عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۵۶۹۹
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۱
حجت‌الاسلام حقیقی عنوان کرد:
نام نویسی در هشتمین دوره آموزشی تربیت استاد مرکز تخصصی نماز از اردیبهشت ماه آغاز می‌شود و در هفت دوره گذشته حدود 2 میلیون نفر متقاضی شرکت در این دوره بوده‌اند.
عقیق:حجت‌الاسلام حمدالله حقیقی معاون آموزش و فرهنگ مرکز تخصصی نماز در گفت‌وگویی گفت: انسان‌ها به دنبال خوشبختی و سعادت هستند و این یک امر فطری است اما آنچه انسان را خوشبخت می‌کند نماز است چون خداوند متعال در قرآن فلسفه خلقت جن و انس را عبادت و بندگی معرفی می‌کند و اوج عبودیت در نماز است.

وی عنوان کرد: عبادت، قانون خوب زیستن و خوشبخت شدن است؛ «یَا أَیُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّکُمُ الَّذِی خَلَقَکُمْ وَالَّذِینَ مِن قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ» و در آیه‌ای دیگر خداوند متعال تقوا را مایه فلاح و خوشبختی می‌داند؛ «وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ» بنابر این فلاح و سعادت هر انسانی و هر جامعه و هر حکومت و حاکم و مسئولی در گرو اقامه نماز است اگر به نماز پناه ببریم در جامعه فحشا و منکر بوجود نمی‌آید.

معاون آموزش و فرهنگ مرکز تخصصی نماز تصریح کرد: اگر بی‌مدیریتی وجود دارد حاکی از عدم ارتباط صحیح انسان‌ها با مدیر هستی است و خداوند متعال، تدبیر عالم را به انسان یاد داده است لکن برخی از انسان‌ها  با سرپیچی از فرمان مدیر هستی و گزینش مدیریت شخصی دچار مشکل می‌شوند. نماز تمام حواس و رفتار انسان را کنترل می‌کند و جلوی زیاده خواهی را می‌گیرد لذا در دین مبین اسلام قریب 90 آیه و حدود20 هزار روایت درباره نماز وجود دارد که بیانگر اهمیت این موضوع است البته مراد نمازی است که با ولایت باشد.

وی اظهار داشت: نماز، ظاهری دارد که همین خم و راست شدن و گفتن اوراد آن است و یک باطن و معنا و اسراری دارد که رسیدن به ولایت است اگر در طول تاریخ افرادی نماز خواندند و به خوشبختی نرسیدند به این دلیل بوده که به صورت نماز پرداختند نه به سیرت نماز (اسرارنماز) که باطن نماز همان ولایت و پیرو ولی بودن و پاکی نفس با ادامه راه اولیاء الهی است.

حجت‌الاسلام حقیقی ادامه داد: بخش آموزش مرکز تخصصی نماز در این راستا به مدت هفت سال، با پذیرش طلابی که مشغول تحصیل در درس خارج هستند و با اجرای سه دوره؛ دوره یکساله تربیت مدرس نماز، دوره تکمیلی و دوره تربیت محقق و نویسنده در سال 1396 کار خود را آغاز خواهد کرد.

وی گفت: طلابی که مشغول درس خارج هستند، نداشتن بیش از 35 سال( به استثنای افراد توانمند علمی) و انجام مصاحبه علمی و شخصیتی از جمله شرایط ورود متقاضیان به دوره آموزشی مرکز تخصصی نماز است که فراخوان نام نویسی این دوره آموزشی از اردیبهشت ماه آغاز خواهد شد.

معاون آموزش و فرهنگ مرکز تخصصی نماز با اشاره به اهداف این دوره ابراز داشت: در صدر اهداف مرکز، تربیت مدرس در موضوعات مختلف معارف نماز برای اقشار مختلف جامعه، قرار دارد. این هدف با تربیت نیروهای کار آمد علمی برای ترویج فرهنگ نماز، محقق می‌شود.

وی افزود: از دیگر اهداف مرکز تخصصی نماز می‌توان تأمین اساتید مراکز حوزوی و دانشگاهی و سایر مراکز و طرح‌های ستاد اقامه نماز کشور، ارتقاء سطح کیفی نماز طلاب و آموزش آنها در راستای شیوه‌های نوین دعوت به نماز و در نهایت، جامه عمل پوشاندن به فرمایشات مقام معظم رهبری درباره اقامه نماز و پیگیری یکی از رسالت‌های مهم حوزه‌های علمیه در راستای اشاعه فرهنگ نماز را برشمرد.

حجت‌الاسلام حقیقی اظهار داشت: مدت دوره آموزشی این دوره به صورت ترمی است که در مدت یک سال و نیم به پایان می‌رسد و در مجموع به صورت حضوری و غیر حضوری، داوطلبان 74 واحد درسی را باید بگذرانند. همچنین مدت برگزاری کلا س‌ها در طول سه ترم است که 640 ساعت تدریس حضوری و 20 واحد غیر حضوری(300 ساعت) است و مراد از غیر حضوری این است که طلاب طبق سیر مطالعاتی به مطالعه منابع معارف نماز می‌پردازند. در سال جاری دوره تربیت محقق و نویسنده نیز در دستور کار آموزش مرکز تخصصی نماز قرار می‌گیرد که به مدت 32 ساعت است.

وی عنوان کرد: سرفصل‌های مصوب در شورای آموزش که بعضی از این سرفصل‌ها سال‌های گذشته نبوده و امسال به علت نیاز مخاطبان اضافه شده است و مهمترین سرفصل‌ها شامل؛ بررسی آیات نماز، تحلیل روایات نماز، اسرار نماز، شیوه دعوت به نماز، راه‌های تکمیل نماز، خانواده و نماز، نماز در فرق و ادیان، کارورزی، اصول مشاوره و پاسخگویی، شیوه اقامه نماز در مدرسه، احکام نماز و شیوه‌های بیان آن، آثار نماز، مسجد و مدیریت فرهنگی آن، علل ترک نماز و درمان آن، کارگاه خانواده، کارگاه دانش‌آموزی، آداب الصلاة امام خمینی(ره) است.

معاون آموزش و فرهنگ مرکز تخصصی نماز یادآور شد: در ضمن برگزاری دوره‌ها، دانش‌پژوهان مرکز، موظف به شرکت در کارگروه‌های تخصصی هستند که در شش موضوع اصلی معارف نماز تخصص پیدا می‌کنند. همچنین از جمله امتیازات این دوره می‌توان اعطای گواهی تربیت مدرس معارف نماز(منتج به معافیت از دوره پودمانی دفتر تبلیغات اسلامی، بکارگیری فارغ التحصیلان به عنوان مبلغ و استاد در سراسر کشور در طرح‌های گوناگون از مراکز مختلف خصوصا طرح‌های ستاد اقامه نماز کشور در تمامی استان‌ها و شهرستان‌ها، زمینه سازی برای نویسندگی و پژوهش در عرصه معارف نماز که تاکنون آثار 10 نفر از فارغ التحصیلان به چاپ رسیده است، اشاره کرد.

وی اظهار داشت: تعداد فارغ التحصیلان در هفت دوره گذشته؛ از سال1389 تا کنون تقریبا در این هفت سال 2 میلیون نفر متقاضی شرکت در دوره داشتیم که قریب به 280 نفر با مصاحبه پذیرش و فارغ التحصیل شدند. از این میان تعداد افرادی که به درجه استادی رسیده‌اند 120 نفر هستند و مابقی افراد با توجه به میزان علمی و توانمندی به عنوان مُبلّغ مشغول به فعالیت‌های تبلیغی هستند.

حجت‌الاسلام حقیقی گفت: شروع این دوره آموزشی از آغاز مهرماه خواهد بود که از میان ثبت نام کنندگان 50 نفر برای مرحله اول و 40 نفر نیز برای مرحله نهایی گزینش می‌شوند. علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 37733090-025 تماس گرفته یا به پایگاه اینترنتی «qunoot.ir» مراجعه کنند.

منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین