عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۵۷۶۵
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۰
به مناسبت سالروز درگذشت مرحوم «علی آهی»
مرحوم آهی اجازات در امور حسبیه و نقل حدیث را از آیات عظام، امام خمینی، سید ابوالقاسم خویی، سید عبدالهادی شیرازی، سید محسن حکیم، سید محمود شاهرودی، سید محمدرضا گلپایگانی و دیگر مراجع معظم تقلید دریافت کرد.
عقیق:مرحوم حاج «علی آهی» متولد 14 آبان‌ماه 1307، ساکن تهران بازارچه پامنار(یکی از محله‌های قدیم و اصیل تهران) بود. او تحصیلات متداول مکاتب قدیم و تحصیلات حوزوی را تا آستانه درس خارج فقه ادامه داد و رشته‌های درسی ادبیات عرب، منطق، فقه، اصول، تفسیر، رجال و حدیث را از اساتیدی همچون علی اصغرمیردامادی، شیخ احمد مجتهدی، سید محمد ضیاء‌آبادی و منظومه ملاهادی سبزواری را از آیت‌الله سیدرضی شیرازی و نهج‌البلاغه را نزد سید محمود طالقانی (اولین امام جمعه تهران) و کلام را نزد آیت‌الله حاج میرزا حسن لواسانی فرا گرفت.

مرحوم آهی اجازات در امور حسبیه و نقل حدیث را از آیات عظام، امام خمینی، سید ابوالقاسم خویی، سید عبدالهادی شیرازی، سید محسن حکیم، سید محمود شاهرودی، سید محمدرضا گلپایگانی و دیگر مراجع معظم تقلید دریافت کرد.(در معنای امور حسبیه گفته شده: آنچه که می‌توان در برابر انجامش انتظار اجر و ثواب داشت؛ حال چه از امور اجتماعی؛ مانند قضاوت و داوری بین مردم باشد، یا از امور شخصی؛ مانند تجهیز و دفن میت و ...)

وی کسب معارف ادعیه را نیز نزد آیت‌الله میرزامحمد علی شاه‌آبادی (استاد  امام خمینی(ره)) فرا گرفت و  اخلاق و علوم اعتقادی در شعر و شاعری را از علمای بزرگی همچون آیت‌الله حاج شیخ جواد خراسانی (تهران)، آیت‌الله سیدمحمد هادی میلانی(مشهد)، آیت‌الله حاج میززا جواد تهرانی(مشهد)، آیت‌الله سیدابوالقاسم خویی (نجف اشرف)، آیت‌الله سیدمحمد رضا گلپایگانی (قم)، آیت‌الله علی نمازی شاهرودی (مشهد)، آیت‌الله سیدمحمد و حیدر (قم)، آیت‌الله شیخ حسین وحید خراسانی (قم)، شهید آیت‌الله سیدعبدالحسین دستغیب (شیراز) و... کسب کرد که البته در بین اساتید یاد شده، مرحوم آیت‌الله حاج شیخ جواد خراسانی، عمده‌ترین سهم را در تعلیم و تربیت جناب آقای آهی، برعهده داشت.

مرحوم حاج علی آهی پس از سالها شاگردی در محضر علما و رسیدن به کسوت استادی، تدریس خود را در زمینه‌های دروس حوزوی و شعر آغاز کرد. علوم حوزوی را در مدرسه آیت‌الله مجتهدی (از سال 1344 تا 1347) در مدرس‌های عمومی و خصوصی از دروس رسائل و مکاسب و کفایتین تدریس کرد و در علوم اعتقادی در شعر و شاعری در انجمن‌های ادبی، محافل آیینی، محافل خصوصی و تخصصی و...به ایراد سخن می‌پرداخت.

آموزش فن مقدس مداحی، مقتل‌خوانی و علوم مرتبط دیگر در جوامع مداحان تهران و شهرستانهای مختلف و نیز جلسات تخصصی متعدد که ماحصل بخشی از این تلاش، پرورش و معرفی مداحان زبده، به هیات‌های مذهبی کشور است که بسیاری از ایشان، از مشاهیر گذشته و حال هستند، بخشی از فعالیت‌های مرحوم آهی در این زمینه است. (این کلاس‌ها هم اکنون نیز در محفل «خانه مداحان» برگزار می‌شود).

مبارزه با رژیم پهلوی و حضور در جنگ تحمیلی

این شخصیت برجسته علاوه بر تحصیل در علوم و معارف الهی، در شکل‌گیری انقلاب اسلامی نیز نقش موثر و گسترده ای داشت که حضور فعال در حوزه مردمی در جنبش ملی شدن صنعت نفت، به زعامت آیت‌الله سیدابوالقاسم کاشانی (در آغاز جوانی)، عضو هیئت مدیره «جمعیت اتحاد مسلمین» به سرپرستی آیت‌الله سیدهدایت‌الله تقوی شیرازی (علیه فرقه ضاله بهاییت)، عضویت در «جمعیت فدائیان اسلام» به رهبری شهید حجت‌الاسلام سیدمجتبی نواب صفوی، همراهی با شهید آیت‌الله سعیدی در فعالیتهای سیاسی ایشان، فعالیت همه جانبه و موثر در خصوص لغو لایحه «انجمن‌های ایالتی و ولایتی»، چاپ و توزیع گسترده اعلامیه‌های ضد رژیم (در مناسبت‌ها و موضوعات مختلف)،سرایش، قرائت و توزیع اشعار سیاسی بر ضد رژیم ستم‌شاهی، مکاتباد فراوان با مراجع عظام (در امور سیاسی) و نیز نامه‌رسانی‌های متعدد در این خصوص که بین علمای بزرگ تهران و مشهد و به واسطه ایشان، به انجام می‌رسید، دستگیری‌های متعدد (از جمله در واقعه 15 خرداد 1342 و 17 شهریور 1357) توسط ساواک و تحمّل شکنجه‌های فراوان، پذیرش عضویت و مسئولیت در کمیته انقلاب اسلامی (تا سطح فرماندهی استان) به دعوت آیةالله مهدوی کنی، حضور فعال در هشت سال دفاع مقدس و ...که خلاصه‌ای از اقدامات و عملکرد سیاسی مرحوم آهی از پیش از انقلاب تا زمان حیاتشان است.

این پیرغلام آستان حسینی در زمینه‌های فرهنگی نیز افتخاراتی را داشته که اگر بخواهیم به برخی از آن اشاره کنیم، می توان به مواردی همچون ورود به کسوت پرافتخار مداحی از 10 سالگی (1317 هـش)، مدیریت کاروانهای حج و عمره و عتبات عالیات از سال 1340 و ترویج احکام و معارف حقه جعفری، تشکیل هیات‌های مختلف مذهبی، تشکیل و رهبری جوامع مداحان و پرورش شاگردان برجسته، پرچمداری توجه به بعد اعتقادی شعر (در کنار توجه به بعد ادبی آن)، نقد اعتقادی آثار بزرگان ادب فارسی، مانند: مولوی، سعدی، حافظ و... با تکیه بر منابع قرآنی و روایی (به صورت منظوم و منثور)، تاسیس چند مسجد و حسینیه (در تهران و آبعلی)، تاسیس چند کتابخانه (در تهران و آبعلی)، تاسیس صندوق قرض‌الحسنه الغدیر (در آبعلی)، نامه‌نگاری‌های متعدد با رهبر معظم انقلاب و پیگیریهای بی‌وقفه (از سال 1381هـ.ش) در خصوص برقراری بیمه تامین اجتماعی، برای مداحان و شاعران اهل البیت(ع) که سرانجام با مساعدت و دستور معظم‌له منجر به تاسیس «بنیاد دعبل خزاعی» شد، عضو هیات امنا و هیات مدیره بنیاد دعبل خزاعی، تاسیس خانه مداحان اهل‌البیت(ع)، در اختیار گرفتن 1200 قطعه قبر جهت مداحان عضو خانه مداحان، در جنوب شرقی قلعه 301، به نام «روضةالحسین(ع)» و موارد متععد دیگری اشاره کرد.

مرحوم علی آهی در تالیف کتب عاشورایی و منظومه اشعار آئینی صاحب قلم بود. او کتب و مقالات متعددی نظیر مجموعه شعر «دیوان آهی»، مجموعه شعر «آیینه نور»، مجموعه شعر «انوار معرفت»، توصیف صنایع شعر کهن فارسی و پیرایش آن با کلک بدیع، فلسفه قیام امام حسین(ع) از دیدگاه عقل، شعر و شاعری از نظرگاه قرآن، عترت و سنت، درس‌هایی از علم کلام (نگرش تحلیلی درباره تصوف و تاثیرات آن در ادبیات آیینی)، تنویرالافکار (درباره مباحث اعتقادی در شعر)، قافیه در شعر فارسی (نقد و بررسی قافیه، از آغاز تا به امروز)، جزوات آموزشی متعدد، با موضوعات؛ جبر و تفویض، تشبیه و تعطیل، تجسم، تجسد و... و نیز آشنایی با عقاید متصوفه، مانند: صلح کل، وحدت وجود، حلول و اتحاد، ولایت نوعیه و... که به شعر و ادب فارسی  و به اشعار آیینی راه یافته است، را تالیف و به رشته تحریر درآورده است.

سرانجام این پیرغلام اباعبدالله (ع) در روز یکشنبه شانزدهم فروردین ماه 94 در سن 87 سالگی در بیمارستان شهید هاشمی‌نژاد تهران درگذشت و بدن مطهرش در در قطعه 301 روضة الحسین (جامعه مداحان) بهشت زهرا(ع) آرام گرفت.


منبع:تسنیم

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین