عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۵۴۷۶
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۱:۳۳
چگونگی پذیرش توبه و بازگشت به درگاه الهی را در این گزارش بخوانید.
عقیق:"ظهور رحمت خداوندی بر بندگان توبه کار" از جمله وعده های پروردگار به امت پرهیزگار است. قرآن کریم در آیات متعددی مردم را به توبه و رجوع از گناه و بازگشت به درگاه الهی تشویق و ترغیب کرده است. 

در این گزارش به چگونگی پذیرش توبه و ترغیب بندگان به اظهار ندامت و توبه پرداخته می‌شود.

در آیات 53 و 54 سوره زمر آمده: قُل یا عِبادِیَ الَّذینَ أَسْرَفُوا عَلیَ أَنْفُسِهِم لاتَقنَطُوا مِن رَحمَةِ اللهِ إِنَّ اللهَ یَغفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعاً إِنَّهُ هُوَ الغَفُورُ الرَّحِیمُ وَ أَنِیبُوا إِلی رَبِّکُم وَ أَسلِمُوا لَهُ مِن قَبلِ أن یَأتِیَکُم العَذابُ ثُمَّ لاتُنصَرُونَ .
 
«بگو ای بندگان من که بر خود اسراف و ستم کرده اید! از رحمت خداوند نومید نشوید که خدا همه گناهان را می آمرزد، به درستی که خداوند بخشنده مهربان است. و به درگاه پروردگارتان باز گردید و در برابر او تسلیم شوید، پیش از آنکه عذاب به سراغ شما آید، سپس از سوی هیچ کس یاری نشوید».

 خداوند حکيم براي نجات انسان از ورطه تباهي، «باب توبه و استغفار» را به روي بندگان خويش گشوده و آن ها را به پشيماني و طلب بخشش دعوت مي کند تا راه براي بازگشت اين انسان فريب خورده باز باشد و با اميدواري به لطف و رحمت بيکران الهي، بار ديگر براي تعالي روح خويش تلاش کند.

امام صادق (ع) می فرمایند: خداوند عز و جل به داود پيامبر، كه بر پيامبر ما و خاندانش و بر او درود باد، وحى كرد : اى داود ! هرگاه بنده مؤمن من گناهى كند و سپس از آن گناه برگردد و توبه نمايد و به هنگام ياد كردن از آن گناه از من شرم كند ، او را بيامرزم و آن گناه را از ياد فرشتگان نگهبان اعمال ببرم و آن را به نيكى بدل كنم . و از اين كار مرا با كى نيست كه من مهربانترين مهربانانم .

هر توبه‌اي قبول مي‌شود؟

امام على (ع) فرموده اند: مَن اُعْطِيَ التَّوبَةَ لَم يُحرَمِ القَبولَ ، ومَن اُعْطِيَ الاسْتِغْفارَ لَم يُحرَمِ المَغفِرَةَ . به هر كس (توفيق) توبه داده شود، از قبول آن محروم نمیشود و به هر كس (توفيق) استغفار عطا گردد ، از آمرزش محروم نمی ‏ماند.

مهمترین شرایط توبه عبارت است از:

* پشیمانی و ندامت از صمیم قلب و تصمیم بر عدم ارتکاب دوباره.

* استغفار و طلب بخشش.

* تصمیم قاطع بر جبران گذشته و ادای حقوق، خصوصا اگر حق الناس باشد.

منبع:باشگاه خبرنگاران

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین