عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۵۸۸۲
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۳
حاج داود علیزاده؛
حاج داود علیزاده: مداح نباید در مدح و منقبت و آوای خوب خلاصه شود بلکه باید شعور، معرفت و پیامی نسبت به فضایی که در آن جامعه زندگی می‌کند نیز ارائه دهد.
عقیق:داود علیزاده، مداح پیشکسوت کشورمان با تأکید بر اینکه مداحی یک هنر است و هر هنر هم یک علم، عنوان کرد: در جامع المقدمات اولین جمله‌ای که نوشته شده این است: «اول‌العلم معرفت الجبار». اولین علم معرفت ذات الهی است و برای کسی که می‌خواهد مداح شود، معرفت به ارباب، جامعه‌ای که می‌خواهد در آن فعالیت کند، پیشکسوتان جامعه مداحی، اساتید و مستمعانش مراحل بعدی معرفت است که باید کسب کند.
وی ادامه داد: وقتی به مداحی به عنوان یک علم نگاه کنیم باید بدانیم که هر علمی زیرمجموعه‌های خاص خود و مراتب ویژه‌ای دارد که کسب آنها مستلزم زمان است و این زمان باید زیر نظر اساتید گذرانده شود تا مسیر درست را به مداح بیاموزند.

این مداح پیشکسوت کشورمان در ادامه به علومی که هر مداحی باید با آنها آشنا شود اشاره و اظهار کرد: شناخت سیره انبیا و اولیا، شناخت آواهای موسیقی، شناخت قالب‌های شعری و روانشناسی جلسه از جمله علومی که باید یک مداح بداند. من معتقد هستم یک مداح باید روانشناسی هم خوانده باشد و در خصوص بهداشت روانی جامعه اطلاعات داشته باشد به دلیل اینکه وقتی وارد یک جلسه می‌شود بهداشت روانی آن جلسه و فرهنگ جامعه را در نظر بگیرد و اشعار و آوایی که انتخاب می‌کند و نتی که انتخاب می‌کند را نسبت به آن فرهنگ انتخاب کند.

وی تصریح کرد: کسی که این آموزش‌ها را ندیده باشد مداح خوبی نخواهد شد شاید صدای خوبی داشته باشد اما این صدا نیاز به آموزش دارد. فقط صدا برای یک مداح عامل موفقیت نیست. صدا ۲۰ درصد مداحی است و شناخت و تجربه ۲۰ درصد دیگر اما بقیه ۶۰ درصد آموزش‌هایی است که باید در دوران آموزش مداحی از اساتید آموخت.

علیزاده در خصوص آموختن آواهای موسیقی نیز گفت: افرادی هستند که در وادی آوازخوانی هستند و باید کاملاً به موسیقی مسلط باشند اما برای یک مداح همین اندازه که شناختی داشته باشد و بداند هر آوا در کدام دستگاه است کفایت می‌کند.

وی با تأکید بر لزوم شناخت مقاتل صحیح توسط مداحان گفت: اکنون اکثر شنوندگان در جامعه ما افراد به روزی هستند که با اینترنت مأنوس هستند و سؤال‌هایی می کنند از قبیل اینکه آیا در کربلا مادر حضرت علی اکبر(ع) حضور داشته‌اند یا خیر؟ و ... . مداحان باید متوجه باشند که بسیاری از مطالب در برخی کتاب‌ها نوشته شده و اینکه من بخواهم از این مطالب به عنوان چیز جدیدی استفاده کنم نباید موجب ایجاد تشتت و اختلاف در جامعه شود.

مداح نباید در مدح و منقبت و آوای خوب خلاصه شود
علیزاده در ادامه تشریح ویژگی‌های یک مداح خوب، گفت: مداح نباید در مدح و منقبت و آوای خوب خلاصه شود بلکه باید شعور، معرفت و پیامی نسبت به فضایی که در آن جامعه زندگی می‌کند نیز ارائه دهد. به عنوان مثال اگر مقام معظم رهبری در خصوص مطلبی صحبت می‌کنند مداحان نیز در لابه لای مراسم و محافل خود یک پیام هم از مقام معظم رهبری به شنوندگان خود ارائه دهند. بایستی از منویات و رهنمودهای مقام معظم رهبری درس بگیریم و این منویات را نشر دهیم.

مداحی یعنی ایجاد یک حرکت در جامعه
وی تأکید کرد: مداحی یعنی ایجاد یک حرکت در جامعه که نباید فقط در مصائب و مناقب اهل بیت(ع) خلاصه شود چرا که ائمه(ع) خود نیز به وسیله خطبه خوانی و سخنرانی در مسیر روشنگری حرکت می‌کردند.
این مداح پیشکسوت کشورمان در خصوص مهم‌ترین معضلات پیش روی جامعه مداحان نیز گفت: آسیب‌هایی که ایجاد شده از نسل جدید و جوان است. در نسل پیشکسوتان آسیب نداریم چرا که در قالب‌های بسیار بسیار مشخص و حساب شده پرورش یافته و آموزش دیده‌اند. قشر جوان می‌خواهند نوآوری کند و مطرح شود و اصلاً شئونات اهل بیت(ع) و جامعه مداحی را ملاحظه نمی‌کند. باید این پیام به مداحان جوان رسانده شود که با اقدامات خود ایجاد آسیب کرده‌اند و باید تلاش کنند به مسیر پیشکسوتان مداحی بازگردند.

وی در پایان به مداحان جوانان توصیه کرد که حتماً علم، آموزش و مطالعه داشته باشند و گفت: کسی که می‌خواهد مداحی را شروع کند باید به دنبال علم مداحی برود، مطالعه شعری و مقتلی داشته باشد، زیر نظر استاد آموزش ببیند و سعی کنند خودرو و خودرأی نباشد.

منبع:ایکنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین