عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۵۴۲۳
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۳
پیشکسوت کشورمان عنوان کرد:
حاج محمود تاری ضمن انتقاد از آسیب‌هایی که اکنون جزئی از فرهنگ هیئتی کشورمان شده است، گفت: دروغ بستن به ائمه(ع) جرم است و قوه قضائیه باید با مداحان خاطی برخورد کند.
عقیق:محمود تاری مداح و شاعر کشورمان میهمان نشست‌ «در محضر ستایشگران» بود. تاری در سال ۱۳۳۹ در جنوب تهران به دنیا آمد و از سال ۵۲ وارد عرصه قرآن و حدیث شد. پس از این مرحله بود که به جرگه مادحان و ذاکران اهل بیت(ع) پیوست. وی از سال ۶۱ به صورت جدی وارد حوزه شعر شد و در حوزه هنری در خدمت شاعران نام آشنایی از جمله مرحوم اوستا، سبزواری، حسن حسینی، قیصر امین پور، مشفق، محمد علی مردانی و ... بود و حدود ۲۵ سال در مجامع شعری تلمذ کرد. تاری ۹ مجموعه شعری به چاپ رسانده و در حوزه شعر آئینی نیز چند کار تألیفی انجام داده است.

این مداح و شاعر کشورمان در این نشست از اولین روزهایی که وارد عرصه مداحی شد سخن گفت و عنوان کرد: ۸ یا ۹ ساله بودم که مکبر مسجد محل شدم. در همان مسجد شخصی به نام حاج جعفر بود که حدود ۱۰۰ نوجوان را گرد خود جمع کرده و کلاس‌های حدیث برگزار می‌کرد و به نوجوانان جایزه می‌داد، من هم جزو این کودکان بودم. سال ۵۳ بود که در مسجد گروه سرودی تشکیل شد و پیشنهاد کردند که من تک خوان باشم. بعدها حاج جعفر به من پیشنهاد کرد که مداحی کنم و خودشان به من شعر می‌دادند تا بخوانیم و البته کم کم مشوق‌ها زیاد شد.

مردم هنگام موشک‌باران می‌آمدند تا در پناه امام حسین(ع) باشند
تاری ادامه داد: در سال ۵۵ جلسه‌ای به نام مجمع الذاکرین مهدویه برگزار شد که آقای سازگار و انسانی به عنوان شاعر در این مجمع حضور داشتند و مرحوم حسین زاهد به عنوان مدیر در بحث مقتل‌شناسی کار می‌کردند و کم کم مداحی من در این مجمع پا گرفت. در این مجمع مداحان جوان زیادی حاضر شدند و در زمان جنگ به ویژه در زمان موشک باران تهران این مجمع به مأمن و پناهگاهی برای مردم تبدیل شد. به یاد دارم که بحث بود که آیا جلسات را به دلیل موشک باران لغو کنیم یا خیر که مطرح شد به دلیل استقبال مردم و پناه آوردن مردم به این جلسات باید برنامه با قدرت دنبال شود. مردم هنگام موشک‌باران می‌آمدند تا در پناه امام حسین(ع) باشند.

این مداح کشورمان با اشاره به اینکه در روزهای اول، جلسات مجمع ‌الذاکرین با حضور ۱۰ مداح و در خانه شخصی مداحان برگزار می‌شد، گفت: به حدی استقبال از این جلسات بالا رفت که برگزاری آن‌ها به مساجد منتقل شد. در یکی از این جلسات بود که اعلام کردند مقام معظم رهبری که در آن زمان رئیس جمهور بودند قرار است به «مسجد بازار» تشریف بیاورند. آن جلسه با شور و حال برگزار شد.

سابقه تاریخی دیدار مداحان با مقام معظم رهبری
وی در ادامه گفت: پس از رفتن ایشان، دوستان در مجمع الذاکرین گفتند این سید بزرگوار که رئیس جمهور کشورمان است محبت کرده و ریزه خواران امام حسین(ع) را مورد تفقد قرار داده‌اند، ما هم باید برویم دیداری از ایشان داشته باشیم. سپس با دفتر ایشان تماس گرفتیم و درخواست دیدار کردیم، به ما اعلام شد که حضرت آقا فرموده‌اند روز ولادت حضرت زهرا(س) مداحان بیایند و چند مداح نیز در این مراسم بخواند. شروع و نقطه آغاز دیدار سالیانه مداحان با رهبر معظم انقلاب مجمع الذاکرین بود. اما کم کم سایر مداحان از سایر مجامع و شهرها نیز ملحق شدند که امروزه به صورت دیدار مداحان با مقام معظم رهبری در روز میلاد حضرت فاطمه(س) این مراسم برگزار می‌شود.

تاری که یکی از منتقدترین مداحان در زمینه آسیب‌های وارده بر حوزه مداحی است در ادامه سخنان خود به بیان معضلات فعلی جامعه مداحان و آسیب‌های پیش رو پرداخت و گفت: در همه صنف‌ها و تشکل‌ها شاهد آسیب‌هایی هستیم، اما گاهی برخی آسیب‌ها به حدی می‌رسد که انسان یک ویرانگری فرهنگی را در آن آسیب‌ها مشاهده می‌کند. حوزه مداحی و شعر آئینی اکنون در جامعه ما گسترده شده و حتی در روزهای عادی نیز در هیئت‌ها و محلات جلسات و مراسم برپا و بخش عظیمی از جامعه ما نیز در این مراسم‌ شرکت می‌کنند و باید خوراک فرهنگی از این مراسم برداشت کنند اما آسیب‌ها گریبان این حوزه را گرفته است.

آسیب‌ها اکنون جزئی از فرهنگ هیئتی ما شده است
تاری که در حال حاضر در حوزه پرورش مداحان صحیح خوان فعالیت دارد، ادامه داد: در ابتدا تصور برخی بر این بود که این آسیب‌ها موجی است که ایجاد شده و از بین می‌رود و همین موجب شد که بسیاری از بزرگان به آن توجه نکنند، اما نه تنها این آسیب از بین نرفت بلکه جا باز کرد و جزئی از فرهنگ هیئتی ما شد. البته برخی وجود این آسیب را قبول ندارند اما نمی‌توان حقیقت را کتمان کرد، به ویژه اینکه دشمنان ما همین آسیب‌ها را وسیله‌ای برای تخریب شیعه قرار می‌دهند.

وی به نگاه سطحی برخی افراد به مسائل اشاره و عنوان کرد: در دنیای امروز با این همه هجمه فرهنگی یا برخی متوجه نیستند و یا نمی‌خواهند متوجه شوند. برخی هم آسیب‌ها را
با همین توجیه که جمعیت می‌آید، مسئولان برخی مداحان آسیب‌زا را به مراسم‌ خود دعوت می‌کنند، مسئولان ما هم اسیر جمعیت شده‌اند. بعد همین مسئولان مدعی می‌شوند باید کیفیت را سنجید نه کمیت را "
می‌دانند اما به دنبال جمعیت‌ هستند. یکی از مداحان تعبیر اشتباهی دارد و می‌گوید «هر جا جمعیت است همانجا موفقیت است» در حالی که از اول اسلام دیده‌ایم که هر جا جمعیت جمع شده بر اساس مبنای درستی نبوده نمونه‌اش صحرای کربلا که جمعیت چندین هزار نفری در مقابل ۷۲ نفر ایستاد. برخی هم توجیه‌گر هستند یعنی خطا می‌کنند و توجیه‌شان این است که جوانان را دور خودشان جمع کرده‌اند.

مسئولان در جلسات آسیب‌زا حضور دارند و حتی خود چنین جلساتی را برپا می‌کنند
تاری از حضور برخی مسئولان در مجالس آسیب رسان و یا حتی برپایی چنین مراسمی توسط خود مسئولان انتقاد کرد و گفت: با همین توجیه که جمعیت می‌آید، مسئولان برخی مداحان آسیب‌زا را به مراسم‌ خود دعوت می‌کنند، مسئولان ما هم اسیر جمعیت شده‌اند. بعد همین مسئولان مدعی می‌شوند باید کیفیت را سنجید نه کمیت را. وقتی جایی نام اهل بیت(ع) برده می‌شود چه جمعیت یک نفر باشد و چه صد نفر آنجا یک مکان مقدس است چرا که نام حضرت زهرا(س) و امام حسین(ع) برده شده است و نزول برکات آنجا است. اما برخی از این مسئولان خودشان به این حرف اعتقادی ندارند چرا که وقتی جلسه‌ای برگزار می‌کنند از همین مداحان آسیب‌زا که جمعیت را به دنبال خود می‌آورند دعوت می‌کنند. 

در بحث دین هم افراد نجومی بگیر را باید بازخواست کرد
وی تصریح کرد: تنها افرادی که حقوق نجومی می‌گیرند را نباید محاکمه کرد، بلکه در بحث دینی هم افراد نجومی بگیر را باید بازخواست کرد. ما می‌شنویم ۱۰ شب ۲۰۰ میلیون تومان، ۱۰ شب ۶۰۰ میلیون تومان! برخی می‌گویند فلان فرد مداح نیم ساعت در مجلسی خواند و ۲۰ میلیون تومان گرفت بعد تکذیب می‌شود بعد تصویر چک نشان داده می‌شود و ... ؛ آمار داریم که فلان مداح فقط رفته در یک مجلسی نشسته و ۳۰ میلیون گرفته است که فقط حضور داشته باشد. گویی همه چیز به هم ریخته و از بین رفته است. اکنون تشخیص افراد دین‌دار هم مشکل شده است. دستگاه امام حسین(ع) با برخی مسائل قابل جمع نیست. حال ببینید این حرکات و رفتارها چه آسیب‌هایی در پی دارد. این یک آسیب است که مداح فقط جایی برود و برای حضورش پول بگیرد.

مداحی قهوه‌خانه‌ای؟!
تاری آسیب بزرگتری که اکنون دچار آن شده‌ایم را رفتن و حضور برخی مداحان در قهوه خانه و قلیان خانه‌های سنتی دانست و گفت: اینها درد جامعه است. اکنون خانم‌هایی را مشاهده می‌کنیم که معترض هستند همسرشان تا سه شب به نام هیئت برای قلیان کشیدن می‌رود. در بحث اجتماع و خانواده چنین رفتاری آسیب‌های زیادی وارد می‌کند که یک فرد هیئتی با چهره مذهبی تا ساعت سه شب برود قلیان کشی کند. متأسفانه افرادی که شهرت دارند (من اینها را مداح نمی‌دانم) کاسبی‌هایی مثل باز‌کردن قهوه‌خانه‌های سنتی راه انداخته‌اند و جوانان مردم را می‌کشند در این قهوه خانه‌ها.وی ادامه داد: جوانی که به فلان مداح مشهور علاقه دارد به این قهوه خانه‌ها کشیده می‌شود، تأسف برانگیزتر اینکه فلان فرد مشهور آنجا می‌نشیند و کسی که بخواهد پیش وی بنشیند، باید پول بدهد قلیان گران‌تری سفارش دهد تا بتواند. این‌ها از آسیب‌های جدی است که کسی به آن توجه نمی‌کند. جوانی که در سن ازدواج است به جای اینکه به سراغ کسب و کاری برود و شغلی روبه راه کند صبح تا شب پیش فلان آقاها در چنین جاهایی است. برای اولین بار عده‌ای در چهار راه مولوی در قهوه خانه می‌نشستند و جمعیت به این قهوه خانه می‌آمدند و بعد از قلیان کشیدن می‌گفتند صلوات بفرستید فلان آقا می‌خواهد بخواند. من اسم این کار را گذاشتم مداحی‌های قهوه خانه‌ای یعنی ما جمعیت را در حسینیه‌ها جمع می‌کردیم بعد حالا آدرس می‌دهیم بیایید در قهوه خانه‌ها.

تاری از ضعف مساجد در برپایی عزاداری‌ها نیز انتقاد کرد و گفت: جای تأسف است که برای عزاداری کسی سراغ مساجد نمی‌رود. مردم برای عزاداری به حسینیه‌ها می‌رفتند که اکنون از حسینیه به قهوه خانه‌ها و از آنجا به استخر و سونا کشیده شده‌اند. اعلام می‌شود که فلان فرد مشهور فلان ساعت در فلان سونا است و تأسف انگیزتر اینکه لیست افراد حاضر هم اعلام می‌شود و کسی که در لیست نباشد را به آنجا راه نمی‌دهند. حال تصور کنید آنجا بگویند صلوات ختم کنید می‌خواهیم مداحی کنیم. ما معتقد هستیم و روایت داریم جایی که نام اهل بیت(ع) برده می‌شود، حرم می‌شود یعنی خود اهل بیت(ع) آنجا حضور می‌یابند. آیا مناسب است در محلی مانند سونا چنین رفتارهایی صورت گیرد؟ این آسیب‌ها حتی بیان نمی‌شود. 

این مداح پیشکسوت کشورمان مطرح کرد: کاش خروجی این جوان گرایی را مشخص کنیم و ببینیم جوانی که از این چنین هیئت‌هایی خارج می‌شود و هیچ سازندگی برای وی اتفاق نمی‌افتد بلکه شب نشینی‌ها و ترک خانواده و بداخلاقی در وی به وجود می‌آید چه آسیبی به خود، خانواده و جامه می‌زند. ما اکنون منبری‌های خوبی داریم که خانواده آن‌ها با دین خوب نیستند چرا که آنها همسر و فرزندان خود را رها کرده و به آنها نرسیده‌اند. متأسفانه آمارهای نگران کننده در این خصوص داریم که به عنوان مثال یک مداح کاری کرده که همسرش از وی طلاق گرفته است.
 

مداحان جوان ما فقط به یک چیز می‌اندیشند و آن کسب شهرت است
تاری افزود: برخی از این افراد به حدی به
اکنون خانم‌هایی را مشاهده می‌کنیم که معترض هستند همسرشان تا سه شب به نام هیئت برای قلیان کشیدن می‌رود. در بحث اجتماع و خانواده چنین رفتاری آسیب‌های زیادی وارد می‌کند که یک فرد هیئتی با چهره مذهبی تا ساعت سه شب برود قلیان کشی کند. "
خانواده خود بی‌توجه بوده‌اند که موجب شده همسرشان آنها را ترک کند. متأسفانه اکنون قشر مداحان جوان ما فقط به یک چیز می‌اندیشد و آن کسب شهرت است. یکی از همین مداحان جوان به من گفت می‌خواهم ماند فلان فرد معروف شوم چه کار کنم؟ من وی را نصیحت کردم و گفتم که این مسیر خطرناکی است وقتی نیت تو شهرت است خیلی خطرناک است که وارد این کار شوی. برخی با نیت نوکری امام حسین(ع) وارد این کار شدند اما وسط راه مشی و مرامشان عوض شد و به دنبال شهرت رفتند وای به حال تو که نیتت از اول شهرت است.

وی با ابراز تأسف از اینکه وقتی یک نام مطرح می‌شود مردم به دنبال آن می‌دوند، گفت: وقتی نام دین حک شد بر روی نام ما و مطرح شد که این فرد مذهبی است، مداح است و ... اگر نتوانیم خود را در آسیب‌ها کنترل کنیم دیگران را هم خراب می‌کنیم، دین را هم خراب می‌کنیم.

این مداح پیشکسوت کشورمان در پاسخ به این سؤال که آیا مداحان جوانی هستند که میراث‌دار مداحی اصیل ایرانی و دنباله‌ روی پیرغلامان کشورمان باشند؟ گفت: چنین مداحانی هستند اما به آن‌ها بها داده نمی‌شود. چنین مداحانی احساس می‌کنند چندین سال جوانی خود را برای آموختن صرف می‌کنند و تمام مسائل دینی را رعایت می‌کنند اما به حساب نمی‌آیند و می‌بینند که آن شخصی که رعایت نمی‌کند و بی‌پرده هم خطا می‌کند، مدام بر سر زبان‌ها است. جوانی که می‌بیند مسیر را درست می‌رود اما جایی به حساب نمی‌آید بالاخره خسته می‌شود و می‌خواهد توانایی خود را نشان دهد و می‌افتد در جریان نامناسب و این مسئولان ما هستند که با بی‌توجهی و بها ندادن موجب می‌شوند جوانان ما که مسیر را درست می‌روند، زحمت می‌کشند و با منبع سخن می‌گویند از مسیر خارج شوند.

بانیان مراسم‌ مقصر هستند، آن‌ها فقط به دنبال جمعیت هستند
تاری به استقبال و توجه مردم از برخی مداحان که در مراسم‌ خود فقط چند داستان دروغ و راست را تعریف می‌کنند نیز انتقاد و عنوان کرد: در این مسئله بانیان مراسم‌ و هیئت‌ها نیز مقصر هستند. چرا که به دنبال حضور جمعیت‌های زیاد در مراسم‌ خود بوده و به دنبال کیفیت مراسم نیستند.

وی به سخنان مقام معظم رهبری خطاب به مداحان اشاره و عنوان کرد: ایشان چندین بار به صراحت مطرح کرده‌اند که مداحان مدح حضرت زهرا(س) را بخوانند و به مردم بگویند ایشان چه شخصیتی داشته‌اند و در آخر هم اشاره کنند که درب خانه را آتش زدند. نباید از اول بیاییم و بگوییم  که درب را آتش زدند و بعد از میخی حرف بزنیم که اصلا معلوم  نیست بوده یا نبوده.

وی در ادامه سخنان خود به سبک‌های جدیدی که در مداحی‌ها استفاده می‌شود نیز اشاره کرد و گفت: برخی سبک‌‌ها دیگر مداحی نیست بلکه ترانه است. یعنی واژه‌ها فقط واژه‌های مذهبی است و ریتم‌ها همان ریتم ترانه‌های قدیمی است، منتها بدون آلات موسیقی و چون برخی از بزرگان در مقابل این سبک‌ها سکوت کرده‌اند و یا پس از چند سال اعتراض، کسی به حرف آن‌ها توجه نکرده و عقب نشینی کرده‌اند، چنین افرادی سنگر به سنگر جلو آمده و در جامعه نیز اسم و رسمی به هم زده‌اند.

«آقا من بهت تک می‌زنم/ جواب ندی پیامک می‌زنم»!
این شاعر کشورمان سؤال کرد: آیا این مناسب است که فردی در مداحی خود نسبت به ولی حق و حجت پروردگار بگوید: «آقا من بهت تک می‌زنم/ جواب ندی پیامک می‌زنم»! این فقط یک نمونه از آن چیزی است که در حال رخ دادن است.

تاری در ادامه به تشریح تأثیرات بین‌المللی مداحی‌ها در ترسیم چهره شیعه و سوء استفاده دشمنان تشیع از مداحی‌های صورت گرفته پرداخت و عنوان کرد: برخی مداحی‌ها تأثیرات خوبی در سطح داخلی و بین‌المللی داشته و دشمنان دیده‌اند که مطلب به حدی قوی است که با اینکه آن را قبول ندارند اما نمی‌توانند علیه آن موضع‌گیری کنند و یا مطلبی بگویند، اما دشمنان ما به سراغ برخی مداحی‌‌ها و برجسته کردن و مسخره کردن برخی مطالب بیان شده توسط مداحان رفته‌اند. نوع حرف زدن و حتی نوع پوشش ما مورد دقت و توجه است. عده‌ای کاسبان هیئتی هستند و فقط می‌خواهند وجهه پیدا کنند، برای این کار از کارها و حرف‌های غلط حمایت می‌کنند و دیگر کسی حریف این افراد نمی‌شود. 

«لب کارون» خوانی برای حضرت قاسم(ع)!
وی ادامه داد: برخی به سبک ترانه‌های قبل از انقلاب (لب کارون) برای حضرت قاسم(ع) می‌خوانند و بحث عروسی ایشان را مطرح می‌کنند و به سبک «این حیات و اون حیات می‌پاشن نقل و نبات» ترانه می‌خوانند و به سبک عروسی‌های قدیمی که طبق در عروسی‌ها می‌بردند هفت طبق درست کرده و این طرف و آن طرف می‌برند. این یک اهانت است و وقتی به این افراد اعتراض می‌شود می‌گویند جوانان را جذب کرده‌ایم. این افراد اعتقاد شیعه را زیر سؤال می‌برند.

این مداح پیشکسوت کشورمان دروغ‌گویی را یکی از بزرگ‌ترین آسیب‌های مداحی دانست و گفت: برخی این دروغ‌ها را می‌سازند. به یکی از آقایان گفتند این مطلب را کجا نوشته است؟ جواب داد: مگر قرار است همه چیز را نوشته باشند، این‌ها را در دل من نوشته است به این مداح گفتند پس لطفا کتاب دلتان را منتشر کنید تا ببینیم بعدش چه بوده است!

دروغ بستن به اهل بیت(ع) باید توسط مراجع قضایی پیگیری شود
وی ادامه داد: دروغ بستن به اهل بیت(ع) و بیان چیزهایی که در واقعه کربلا اتفاق نیفتاده باید از جانب مسئولان فرهنگی پیگیری شود. برای این کار باید کارگروهی تشکیل و این مسائل
دروغ بستن به اهل بیت(ع) و بیان چیزهایی که در واقعه کربلا اتفاق نیفتاده باید از جانب مسئولان فرهنگی پیگیری شود. برای این کار باید کارگروهی تشکیل و این مسائل آسیب‌شناسی و با آن‌ها برخورد شود. باید قوه قضائیه در این زمینه فعال شود "
آسیب‌شناسی و با آن‌ها برخورد شود. باید قوه قضائیه در این زمینه فعال شود و افراد آسیب‌رسان فراخوانده شده و پاسخ عملکردشان را بدهند تا در کشور شیعه به شیعه دروغ بسته نشود و این مطالب از کشور شیعه منتشر و بر علیه خود ما به کار گرفته نشود.

تاری عنوان کرد: برخی ما را امر به سکوت می‌کنند، اما من به عنوان یک مسلمان از اعتقادات خودم دفاع می‌کنم. در هیئت‌ها برخی مداحان نقش مرجع تقلید را دارند و حکم صادر کرده و حلال و حرام مطرح می‌کنند. یکی از این مداحان در هیئت می‌گوید خدایا مراجع تقلید ما را به راه راست هدایت کن و جمعیت می‌گویند الهی آمین! و کسی هم نیست از وی سؤالی کند مگر مراجع ما در راه درست نیستند؟ این حرف‌ها جرم عمومی است و باید پیگیری شود. برخی حلال و حرام بیان می‌کنند در حالی که از احکام اطلاعات درستی ندارند.

وی به استفاده از نورپردازی و هماهنگ کردن رقص نور با صداها و لحن‌های نامتعارف پخش شده در هیئت‌ها نیز اشاره و سؤال کرد: آیا امام زمان(ع) به چنین مجلسی می‌رود؟ اینکه اهل بیت(ع) عنوان کرده‌اند عزای ما را احیا کنید آیا این است؟ در کمال تأسف باید گفت در چنین مجالسی مسئولان مهم مملکتی هم می‌نشینند.

فردی را سراغ دارم که اصلا کار نمی‌کند اما ماشین ۲۵۰ میلیونی سوار می‌شود
این شاعر و مداح پیشکسوت کشورمان ادامه داد: برخی هم راه را پیدا کرده‌اند و از مراسم‌ خود فیلم‌برداری کرده و بسته فرهنگی درست می‌کنند و به سراغ نهادهای فرهنگی می‌روند و می‌گویند ما دو هزار جوان را جذب کرده‌ایم و از آن‌ها پول می‌گیرند. فردی را سراغ دارم که اصلا کار نمی‌کند اما ماشین ۲۵۰ میلیون تومانی و انگشتر پنج میلیونی و ... دارد و کارش همین است. ۱۰ روز چنین جلسه‌ای می‌گیرد و بسته فرهنگی درست می‌کند و به سراغ مراکز پول دهی می‌رود.

تاری عنوان کرد: من مرجع تقلید نیستم اما فکر می‌کنم کسی که پول می‌گیرد(حقوق می‌گیرد) تا به امور فرهنگی این مملکت برسد اما اغماض می‌کند، لقمه‌اش حرام است، چون به کارش نمی‌رسد. مسئولان فرهنگی نه اینکه به این امور رسیدگی نمی‌کنند بلکه حتی اشاعه هم می‌دهند. یک شبکه وهابی چقدر بر روی یک مداحی مانور داد که یکی از آقایان گفته بود: «اگر ملائکه روز اول قبر از من بپرسند خدای تو کیست؟ می‌گویم حسین، اگر بپرسند پیامبرت کیست؟ می‌گویم حسین اگر بگویند قیامت؟ می‌گویم حسین ...». چه کسی باید پاسخ‌‌گوی این مسائل باشد؟

وقتی دغدغه مسئول مسائل دنیوی باشد به همان تذکر اکتفا می‌کند
وی در پاسخ به این سؤال که اکنون باید چه کرد؟ گفت: در بحث امر به معروف چند مرحله داریم. اول باید تذکر داد اما اگر تذکر جواب نداد آیا مسئول ما نباید فکری کند؟ وقتی دغدغه مسئول، مسائل دنیوی باشد به همان تذکر اکتفا می‌کند. اگر با تذکر این افراد خود را اصلاح نکردند باید قوه قهریه وارد این حوزه شود چرا که جامعه دچار آسیب می‌شود. این افراد به مردم آسیب فکری می‌رسانند. جوان من اکنون پای منبر فردی نشسته و خیال می‌کند دین همینی هست که این مداح می‌گوید، باید جلوی این‌ها گرفته شود.

اگر مداحی خطا کرد باید با وی برخورد شود؛ چرا ما اغماض می‌کنیم؟
تاری تأکید کرد: همانطوری که یک روحانی اگر خطایی کند دادگاه ویژه روحانیت در مورد وی تصمیم‌گیری و حتی روحانی خطاکار را خلع لباس می‌کند اگر مداحی هم خطا کرد باید با وی برخورد شود. چرا ما اغماض می‌کنیم. هر کسی در منبر دروغ بگوید باید پاسخ‌گو باشد. ما اعتقاد داریم اگر روزه‌دار به ائمه(ع) دروغ ببندد روزه‌اش باطل است، دروغ بستن به ائمه(ع) مسئله بسیار مهمی است، پس باید در این حوزه کار جدی انجام دهیم. مداحانی داریم که خطاهای بسیار فاحش اخلاقی انجام داده‌اند ولی کسی به آنها کاری ندارد. فردی آمده به وسیله آلات موسیقی برای امیرمؤمنان علی(ع) می‌خواند و استدلال می‌کند که فلان خواننده هم همین کار را کرده و کارش را از تلویزیون پخش کرده‌اند؛ در صورتی که خواننده خواننده است، مداح فرق می‌کند.

وی در بخش پایانی سخنان خود بر لزوم تربیت مداحان جوان تأکید و با اشاره به اینکه مسئولیت داوری مسابقات مداحی مدارس را بر عهده دارد، گفت: من به مسئولان آموزش و پرورش تأکید کردم که این دانش‌‌آموزان را رها نکنید، این دانش‌آموزان توانمندی خوبی دارند اما با توجه به شرایط خانوادگی و ... به راحتی ممکن است جذب خوانندگی شوند. باید برای این دانش‌آموزان کلاس‌های آموزشی و تربیتی برگزار کرد. ۸۰ درصد این دانش‌آموزان که در مسابقه مداحی مدارس شرکت کرده بودند مداحی‌های آسیب‌زا را گوش داده بودند و کسی نبوده که مداحی را پایه‌ای به این نوجوانان آموزش دهد. این نوجوانان می‌آمدند و میکروفن را دست می‌گرفتند و پا می‌کوبیدند و رفتارهایی در سبک خواننده‌های کوچه‌بازاری انجام می‌دادند. ولی اگر مسئولان بخواهند می‌توانند این کودکان و نوجوانان را برای مداحی درست و اصیل تربیت کنند.

تاری خواستار دعوت و صحبت با تعدادی از مداحانی شد که عملکرد آنها در این نشست مورد انتقاد قرار گرفته و تصریح کرد: این مداحان را نیز به این نشست‌ها دعوت و از آن‌ها در خصوص عملکردشان سؤال کنید.

لازم به ذکر است، در ادامه برگزاری سلسله نشست‌های مربوط به نقد مداحی از سایر مداحان نیز برای حضور در نشست‌ها دعوت به عمل خواهد آمد و این نشست‌ها آماده پذیرایی از تمامی مداحانی است که خواهان پاسخ‌گویی به مباحث مطرح شده هستند.

منبع:ایکنا


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین