عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۵۳۳۰
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۱
یک پژوهشگر مطرح کرد:
میرزائیان، طلبه پژوهشگر گفت: عرفان حلقه، برداشت‌های بسیار سطحی و جاهلانه ای دارد که کاملا مادی گرا و انسان محور است و برپایه تفکر اومانیسم بنا شده است.
عقیق:«عرفان حلقه» اگرچه با نام درمان بیماریها و فرادرمانی و تشعشع دفاعی و جاذبه درمان و شفابخشی، توانسته خود را به ظاهر موجه، نشان دهد، اما آسیب‌های روحی و روانی این جریان، فراوان گزارش شده است. همچنین به مرور، گرایش‌های معنوی و اعتقادات دینی در پیروان عرفان حلقه، تضعیف شده و باورهای دینی و اسلامی افراد به صورت مرموزانه‌ای تحریف می‌شود.

فاطمه میرزائیان، طلبه پژوهشگرو کارشناس نجات از حلقه و عضو مؤسسه بهداشت معنوی در گفتگویی به بررسی عرفان حلقه و باطل بودن ادعاها آنها پرداخته است که اکنون از نظر شما می گذرد.

*عرفان حلقه چگونه عرفانی است؟

عرفان حلقه، فرقه‌ای‌است که با وجهه عرفان اسلامی و شیعی وارد عمل شده و مباحث مورد بررسیش با ادعای عرفان اسلامی ایرانی خصوصا عرفان شیعی همراه است. این فرقه با دو رویکرد مباحث عرفانی و بحث درمان فعالیت می کنند:

مباحث عرفان نظری عرفان حلقه:

در مباحث عرفان نظری، عرفان حلقه براین ادعا است که با اتصال به شعور کیهانی، افراد می توانند با شرکت در کلاس‌های عرفان حلقه و شناختی که از این شعور کیهانی دریافت می کنند، هم راه عرفان و کمال را طی کنند و هم به واسطه این اتصال تمام بیماری‌های جسمی و روحی که دارند درمان شود.

این دو مسئله که بتوان با شرکت در دوره های هشت ترمه هم عرفان را فراگرفت و هم انواع بیماری‌هایش درمان شود، ادعایی بزرگ است و ملزوم بحث، نقد و بررسی است. وقتی مباحث نظری عرفان حلقه را مورد بررسی قرار می دهیم با تناقضات عرفان در تفکر شیعه روبه رو می شویم. عرفان حلقه، برداشت‌های بسیار سطحی و جاهلانه ای دارد که کاملا مادی گرا و انسان محور است و برپایه تفکر اومانیسم بنا شده و تعریفی که از مفاهیم دینی در آن داده می شود کاملا غلط است.

عرفان حلقه، عناوینی که مفاهیم دینی ما دارد، را داراست و این در حالی است که تعبیرو مفهومش کاملا با مفاهیم دینی متفاوت است.

مثلا خداوند در عرفان حلقه وجود دارد ولی با آن خدایی که ما در تفکر اسلامی و عرفان اسلامی از آن یاد می کنیم کاملا در تضاد است و این مهم خیلی به باورها و اعتقادات کسانی که به عرفان حلقه می پیوندد صدمه می زند و تفکرشان عوض می شود.

عرفان نظری حلقه، موجب تغییر باورهای اعتقادی فرد شده و دین، شریعت و مناسک عبادی کاملاً دستخوش تفسیر و تأویل و تغییر مفاهیم شده و همان اعتقاد قبلی فرد هم از او گرفته شده و آموزه‌های غلط و غیر الهی منجر به گمراهی و باور غلط از خدا، دین، شریعت، مناسک و .. می گردد که در بسیاری از موارد فرایند شستشوی مغزی بکار گرفته شده غیر قابل جبران است و تغییر مثبت و نگرش عرفانی در افراد دیده نشده و انحرافات عقیدتی کاملاً مشهود و قابل اثبات است.

مباحث درمان عرفان حلقه:

درمبحث درمان عرفان حلقه بر این هستند که دین و اعتقاد مطرح نیست و همه می توانند وارد شوند و استفاده کنند و به شعور کیهانی متصل شوند و بهره ببرند.

در این فرقه ادعا می شود درمان بیماری مقدمه ای برای سیر و سلوک است و منجر به شناخت خدا و طی سیر کمال می شود و روش‌های فرادرمانی که از طریق عرفان حلقه مطرح می‌شود نه از نظرعلمی مورد بررسی و تحقیق قرار گرفته و نه در مرکزعلمی نقطه‌ای از دنیا تایید شده و این در حالی است که این روش درمان غیرعلمی روی مردم اجرا می‌شود.

بیماران که بیماری صعب العلاج دارند و ناامید از بهبود شده اند؛ به امید درمان در این کلاس ها وارد می شوند ولی درحقیقت نتیجه عکس می گیرند و به علاوه آسیب‌های جسمی، آسیب‌های روحی هم به این‌افراد وارد می‌شود. وقتی که از عرفان حلقه درخواست اثبات علمی می کنیم؛ آن‌ها ادعاهایی را مطرح می کنند که جای بررسی دارد. در واقع عرفان حلقه بیمارانی که قرار بود عارف کند به عارفانی بیمار و در توهم عرفان تبدیل می کند.

*انجمن نجات از حلقه که مقابل عرفان حلقه تاسیس شد به چه شکل و چه اهدافی را دنبال می کند؟

در انجمن نجات از حلقه از آنها بارها درخواست شده که مدارک قبل فرادرمانی و بعد آن را که ادعابه درمان شده اند را ارائه دهید ولی هنوز یک مدرک هم که دال بر درمان با روش عرفان حلقه است را ارائه نداده اند.

ولی تعداد زیادی از کلیپ و فیلم‌هایی از درمان عرفان حلقه را منتشر کرده اند که درآنها ادعا می کنند که بیماری‌های مختلف را درمان کرده اند و یا افرادی هستند که شهادت می دهند روزه‌های عرفان حلقه، حق است و این ها را سند حقانیت عرفان حلقه می دانند که روش این فرقه کاملا غیرعقلی و غیرمنطقی است و بجای اثبات درمان بیماری با روش علمی، به‌وسیله ادعا آن‌را ثابت کرده اند و همچنین انتظار دارند که دیگران ازآن‌ها بپذیرند. 

انجمن نجات ازحلقه یک انجمن مردمی است که متشکل ازمحققین طلبه و آسیب دیده‌های عرفان حلقه است. این انجمن کار خود را با سایت شروع کرده و در بدو شروع فعالیت انجمن، آسیب دیده های زیادی با آن تماس گرفتند و انجمن پیگیر مشکلات آن‌ها شد و نقد عرفان حلقه را انجام می‌دهد تابه جایی که ۱۵ جلسه نقد عرفان حلقه با مسترهای مطرح انجام گرفت.

سال گذشته برای حمایت از آسیب دیده ها، کمپین حمایت از مهسا را در فضای تلگرام ایجاد کردم. مهسا دختر دانشجویی بود که پدرش را مقابل چشمانش از دست داده بود و از سردرد مزمنی رنج می برد و بعد مهسا را به بهانه درمان وارد کلاس های عرفان می کنند و بعد از اتصال هایی که در این کلاسها بر مخاطبین کلاس وارد می کنند باعث تشنج او می شوند و او از۲سال گذشته تا به اکنون از ناحیه گردن فلج ولال شده است و تمام توانایی هایش را از دست داده است.

درطی این ۴سالی که انجمن فعال شده است افراد زیادی را مورد بررسی قرار داده است که واردعرفان حلقه شدند و آسیب های اعتقادی، اخلاقی و شخصیتی و آسیب های جسمی که از طریق فرادرمانی، افراد دچار شده اند. این فرقه در توجیه این نوع آسیب‌ها به برون ریزی آن اشاره می کنند که این برون ریزی طبیعی است و باید تحمل ش

منبع:مهر

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین