عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۵۴۶۴
تاریخ انتشار : ۳۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۷
استاد حوزه علمیه:
حجت الاسلام و المسلمین علی نظری منفرد گفت: عید با همه تجملات و هزینه هایی که برای خانواده ها بر می دارد و حتی برای به دیگر شهرها سفر می کنند دارای یک پیام مهم و اساسی است که مردم باید پیام بهار طبیعت را درست دریافت کنند.
عقیق: استاد حوزه علمیه قم شامگاه چهارشنبه در مراسم گرامیداشت چهلمین روز ارتحال آیت الله حلیمی کاشانی در حسینیه شهدای قم اظهارداشت: در آستانه عید هستیم، عیدی که به جهت تولد دوباره طبیعت و زنده شده آن شکل می گیرد، حرکتی که امری تکوینی است.

وی افزود: قرآن کریم این حرکت و زنده شدن را به گونه ای دیگر مطرح و نتیجه گیری می کند که همه این حضور در بازارها، خرید ها و بریز و بپاش ها به جهت تبدیل وضعیت طبیعت از حالتی مرده به زنده شدن است و قرآن تصریح دارد که ما مردگان را همانند همین رویش گیاهان از دل زمین زنده خواهیم کرد.

حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد ادامه داد: برای این مسیر چه توشه ای تهیه کرده ایم که وقتی همانند گیاهان رویش دوباره پیدا خواهیم کرد، چه چیزی برای عرضه در درگاه خداوند خواهیم داشت؟ آیا توشه و آذوقه ای برای آخرت تهیه و ارسال کرده ایم؟

استاد حوزه علمیه بیان داشت: مساله معاد بارها و بارها در قرآن و روایات ما مورد سفارش و تاکید قرار گرفته است، حال ای انسان چیزی برای روز رستاخیز آماده کرده ای؟ افرادی که برای یک تبدیل وضعیت تکوینی روزها در بازار سپری می کنند تا خرید مورد نیاز شب عید خود را فراهم کنند، آیا به همین اندازه برای آخرت خود توشه جمع آوری کرده اید؟

وی با بیان اینکه از یاد مرگ غفلت نکنیم، گفت: مسئله مرگ و ماندگار نبودن در این دنیا از مسائلی است که همه از آن اطلاع دارند اما از آن غفلت می‌کنند و تصور نمی‌کنند که به این زودی‌ها باید بروند.

حجت الاسلام و المسلمین نظری منفرد افزود:  انسان موجود ماندگاری نیست و مانند همه موجودات روزی از این دنیا خواهد رفت.

وی با اشاره به اینکه خداوند در قرآن به پیامبر(ص) می‌فرماید که به مردم بگو مردم از مرگی که روزی به سراغ آنها خواهد آمد فرار نکنند، گفت: این سرنوشتی است که همه انسان‌ها منتظر آن باید باشند و هیچ‌کس نمی‌داند که به چه شکلی از این رهگذر دنیا باید عبور کند.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: طبق آمار پلیس راهور در دو هفته پایان تابستان امسال قریب به هزار نفر جان خود را در جاده ها از دست داده اند درحالی‌که آنها حرکت نکرده بودند که بمیرند و نمی‌دانستند مرگشان با تصادف خواهد بود اما سرنوشت آنها این‌گونه رقم خورد.

وی به وقایع دیگری مانند حادثه تصادف قطار مشهد و ساختمان پلاسکو اشاره کرد و افزود: امام علی(ع) می‌فرماید زنده خیلی به مردن نزدیک است، انسان باید همواره آماده برای رفتن باشد و لذا انسان دستور داده است که انسان باید خود را مهیا کند، یعنی اینکه نیازمندی‌های سفر را با خود بردارد.

وی با بیان اینکه پایان عمر محصول زندگی است و آنچه را که در این دنیا کشت آنجا درو می‌کند، اظهارداشت: امروز روز تلاش و کوشش است و خداوند می‌فرماید توشه برگیرید و بهترین توشه در این راه تقوا است.

استاد و پژوهشگر حوزه با اشاره به اینکه معمولاً انسان‌ها در بهره‌گیری از عمر مختلف هستند گفت: برخی عمر بسیاری می‌کنند ولی بهره‌ای از این عمر نمی‌برند و قرآن در مورد این افراد می‌فرماید« إِنَّ الْإِنسَانَ لَفِي خُسْرٍ؛ كه واقعاً انسان دستخوش زيان است».

وی با بیان اینکه دسته‌ای از افراد هستند که از عمرشان به طور نسبی بهره‌ای برده و کار خیری انجام داده‌اند، گفت: دسته دیگر افرادی هستند که برکات حیات آنها از عمر آنها بسیار بیشتر است و شخصیتی سلیم النفس مانند آیت الله حلیمی کاشانی (ره) از زمره این افراد بود.


منبع:حوزه

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین