عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۵۷۰۷
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۰
گفت و گوی عقیق با حاج شهروز حبیبی اردبیلی
معظم له هر سال مطالب جدید و رهنمودهای ارزنده ای دارند که بسیار پر مغز و پر محتواست. اگر دوستان ذاکر به این موضوعات بیشتر بپردازند و مقداری در فرمایشات حضرت آقا تامل کنند اشکالات جامعه ستایشگری به طور کلی برطرف خواهد شد که این دستاورد بزرگی خواهد بود.

عقیق: اولین باری بود که در پشت تریبون حسینیه حضرت امام خمینی(ع) قرار می گرفت و ستایشگری می کرد. وقتی از قبل به او گفتند قرار است به عنوان مداح آذری زبان و در جمع اساتید مداحی، نغمه سرایی داشته باشد به تعبیر خودش ارزشمندترین اتفاق برای او رقم می خورد. آن قدر حال عجیبی پیدا می کند و با ذوق و قریحه جذاب، اجرای برنامه دارد که حضرت آقا به زبان و لهجه آذری می فرمایند : احسنت بو شیوا سسووه چوخ عالی او خودون (احسنت بر صدای شیوا، خیلی عالی اجرا کردید) شهروز حبیبی اردبیلی هدیه ای را از دستان امام خامنه ای دریافت می کند که در گپ و گفت با خبرنگار عقیق این یادگاری را مایه مباهات می داند.

مشروح گفت و گوی عقیق با این مداح آذری  در ادامه از نظرتان می گذرد:

*به عنوان مقدمه بفرمائید مداحی در محضر مقام معظم رهبری(مدظله العالی) چه حال و هوایی داشت؟

مداحی در محضر معظم له توفیقی است که شامل حال بنده حقیر شد که هیچ وقت این روز را فراموش نخواهم کرد؛ به یادماندنی ترین اتفاق برایم رقم خورد. این دیدار و ستایشگری در محضر حضرت آقا در کارنامه هر مداحی یک اثر طلایی محسوب می شود. در این جلسه حال و هوای وصف ناپذیری حاکم است که واقعا می توان گفت که همدلی ستایشگران اهل بیت در عالی ترین جایگاه بود. امیدوارم همیشه محبین اهل بیت از این فرصت های مغتنم به نفع اسلام و مکتب تشیع بهره بجویند.

*اولین بار بود که در محضر حضرت آقا مداحی می کردید؟

خوشبختانه به حول قوه الهی پنجمین بار بود که خدمت مقام معظم رهبری مشرف می شدم ولی نخستین بار بود که این توفیق شامل حال بنده شد که در محضر ایشان بخوانم . واقعا این اتفاق ارزشمندی بود که در میان این اساتید و ذاکرین با استعداد ستایشگری به بنده اعلام کردند شما در محضر ولی فقیه زمان به عنوان مداح آذری زبان نغمه سرایی کنید.

*وقتی پس از مداحی ،  خدمت حضرت آقا رسیدید  معظم له رسید چه نکته ای فرمودند؟

بعد از اجرای برنامه که خدمت ایشان رسیدم؛ معظم له هم ابراز محبت فرمودند و تشویقم کردند. به بنده با زبان و لهجه آذری فرمودند:  احسنت بو شیوا  سسووه چوخ عالی اوخودون(احسنت بر صدای شیوا  خیلی عالی اجرا کردی) و سلام به همه همشهریای اردبیلی فرستادند. سپس چفیه شان را به عنوان هدیه و یادگاری به بنده اهداء کردند. واقعا گرفتن این هدیه از دست مبارک حضرت آقا مایه مباهات است.



*دیدار سالیانه مداحان با رهبر معظم انقلاب و همچنین ستایشگری در محضر حضرت آقا چه تاثیراتی دارد؟

دیدار رهبر معظم انقلاب با مداحان که بسیار در حال و هوای معنوی و عرفانی اتفاق می افتد برکات بسیاری به لحاظ محتوایی دارد. البته ایشان به این دیدار خیلی علاقه مند هستند، چون بنده شاهد بودم که دوستان و مسئولین خانه مداحان با توجه به اینکه ولادت حضرت زهرا(س) ۲۹ اسفند بود می خواستند  تاریخ آن تغییر کند. یا به چند روز قبل و یا چند روز بعد از ولادت موکول شود. ایشان با تغییر زمان مخالفت کرده بودند و فرمودند حتما باید در روز ولادت این دیدار برگزار شود. این تاکید نشان دهنده اهمیت این جلسه است و معظم له هر سال مطالب جدید و رهنمودهای ارزنده ای دارند که بسیار پر مغز و پر محتواست. اگر دوستان ذاکر به این موضوعات بیشتر بپردازند و مقداری در فرمایشات حضرت آقا تامل کنند اشکالات جامعه ستایشگری به طور کلی برطرف خواهد شد که این دستاورد بزرگی خواهد بود.  چون با تعریفی که بزرگان دین و مکتب تشیع و رهبری از جایگاه ذکر و ذاکری داشتند و دارند نشان دهنده نقش بسیار حساس این جامعه است که امیدوارم همه ما قدر این جایگاه رفیع نوکری حضرت سیدالشهدا(ع) را بدانیم و نقش مهمی در پیشبرد اهداف حضرات ائمه معصومین ایفا کنیم.

* چقدر مطالبات و منویات حضرت آقا در خصوص مداحان و برپا کنندگان هیئت ها و شاعران آیینی محقق شده است؟

به نظر من اگر با دقت،  مطالبات و منویات رهبر انقلاب با  مداحان، شعرا و مسئولین هیئات مذهبی را بررسی کنیم  می توان گفت بخش عمده ای از این مطالبات و منویات محقق شده اما برای رسیدن به نقطه ایده ال مدنظر حضرت آقا فاصله قابل توجهی داریم اما تلاش هایی که در خانه مداحان و دیگر نهادهای مربوطه انجام می گیرد گویای این است که آینده خوبی پیش رو داریم. ان شاالله همه ما اهداف بلند و افتخارآفرین مکتب اهلبیت عصمت و طهارت با جان و دل حس کنیم و به وظیفه خطیری که داریم به نحو احسن عمل کنیم تا در دنیا و آخرت مورد عنایت آن بزرگواران قرار بگیریم.

*حضرت آقا به مداح و هیئت تراز انقلاب اسلامی هم بارها تاکید کردند.  شما برای رسیدن ستایشگران و هیئت های ما به این تراز مدنظر معظم له چه شاخصه ها و ویژگی هایی بایستی دانسته باشد؟

به این فرمایش معظم له می توان از چند منظر توجه کرد؛ اول اینکه مداح باید آن جایگاه حقیقی که مدنظر حضرات ائمه معصومین هست را بداند و در این راه قدم بردارد. در وهله بعدی مفهوم قیام پر برکت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) را درک کند که آن موقع بسیاری از مسائل به سرعت رفع خواهد شد. به عبارت بهتر در جایی که لازم باشد مقابل جبهه دشمن موضع بگیرد و یا در برابر منحرفین جامعه بایستد. در جایی هم به کمک قشر مستضعف جامعه با توجه به موقعیت معنوی که در بین اقشار جامعه دارد، بشتابد.

موضوعی که بنده از مجموع شاخصه و ویژگی های مدنظر رهبر معظم انقلاب دریافتم این است که مداح باید به معنای واقعی کلمه زمان شناس و آگاه به مسائل روز باشد تا با توجه به مسائل مهم جامعه تصمیمات لازم را اتخاذ کند.


*به نظر شما امروز هیئت های مذهبی با چه آسیب و تهدیدی مواجه هستند؟

مداحان و شعرای مکتب اهل بیت از جایگاه بسیار رفیع و والایی برخوردارند. به همان اندازه هم دشمنان تشیع برای تخریب و آسیب رساندن به این جامعه مهم هزینه های زیادی را متحمل می شوند. در مقاطعی از روی غفلت این آسیب ها از ناحیه دست اندرکاران سر می زند. در حال حاضر آسیبی که هیئت ها را تهدید می کند شبهه وارد کردن به اساس عزاداری هاست. متاسفانه دشمن در این بین افکار جوانها را نشانه گرفته است. البته یک نکته مهم و خیلی خطرناکی که باید بدان توجه کرد این است که بعضی از افراد ریاست طلب در هیئت ها هم آسیب قابل توجهی به پیکره مکتب وارد می سازند که این هوای نفس است؛ همه ما باید در برابر این آسیب خطرناک بایستیم. متاسفانه بعضی از افراد هستند که از هیئت ها به عنوان سپر در برابر کارها و حرکت های ناشایست خود بهره برداری می کنند که در جای خود بسیار آسیب رسان است. امیدوارم به جایگاهی برسیم که از اهل بیت برای خودمان هزینه نکنیم، بلکه خودمان را برای اهل بیت هزینه کنیم.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مهدی ستاری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۵
0
0
خیلی عالی تشکرازهمه شمادستندرکان برنامه.یاعلی
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین