عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۵۶۵۰
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۱
يادداشت؛
هادي محمدي در يادداشت امروز 14 فروردين روزنامه خراسان مي‌نويسد: اصولا حج متعلق به عربستان سعودي نيست و تاكيد بر اينكه رفتن به حج مساوي با كوتاه آمدن از ارزش‌ها و خواسته‌هاي به حق و ملي ايران است، صحيح نيست.
عقیق:در آخرين روزهاي سال 1395 اعلام مشترك رييس سازمان حج و زيارت كشورمان و نماينده ولي فقيه در اين سازمان بيانگر اين مسئله بود كه حج در سال 96 براي ايرانيان امكان پذيرشده و مردم ما هم مي توانند پس از يك سال ، دوباره به حرمين شريفين مشرف گردند در اين ميان و در غيبت رسانه هاي كاغذي در ايام تعطيلات ابتداي سال اين مسئله به يكي از مباحث داغ و مورد توجه فضاي مجازي و شبكه هاي اجتماعي بدل گرديد كه بيشتر جنبه هايي انتقادي از حضور دوباره ايران در مراسم حج را شامل مي شد.

به نظر مي رسد فضاي احساسي در اين زمينه بيش از بحث هاي عقلي حاكم گشته و بي توجه به منافع ملي كشورمان پيش مي رود. مهمترين نكته در اين زمينه اين است كه اصولا حج متعلق به عربستان سعودي نيست و تاكيد بر اينكه رفتن به حج مساوي با كوتاه آمدن از ارزش ها و خواسته هاي به حق و ملي ايران است مي تواند اين تلقي و فكر غلط كه خواسته سعودي نيز هست را بيشتر جا بيندازد كه رفتن به حج مساوي با رفتن به عربستان است در حالي كه چنين تفكري از طرفي خطرناك و از سويي اصولا اشتباه است تا جايي كه خود سعودي نيز چنين ادعايي را در انظار عمومي ندارد.

شايد نزديك ترين مثال در اين زمينه مقر سازمان ملل در آمريكا باشد به صورتي كه حضور سازمان ملل در آمريكا نيز حقي بر سازمان ملل و اعضاي آن ايجاد نمي كند به همين شكل رابطه عربستان با حج نيز صرفا ميزباني و خدمت مناسب است و نه بيشتر.

از سوي ديگر همانطور كه حضور ايران در مجامع و نهادهاي بين المللي يك اصل بوده و مي تواند صداي كشورمان را در طبقات و سطوح مختلف به كشورهاي ديگر برساند، در صورت حفظ عزت و امنيت حجاج ايراني، فرصت حج به عنوان يك نهاد بزرگ مردمي در جهان اسلام فرصت مغتنمي براي ايجاد رابطه ملت ها بوده و مي تواند مورد استفاده جمهوري اسلامي ايران براي ارتباط با مسلمانان جهان باشد.

عدم حضور ايرانيان در اين كنگره بزرگ و باشكوه غير از دور شدن مردم كشورمان از ساير بخشهاي جهان اسلام،عايدي ديگري نداشته وصرفا باعث كم صداتر شدن پيام ايران در دنياي اسلام مي گردد . همچنين توجه به اين مسائل و اصول در روابط بين الملل، نافي حفظ عزت و امنيت زائران ايراني نبوده و بايد مورد توجه دست اندركاران و مذاكره كنندگان كشورمان قرار بگيرد و همانطور كه ما در هر سازماني به هر قيمت حاضر نمي شويم در اين مورد هم بايد توجه به اصول اساسي كشور مدنظر باشد اما قطعا زير سوال بردن كلي حج و دادن زمين و قافيه به رقيب سعودي در عرصه روابط خارجي ما در منطقه و جهان اسلام به هيچ وجه به مصلحت نبوده و تامين كننده منافع ملي جمهوري اسلامي ايران نخواهد بود.

منبع:حج



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین