عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۵۹۲۱
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۱
با همت مرکز طبع و نشر صورت گرفت؛
مصحف منسوب به امام علی(ع) که در موزه آستان قدس رضوی نگه‌داری می‌شود، با همت مرکز طبع و نشر قرآن کریم مورد بررسی کارشناسان ایرانی و خارجی قرار گرفت.
عقیق:مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران تنها مرکز علمی کشور در حوزه رسم‌الخط قرآن کریم است که تحقیقات گسترده­‌ای را در موضوعات مرتبط با نگارش مصحف، انجام داده است. توجه به مبانی علمی رسم‌‌المصحف و نیز پیشینه تاریخی آن، از موضوعات بسیار مهمی است که همواره مورد نظر محققان این مرکز بوده است.

از مهم­ترین منابع تحقیقاتی در این خصوص، مصاحف کهنی است که در موزه‌های مختلف به عنوان آثار تاریخی نگهداری می­‌شود. بررسی این مصاحف، می­‌تواند ابعاد جدیدی را نسبت به گزارش­‌ها و نقل­‌های پیشینیان درباره رسم و ضبط قرآن، روشن کند. بدیهی است هر چه این مصاحف به قرون اولیه اسلام نزدیک­تر باشند، اهمیت آنها نیز از حیث چگونگی نگارش کلمات بیشتر خواهد بود.

در این راستا، مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران با مشارکت سازمان کتابخانه­‌ها، موزه­‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و با حمایت­‌های مرکز هماهنگی و توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور، تحقیق بر روی یکی از کهن­‌ترین نسخه­‌های قرآنی کشور را که در کتابخانه آستان قدس نگهداری می­‌شود و منسوب به امام علی(ع) است، در دستور کار خود قرار داد.

تحقیق مصحف مزبور که تقریباً از دو سال پیش به وسیله «طیار آلتی قولاچ» محقق مصاحف کهن از کشور ترکیه، حمیدرضا مستفید و مرتضی توکلی محققان مرکز طبع و نشر قرآن کریم آغاز شده، در حال حاضر مراحل پایانی خود را طی می­‌کند.

این مصحف شریف از جنبه­‌های گوناگون علمی از جمله رسم‌المصحف، قرائات و ... مورد بررسی قرار گرفته است و پس از پایان مراحل ویرایش و آماده­‌سازی، از سوی مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران به زیور طبع آراسته خواهد شد.

لازم به ذکر است که مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران، در نظر دارد علاوه بر مصحف آستان قدس رضوی، مصاحف قرآنی دیگری را نیز که از قدمت تاریخی بالایی برخوردار هستند، از جمله مصاحف آستان حضرت معصومه(س)، به عنوان مواریث گران‌بهای اسلام و تشیع در اختیار پژوهشگران و علاقه­‌مندان سراسر جهان قرار دهد.

منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین