عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۵۹۰۶
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۳
فردي كلاهبردار به بهانه سفرهاي زيارتي، ده‌ها شهروند را در سراسر كشور سركيسه كرد؛
شاكي اين پرونده كه امام جماعت يكي از مساجد در مشهد است، در تاريخ ششم فروردين‌ماه با مراجعه به شعبه ۲۰۶بازپرسي دادسراي عمومي و انقلاب مشهد از فردي كه به بهانه سفر زيارتي به كربلا از او مبالغي را كلاهبرداري كرده است، شكايت كرد.
عقیق:«چهره‌اي موجه داشت و به‌خوبي با كلمات بازي مي‌كرد. وقتي متوجه شدم كه براي سفر زيارتي به‌دنبال يك روحاني مي‌گردد، اعلام‌آمادگي كردم و گفتم كه حاضرم در اين سفر او را همياري كنم. قرار بود همسرم را هم با خودم ببرم، براي همين ۲ميليون‌ و ۴۰۰هزار تومان به حساب فردي كه خود را مجتبي معرفي كرده بود، واريز كردم و قرار شد اول فروردين امسال راهي كربلا شويم؛ اما سه روز از موعد مقرر گذشت و هنگامي كه با اين فرد تماس گرفتم، با عدم پاسخ‌گويي او مواجه شدم.» اين‌ها گوشه‌اي از اظهارات مردي است كه ازسوي فردي شياد به بهانه سفر زيارتي به كربلا مورد كلاهبرداري قرار گرفته است.


آغاز يك پرونده

به‌گزارش شهرآرا، شاكي اين پرونده كه امام جماعت يكي از مساجد در مشهد است، در تاريخ ششم فروردين‌ماه با مراجعه به شعبه ۲۰۶بازپرسي دادسراي عمومي و انقلاب مشهد از فردي كه به بهانه سفر زيارتي به كربلا از او مبالغي را كلاهبرداري كرده است، شكايت كرد.

اين مرد جوان در ادامه اظهارات خود به بازپرس پرونده گفت: متهم در ابتدا خود را فردي باسابقه درزمينه اعزام كاروان به سفرهاي زيارتي معرفي ‌كرد و به من گفت كه به‌دنبال يك روحاني براي كاروانش است. من هم كه عاشق اين سفر بودم، بدون هيچ تحقيقي به اين مرد شياد اعتماد كردم. او به من گفت كه از روحانيان كاروان‌هايش هيچ‌گونه وجهي را دريافت نمي‌كند؛ اما اگر آنان بخواهند خانواده خود را بياورند، بايد تمام وجه سفر را بپردازند. من هم كه دوست داشتم همسرم در اين سفر معنوي كنارم باشد، مبلغ ۲ميليون و ۴۰۰هزار تومان را در ۴ مرحله به يك حساب واريز كردم.

شاكي ادامه داد: قرار بود كه اول فروردين به مقصد كربلا پرواز كنيم و عيد نوروز را در كربلا باشيم؛ اما متهم گفت كه پرواز چند روز به تاخير افتاده است. بعد از ۳ روز كه خبري از اين مرد شياد نشد، با شماره‌ تلفن‌همراهش تماس گرفتم كه متوجه شدم تلفنش را از دسترس خارج كرده است.


شكايت روي شكايت

با اعلام اين شكايت، موضوع به‌صورت ويژه بررسي شد و تيمي از ضابطين قضايي به بررسي اين پرونده پرداختند. ماموران در ادامه تحقيقات، ۲ شماره‌حساب از متهم را شناسايي كردند و به سراغ آدرس‌هاي آن رفتند كه متاسفانه فردي با مشخصات مربوطه در آن محل‌ها ساكن نبود.

درحالي‌كه ضابطين قضايي مشغول ردزني متهم اين پرونده بودند، شكايتي ديگر ازسوي چند مال‌باخته كه به بهانه سفر زيارتي از آنان كلاهبرداري شده بود، دراختيار بازپرس شعبه۲۰۶ دادسراي عمومي و انقلاب مشهد قرار گرفت.

در اين پرونده نيز متهم به شيوه پرونده قبلي با نزديك‌‌شدن به يك روحاني و به بهانه اينكه نيازمند مداح براي كاروان زيارتي‌اش است، نظر او را جلب و پس از آن اطرافيان مال‌باخته را فريب داده و مبالغي را از آنان كلاهبرداري كرده است.

شاكي اين پرونده نيز به بازپرس شعبه۲۰۶ دادسراي عمومي و انقلاب مشهد گفت: او (متهم) به جملاتش مسلط بود و مي‌دانست كه چگونه بايد نظر شما را جلب كند. من هم كه عاشق سفر زيارتي، آن‌هم به‌عنوان مداح يك كاروان، بودم، خام حرف‌هايش شدم و به او اعتماد كردم؛ البته اين همه ماجرا نبود و براي اينكه به اين مرد شياد لطفي كرده باشم، موضوع را با چند نفر از دوستانم مطرح و پس از موافقت آنان مبالغي را براي او (متهم) اخذ كردم.

اين مرد ميان‌سال ادامه داد: قرار بود كه سوم فروردين از مشهد به مقصد كربلا پرواز كنيم. روز موعود همگي به فرودگاه رفتيم و منتظر اعلام شماره پرواز بوديم؛ اما آنجا متوجه شديم كه شماره پرواز جعلي است و در آن روز پروازي براي كربلا نيست. وقتي متوجه اين موضوع شدم، بلافاصله با تلفن‌همراه اين مرد شياد تماس گرفتم؛ اما او گوشي همراهش را خاموش كرده بود.


مرد كلاهبردار در آستانه دستگيري

بازپرس شعبه۲۰۶ دادسراي عمومي و انقلاب مشهد روز گذشته درباره جزئيات اين پرونده در مصاحبه‌اي اختصاصي، به خبرنگار ما گفت: تاكنون ۱۳شاكي با مراجعه به دادسرا شكايت خود را از اين فرد كلاهبردار تنظيم كرده‌ و خواستار رسيدگي به اين پرونده شده‌اند.

اين مقام قضايي عنوان كرد: طبق بررسي اظهارات شكات پرونده مشخص شد متهم به بهانه سفر عتبات‌عاليات، تاكنون بيش از ۱۵۰ميليون ريال را در واريز‌هاي مختلف از آنان دريافت كرده است كه احتمال افزايش شاكيان اين پرونده نيز وجود دارد.

وي افزود: دو نفر از شاكيان اين پرونده ساكن مشهد و مابقي در شهرستان بروجرد هستند كه به‌دليل تشكيل پرونده در مشهد مراحل رسيدگي در دادسراي اين شهر پيگيري مي‌شود.

بازپرس شعبه۲۰۶ دادسراي عمومي و انقلاب مشهد با بيان اينكه پليس سرنخي از متهم اصلي اين پرونده به دست آورده است، اظهار كرد: تاكنون پليس افرادي را كه متهم با آنان ارتباط داشته، شناسايي و به دادسرا احضار كرده است؛ علاوه‌براين تمامي حساب‌هاي اين فرد شياد مسدود شده‌اند.

وي ادامه داد: چهره فرضي متهم ترسيم و دراختيار تيم‌هاي گشتي پليس در سراسر كشور قرار گرفته است و اين فرد با همكاري مردم به‌زودي دستگير خواهد شد.



توصيه‌هاي مقام قضايي

اين مقام قضايي تاكيد كرد: دستگاه قضايي با افرادي كه قصد دارند با فريب شهروندان از آنان كلاهبرداري و سوء‌استفاده مالي كنند، در چهارچوب قانون و بدون هيچ مماشاتي به‌شدت برخورد خواهد كرد.

وي در پايان از شهروندان خواست تا براي سفر‌هاي زيارتي و سياحتي، حتما به مراكز مجاز و داراي مجوز مراجعه كنند و دراين‌باره به افرادي كه ادعا مي‌كنند كاروان زيارتي مي‌برند و دراين‌راستا چند‌سالي است سابقه دارند، اعتماد نكنند.


منبع:حج

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین