سال 96 قصد داریم تا مدارس شبانه‌روزی را توسعه دهیم و 50 مدرسه حفظ تخصصی قرآن را در شعبات این موسسه راه‌اندازی کنیم تا بانوان بتوانند در طرح یک ساله و دو ساله حافظ کل قرآن کریم شوند.

هدف از توسعه مدارس حفظ قرآن، تربیت کادر قرآنی و توسعه فرهنگ قرآن‌کریم است. در این مدارس علاوه بر تربیت حافظ به موضوعات تدبر در آیات، مباحث قواعدی و تجوید و غیره نیز پرداخته می‌شود.

اعتبار و بودجه موسسه بیت‌الاحزان با این حجم وسیع فعالیت‌ها از کدام منبع تامین می‌شود؟

موسسه بیت‌الاحزان سعی کرد تا از ابتدا متکی به خودش باشد و بر این اساس تنها به صورت مردم محور اداره شده است. در سال گذشته با تشکیل مجمع خیرین قرآنی توفیقات خوبی داشتیم و بنا شد تا مجمع خیرین که مشتمل بر خیران قرآنی کشور هستند، در تمام شعبات  تشکیل شود تا هر شعبه یک مجمع داشته باشد.

هرساله، گردهمایی با حضور حافظان این موسسه در شهر تهران برگزار می‌شود. هدف از برگزاری آن چیست؟

هر ساله این همایش با هدف هم‌افزایی قرآنی بین حافظان موسسه بیت‌الاحزان برگزار می‌شود که امسال به دلیل مطابقت زمانی آن با مسابقات بین‌المللی این توفیق نصیب شد تا 400 حافظ با حضور در مصلای امام خمینی(ره) از روند مسابقات بازدید کنند.

 چرا بانوان در این گردهمایی شرکت نکردند؟

به علت کمبود بودجه و مکان استقرار این دوره بدون حضور بانوان برگزار شد و طبق بودجه‌ای که اداره اوقاف تهران در اختیارمان قرار داده بود تنها می‌شد برادران را با خود همراه کنیم که البته گردهمایی بانوان در اردیبهشت‌ماه در استان فارس برگزار خواهد شد.

 موسسه بیت‌الاحزان در سال 1375 به همت جمعی از روحانیون دهستان خیر از توابع استهبان فارس فعالیتهای خود را آغاز کرد. مسئولان این مؤسسه مردم نهاد بر این باورند گرچه فعالیت های بیت الاحزان از بدو تأسیس تاکنون با رشد و بالندگی قابل قبولی همراه بوده است اما هنوز در ابتدای راه است و تا دست یافتن به هدف نهایی که فعالیت در کل جهان اسلام است راه درازی در پیش دارد.

سنگ بنای اصلی مؤسسه که با کمک های مردمی در ساختمانی قدیمی واقع در روستای ماهفرخان از توابع شهرستان استهبان کار خود را آغاز کرد، اما در حال حاضر با داشتن یک ساختمان مرکزی، هفت مدرسه شبانه روزی ویژه خواهران و برادران و 150 شعبه در 12 استان کشور ( فارس، بوشهر، کرمان، سیستان وبلوچستان، یزد،خوزستان، تهران، زنجان، قم ، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی و خراسان شمالی) عمده فعالیت خود را بر نقاط محروم و روستایی متمرکز نموده است.


منبع:تسنیم

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین