عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۵۳۷۹
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۱
سبحانی‌نیا مطرح کرد
معاون فرهنگی و هنری موسسه دارالحدیث با اشاره به عوامل عدم استقبال مردم از مساجد، بر لزوم ممانعت از اشتغالات متعدد روحانی مسجد تأکید کرد.
عقیق:حجت‌الاسلام «محمدتقی سبحانی‌نیا» معاون فرهنگی و هنری موسسه دارالحدیث در گفت‌وگویی با بیان اینکه انقلاب اسلامی، انقلابی ایدوئولوژیک بود و بر پایه اسلام استوار شد، گفت: لازمه استوار ماندن این انقلاب بر پایه اسلام و عدم ورود ضعف و سستی در آن، تقویت پایگاه‌های اصلی دینداری در جامعه است.

معاون فرهنگی و هنری موسسه دارالحدیث با اشاره به مساجد به عنوان پایگاه‌های دینداری جامعه اظهار کرد: همانگونه که قرآن کریم کوه‌ها را میخ‌‌های زمین دانسته است تا زمین و اهلش به این سو و آن سو افکنده نشوند، مساجد نیز به عنوان میخ‌های دیانت جامعه به شمار می‌روند و وجودشان موجب حفاظت جامعه از آشفتگی اعتقادی و رفتاری می‌شود.

وی با اشاره به گستردگی مساجد در سطح کشور و اهتمام ویژه مردم به آن گفت: مساجد پایگاه‌های تربیت دینی جامعه است، لذا شایسته است برای حفظ انقلاب اسلامی به عنوان انقلابی دینی، حاکمیت مساجد بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. ساماندهی امور مساجد و مسأله نماز جماعت در راستای تقویت دینداری جامعه، تربیت افراد متدین و با انگیزه و سالم‌سازی فضای دینی و معنوی نقش مهمی را ایفا می‌کند.

حجت‌الاسلام سبحانی‌نیا با اشاره به نقش تربیتی مساجد در تزریق افکار مناسب و صحیح به مردم یادآور شد: توجه به مساجد باید جزو اولویت‌های نظام و حتی بیش از آموزش و پرورش و آموزش عالی باشد.

عضو هیأت علمی دانشگاه قرآن و حدیث تصریح کرد: چگونه است که برای مسأله آموزش کشور سه وزارتخانه عریض و طویل  آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و بهداشت و آموزش پزشکی با تمام توان مشغولند و بخش عظیمی از بودجه کشور را به خود اختصاص می‌دهند اما مسجد که رسالتی وسیع‌تر و کارآمدتر دارد، از یک ساماندهی مطلوبی برخوردار نیست؟

وی با انتقاد از عدم نظام‌مندی اجتماعات روزانه و مناسبتی در مساجد خاطرنشان کرد: چرا باید نظام جمهوری اسلامی برای اهداف متعالی خود از این پتانسیل بالای مساجد غفلت کند؟ چرا باید اداره مساجد را صرفاً مردمی بداند و از حمایت ویژه آن چشم‌پوشی کند؟ آیا این مساجد و مسجدی‌ها نیستند که در گذشته، حال و آینده پشتیبان نظامند؟ آیا هدف از انقلاب اسلامی پاسداری از دین مردم و ترویج اسلام عزیز نبوده است؟

حجت‌الاسلام سبحانی‌نیا با تأکید بر اینکه نابسامانی در مساجد در ابعاد سخت‌افزاری و نرم‌افزاری بسیار است، گفت: این نابسامانی از معدود مساجد محله‌های نوساز و اعیان‌نشین شهری گرفته تا فرسودگی بنا و نیز تجهیزات مساجد قدیمی، از کهولت سن برخی اداره کنندگان مساجد گرفته تا بهداشت ضعیف برخی دیگر از مساجد، از فقدان امام جماعت در برخی مساجد گرفته تا ضعف بنیه علمی و مهارتی برخی دیگر ائمه جماعات در برقراری ارتباط با مردم و بالاخره برگزار نشدن نمازهای یومیه در برخی دیگر از مساجد. همه این کاستی‌ها موجب عدم استقبال جامعه از مساجد شده است. به این همه مشکل، مسأله مساجد بین راهی را نیز باید افزود.

معاون فرهنگی و هنری موسسه دارالحدیث با تأکید بر لزوم توانمندسازی علمی، تخصصی و مهارتی ائمه جماعات گفت: این مسأله اقتضا می‌کند یک رشته تخصصی در حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌های علوم انسانی جهت تربیت ائمه جماعات متخصص ایجاد شود. امامت جماعت از مهم‌ترین و خطیرترین وظایف روحانیت است. از این رو باید این جایگاه را ارج نهاد و شرایط دشواری برای احراز چنین جایگاهی تعیین شود. همچنین باید از اشتغالات متعدد روحانی مسجد ممانعت به عمل آورد.

وی تأسیس وزارت امور دینی و واسپاری مسئولیت تمام و کمال امور مساجد به این وزارت با تمام لوازم یک وزارتخانه، تأسیس و تصویب رشته تخصصی امامت جماعت به منظور تربیت متخصص برای امامت جماعتی در دانشگاه و حوزه با سفارش و تحت حمایت  وزارت امور دینی، پشتیبانی کامل از ساخت، تعمیر و نگه‌داری مساجد (در ضمن بهره‌مندی از کمک‌های مردمی) مانند وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت را از جمله راهکارها درباره مساجد و ائمه جماعات دانست.
منبع:تسنیم

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین