عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۵۴۹۶
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۲
آیت الله هادوی تهرانی:
آیت الله هادوی تهرانی: سعی کنیم هم خودمان هم دیگران را تشویق کنیم سال جدید سال توجه بیشتر ما به قرآن باشد، قرآن همانطور که در مسائل تفسیری هم دائم مشاهده می کنید حقایقی را بیان می کند که دائم با آن سروکار داریم.
عقیق:آیت الله هادوی تهرانی با تاکید بر توجه بیشتر به قرآن کریم در سال جدید از مردم خواست خانواده ها به یکدیگر، قرآن هدیه دهند.

استاد حوزه علمیه قم در جلسه آخر درس خود ضمن تبریک فرارسیدن سال جدید اظهار داشت: سال نو فرصتی است برای دید و بازدید، تغییر و تحول در اوضاع زندگی، بازسازی بعضی از آن چه که در گذشته نتوانستیم انجام بدهیم حالا این که این فرصت چگونه استفاده بشود خیلی مهم است.

او حاضران را به دادن قرآن به اقوام و خویشان به عنوان هدیه توصیه کرد و گفت: سعی کنیم هم خودمان هم دیگران را تشویق کنیم سال جدید سال توجه بیشتر ما به قرآن باشد، قرآن همانطور که در مسائل تفسیری هم دائم مشاهده می کنید حقایقی را بیان می کند که دائم با آن سروکار داریم.

هادوی تهرانی تصریح کرد: قرآن کتابی است که با مفاهیم و حقایق سرو کار دارد و با این کتاب می شود به آن هدفی که انسان برای آن خلق شده برسد، قرآن کتابی است که اگر انسانی درست از آن بهره برداری بکند می تواند به بالاترین ظرفیت های خود دست پیدا کند.
او با ذکر این مطلب که قرآن در تنهایی های انسان مونس و در لحظات سخت زندگی آرامش بخش است؛ گفت: در زمانی که گرفتار تحیر می شویم و سردوراهی ها می مانیم با مراجعه به آموزه های قرآن می توانیم از این تحیر خارج شویم.

استاد حوزه علمیه قم ابراز کرد: امسال تحول طبیعی عالم فرصتی است که از زمستان خارج و وارد بهار می شویم اینکه می بینیم گیاهانی که در دوره زمستان گویا از دنیا رفته اند یا به خواب فرورفته اند دوباره زنده و شکوفا می شوند این دل های ما که احیانا غبار دنیا آن را گرفته احیانا گرفتار خمودی و خواب آلودگی شده این قلب ها را با قرآن بتوانیم دوباره زنده کنیم.

او بر دادن قرآن به عنوان هدیه تاکید کرد و گفت: متاسفانه در بعضی خانه ها کتاب قرآن، کم است هرچند خانواده های ما یک قرآن را معمولا دارند اما در بعضی خانه ها قرآن کم است و جنبه تزئینی دارد، باید قرآن هایی در اختیار خانواده ها بگذاریم که از حالت تزئینی خارج بشود چون این قرآن کتاب خواندن و فهمیدن به تعبیر خود قرآن تدبر است نه کتابی که فقط روی طاقچه بگذاریم و احیانا بعضی مناسبت ها آن را قرار بدهیم.

هادوی تهرانی با تاکید بر اینکه باید قرآن مورد توجه مردم باشد، اظهار داشت: یکی از حالتهای هدیه دادن قرآن، دادن خود قرآن است که واقعا در بعضی موارد مفید است و تنوع چاپ های قرآنی امکان استفاده از قرآن را برای ذوق های مختلف فراهم می کند، انسان بعضی وقت ها یکی از این ها را به دیگری هدیه بدهد شاید انگیزه ای باشد برای اینکه قرآن بیشتر بخواند، بعضی از قرآن هایی که مثلا با تفسیرهای جزئی همراه است و بعضی افرادی که اهل توجه بیشتر به معانی هستند می تواند موثر باشد اما از این مهم تر هدیه خود قرآن است نه مکتوب قرآن یعنی شما آیه ای را در مجالس کوتاه، دید و بازید عید قرائت کنید.

او تصریح کرد: بیائیم امسال این گونه به یکدیگر هدیه بدهیم؛ آیه ای را که به نظرمان جالب و متناسب با این خانواده و مخاطب است را به او بدهیم و به آن ها بگوییم شما اگر همین کار را توانستید برای دیگران انجام بدهید.
استاد حوزه علمیه قم گفت: خوب است اگر سعی کنیم قرآن را از این حالتی که هست؛ بیرون بیاوریم، ما قرآن را خیلی تشریفاتی یا خیلی خشک نشان داده ایم مثلا بعضی ها فکر می کنند باید قرائت قران خواند، قرائت قرآن قطعا خوب است ولی می گویند بلد نیستم، بلد نیستم یعنی اعرابش را درست بلد نیستم خب بلد نباش حالا ما که نمی خواهیم این جا نماز بخوانی که بگوییم باید اعرابت درست باشد که نمازت درست بشود.

او در پایان تاکید کرد: امید است در سال جدید همه ما توجه مان را به قرآن افزایش دهیم و با هدیه دادن قرآن به یکدیگر فضای قرآنی را در کشور تقویت کنیم نه فقط فضای قرائت قرآن را که خوب است نه فقط فضای تفسیر اصطلاحی و علمی قرآن را که آن هم خوب است ، فضای انس و زندگی با قران از همه مهم تر است که ما با قرآن زندگی کنیم نه فقط قرآن بخوانیم یا تفسیر علمی اش را بیان کنیم این ها خوب است ولی از همه مهم تر زندگی با قرآن است بعضی از قاریان قرآن ممکن است قرآن لعنشان کند چون زندگی شان قرآنی نیست فقط قرآن را می خوانند بلکه فقط خواندنش کفایت نمی کند هرچند خوب است و قطعا مقدمه ای است برای انس و زندگی با قرآن.

هادوی تهرانی اظهار امیدواری کرد: سال آینده، سال توجه بیشتر ما به مفاهیم قرآنی باشد و در این سال به یکدیگر قرآن را هدیه بدهیم کتاب قرآن، آیه قرآن، مفاهیم قرآنی، نگرش جدید به قرآن، توجه به ترجمه قرآن و توجه به تفسیر قرآن را ایجاد کنیم به هر شکلی که خودمان در موقعیتی که قرار می گیریم، مناسب می دانیم.

 

منبع:شفقنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین