عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۵۷۶۱
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۴
آیت‌الله نوری همدانی مطرح کردند:
یکی از مراجع تقلید ضمن انتقاد از گسترش معماری‌های غربی در شهر قم گفت: بهتر این است که بستر توسعه معماری‌های اسلامی در شهر قم افزایش پیدا کند.
عقیق:آیت‌الله حسین نوری همدانی در دیدار شهردار و مدیران شهری قم، ضمن تبریک آغاز سال جدید، با بیان اینکه خدمت به مردم در اسلام ارزش بالایی دارد اظهار کرد: امام سجاد فرمودند: شریف‌ترین عبادت آن است که انسان به افراد مسلمان خدمت انجام دهد؛ حال خدمت به هر شکلی که باشد، فرهنگی باشد، سیاسی و یا اقتصادی باشد خود عبادت است و فعالیت‌های شهرداری نیز در هر حوزه‌ای عبادت بزرگی است.

وی خدمت به مردم را توفیقی دانست که خداوند به مسوولان عنایت کرده است و افزود: سه یادگار ارزشمند از امام خمینی(ره) باقی مانده است که شامل صحیفه نور در 22 جلد حاوی کلمات امام، دفتر تبیان در 50 جلد و حاوی موضوعات مختلف در سخنان امام و وصیت‌نامه امام است که امام در این وصیت‌نامه تجربیات ایشان در سال‌های مختلف برای مسوولان گردآوری شده است.

این مرجع تقلید با بیان اینکه طبق نظر امام خمینی(ره) هر انسانی در هر مجموعه‌ای وظیفه‌ای دارد که نسبت به دیگران مسوولیت دارد خاطرنشان کرد: خداوند انسان را موجودی مسوول معرفی می‌کند چرا که انسان ویژگی‌های فراوان دارد و در عالم خلقت امکانات مختلفی در اختیار انسان قرار گرفته و انسان موجودی مختار است تا بتواند راه درست را تشخیص داده و بر محور آن حرکت کند.

وی با تاکید بر اینکه هرچه قدرت انسان بیشتر باشد مسوولیت بیشتری دارد گفت: خداوند در برابر مسوولیت بیشتر پاداش بیشتری نیز عنایت می‌کند.

آیت‌الله نوری همدانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به جایگاه قم در جهان تشیع و انقلاب اسلامی گفت: قم حرم اهل بیت(ع) است و سابقه تاریخی قم بسیار بالا است.

وی گفت: از ابتدا مردم قم گرایش به اسلام و اهل‌بیت(ع) داشتند و در زمان شیخ صدوق در قم 200 هزار محدث وجود داشته است.

این مرجع تقلید با اشاره به ویژگی‌های شهر مقدس قم گفت: امام صادق می‌فرمایند که اهل قم را چرا با این اسم می‌خوانند چرا که آنها برای ظهور حضرت مهدی(عج) استقامت می‌کنند؛ و روایات متعددی در خصوص اهل قم مطرح شده و قدیمی ترین حوزه‌های علمیه در این شهر بنا شده است.

وی ارتباط مستمر مردم قم با اهل‌بیت و محدثان را مورد توجه قرار داد و افزود: به ما وعده داده شده که در آخرالزمان قم مرکزی خواهد شد که علم و شناساندن اسلام به کل جهان از آن خواهد رسید.

آیت‌الله نوری همدانی با اشاره به روایاتی در خصوص انتشار علم از قم به دیگر ملل جهان بیان کرد: دنیا به سمتی خواهد رفت که یک نفر در جهان باقی نمی‌ماند که صدای اسلام را از قم نشنیده باشد.

وی با بیان اینکه بیدارگری اسلامی از انقلاب اسلامی از قم برخاسته است، گفت: دشمن تلاش می‌کند همچنان این بیدارگری را بخواباند ولی هر روز صدای قم پیشرفت بیشتری پیدا می‌کند.

این مرجع تقلید با اشاره به تحولات در کشورهای اسلامی تصریح کرد: بسیاری از تحولات امروز در قالب بیداری اسلامی نتیجه نمازهای جمعه است و نتیجه ندای الله اکبر.

وی گفت: امروز در یمن، عراق، بحرین، سوریه، پاکستان و... بیداری اسلامی شکل گرفته که از قم برخاسته است و روزی خواهد آمد که با این جایگاه ارزشمند قم ظهور امام زمان(عج) نزدیک خواهد بود.

آیت‌الله نوری همدانی گفت: براساس کلام امام صادق(ع) قم به اندازه‌ای پیشرفت خواهد کرد که جایگاه یک شتر چندین دینار قیمت پیدا می‌کند و تمام این‌ها نشانه‌های جایگاه خدمت ارزشمند در قم است.

وی با بیان اینکه قم در گذشته محدوده کوچکی را شامل می‌شد خاطرنشان کرد: در گذشته عمده محدوده فعلی شهر قم باغ بود و امروز جای آنها ساختمان ساخته شده و باغی جایگزین گذشته ساخته نشده که شهرداری در این زمینه باید اقداماتی را انجام دهد.

این مرجع تقلید یکی از اقدامات مهم در شهرهای توسعه یافته را توجه به توسعه محیط‌ها و فضاهای سبز عنوان کرد و گفت: پروژه‌های نیمه کاره‌ای نیز در قم بوده که باید به اتمام آنها توجه داشت.

وی ضمن انتقاد از گسترش معماری‌های غربی در شهر قم تصریح کرد: بهتر این است که بستر توسعه معماری‌های اسلامی در شهر قم افزایش پیدا کند.

آیت‌الله نوری همدانی گفت: به من گفته‌اند که نماهایی موسوم به رومی در شهر قم در حال افزایش است در حالی که در شهری چون قم باید روز به روز آثار اسلامی گسترش پیدا کند.

وی توجه به توسعه آثار مادی و معنوی اسلامی در قم را مورد توجه قرار داد و گفت: شهر قم جایگاه معنوی و مادی اسلامی دارد و در اقدامات نیز باید به مسایل معنوی توجه داشت.

این مرجع تقلید خطاب به شهردار قم اذعان کرد: شما در دوره مدیریت خود در اصفهان سوابق درخشانی داشته و اقدامات گسترده‌ای انجام داده‌اید که امیدواریم در قم نیز برنامه‌های درخور شان این شهر را اجرایی کنید.

منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین