عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۵۶۲۰
تاریخ انتشار : ۱۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۲
ازجمله وکلای امام هادی(ع)، وجود مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی است که نسل ایشان با 4 واسطه به امام حسن مجتبی(ع) می رسد.
عقیق:حجت الاسلام سد محمد باقر علم الهدی در گفتگویی در خصوص زندگی نامه امام هادی(ع) گفت: امام هادی(ع) در سال 212 هجری قمری پا به عرصه حیات گذاشتند و از سال 220 قمری تا زمان شهادت خود در سال 254 قمری به مدت 34 سال امامت ، رهبری و پرچم داری شعیان را از ناحیه پرودگار علم به عهده داشتند.
 
وی ادامه کرد: امام هادی (ع) در دوران خلافت حاکمان ظالم بنی عباس تحت مراقبت های شدید امنیتی قرار داشتند. تا جایی که منزل ایشان را به یک محله نظامی در شهر سامرا منتقل کردند. به همین منظور است که با امام هادی و امام حسن عسکری (ع) به عسکرین معروف هستند. بنی عباس اینگونه وانمود می کردن که دلیل انتقال منزل امام هادی(ع) به یک محله نظامی، فقط حفاظت از جان امام(ع) است. این در حالی بود که آنها به خاطر قطع رابطه امام(ع) با شعییان دست به این انتقال زده بودند.

علم الهدی در خصوص سازمان وکالت امام هادی(ع) تأکید کرد: درحالی که اهل بیت(ع) از زمان امام کاظم(ع) سازمان وکالت را راه اندازی کرده بودند اما این سازمان در زمان امام هادی(ع) به علت نظارت های امنیتی خلفای بنی عباس بر ایشان، از گستره ی بیشتری برخوردار شد. به طوری که برخی از تاریخ نویسان می نویسند که وکلای امام هادی(ع) در بخش های مختلفی از منطقه حضور داشتند.

وی افزود: امام هادی(ع) 4 ناحیه مهم را برای تمرکز وکلای خود طراحی کرده بودند. ناحیه نخست حجاز ، مصرو یمن را شامل می شد. در ناحیه دیگر  بخش های عمده ای از ایران مانند همدان، قم، ری قرار می گرفت.  بصره و اهواز نیز در سومین ناحبه و شهر های کوفه، بغداد و مدائن در آخرین ناحیه حضور داشتند. امام (ع) برای هرکدام از این نواحی وکلای مخصوصی را در نظر داشتند که به عنوان سر حلقه های اتصال به امام هادی(ع) ایفای نقش می کردند.

حجت الاسلام علم الهدی در خصوص کلای امام هادی(ع) اظهار داشت: وکلای امام هادی(ع) مسئول پاسخگویی به پرسش های کلامی و اعتقادی شیعیان بودند. همچنین ایشان مسئولیت انتقال یا مصرف وجوهات شرعی شیعیان را نیز به عهده داشتند. ازجمله وکلای امام هادی(ع)، وجود مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی است که نسل ایشان با 4 واسطه به امام حسن مجتبی(ع) می رسد.

وی افزود: حضرت عبدالعظیم حسنی که از شاخص ترین شاگرد های امام(ع) نیز بودند. به خاطر تأیید اعتقادات خود به نزد امام هادی(ع) رفته و امام(ع) نیز اعتقدات ایشان را تایید کرده و او را مددکار و همیار خود شان در ایران معرفی نمودند. این در حالی است که امام هادی (ع) برخی از وکلای خود را به خاطر افکار انحرافی شان تایید نمی فرمودند. از دیگر وکلای امام هادی(ع) می توان به عثمان به سعید که امین بودن مشهور است و حسن بن راشد که شیخ طوسی ایشان را وکیل راستین امام (ع) معرفی کردند، نام برد.

در پایان حجت الاسلام سید محمد باقر علم الهدی درمورد رابطه ایرانی ها با امام هادی (ع) تأکید: ما در میان محدثین، اشخاصی را داریم که ایرانی هستند که شهر قم یکی از مهم ترین مکان های حضور ایشان می باشد. چرا که در آن زمان شهر قم یکی از مهم ترین مرکز تجمع شیعیان بوده است. همچنین بیشتر اصحاب امام هادی(ع) ایرانی بودند که این عمق ارادت مردم ایران را به اهل بیت (ع) نشان می دهد و یاد آور می شود که چگونه افکار بالنده ایشان در میان مردم فرهیخته ایرانی، دارای نفوذ و تأثیر بوده است.می توان یکی از دلایل ارتباط شیعیان ایرانی با ائمه (ع) را وجود افکار انحرافی دانست که آنها را برای راهنمایی به اهل بیت(ع) متصل می کرد.

منبع:باشگاه خبرنگاران

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین