عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۵۲۹۲
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۶
كارگردان برنامه «پياده آمده‌ايم» در گفت‌و‌گو با «جوان»:
بينندگان تلويزيون از روزهاي منتهي به اربعين حسيني(ع) برنامه‌اي تلويزيوني را در خاطر دارند كه از كربلاي معلي به صورت زنده پخش مي‌شد.
عقیق:بينندگان تلويزيون از روزهاي منتهي به اربعين حسيني(ع) برنامه‌اي تلويزيوني را در خاطر دارند كه از كربلاي معلي به صورت زنده پخش مي‌شد. «پياده آمده‌ايم» چند هفته‌اي است كه دوباره با پخش زنده از شهر مقدس كربلا به آنتن شبكه اول سيما بازگشته است. «جوان» در گفت‌و‌گو با هادي نعمت‌الهي كارگردان اين برنامه، درباره نحوه شكل‌گيري و پخش سري دوم آن، به گفت‌و‌گو پرداخته است.

براي شروع، چه شد كه سري اول برنامه پياده آمده‌ايم شكل گرفت؟

ماجرا از جايي آغاز شد كه قرار شد براي اربعين ويژه‌برنامه‌اي تلويزيوني داشته باشيم؛ ويژه‌برنامه‌اي متفاوت با آنچه در سال‌هاي گذشته از تلويزيون پخش مي‌شد. با تشكر از همه كساني كه پيش از اين ارتباط‌هاي زنده و ويژه‌برنامه مناسبتي از كربلا پخش مي‌كردند و از يك دوربين ثابت روي پشت‌بامي مشرف به حرم مطهر امام حسين(ع) گفت‌و‌‌گويي انجام مي‌دادند، تصميم گرفتيم به سمت برنامه‌اي تركيبي استاندارد برويم و با توليد تيتراژ و آيتم‌هاي مختلف، سر و شكل يك برنامه تلويزيوني به كار بدهيم، نه اينكه به حداقل‌ها راضي باشيم.

از زمان سقوط صدام و امكان حضور زائران و رسانه‌هاي ايراني در عراق هميشه شاهد چنين برنامه‌هايي بوديم كه يك مجري و يك كارشناس مذهبي در فضايي مشرف به حرم در حال گفت‌و‌گو بودند!

بله و حتي اگر دوربين ثابت اين برنامه‌ها كمي تغيير زاويه مي‌داد يا حركت مي‌كرد، در همان محل كانال كولر و چيزهايي از اين دست ديده مي‌شد. ما مي‌خواستيم سر و شكل كارمان متفاوت با چنين فضاهايي باشد، براي همين در همان ابتداي كار در نزديك‌ترين محل به حرم مطهر استوديوي دوطبقه‌اي را ايجاد كرديم كه طبقه پايينش اتاق رژي شد. استوديو كاملاً اكوستيك بود و طبقه دومش اشرافي به حرم داشت كه در برنامه «پياده آمده‌ايم» مشاهده مي‌كنيد.

پس براي اولين بار در كربلا براي يك برنامه تلويزيوني استوديو ساخته شد؟

بله، بچه‌ها از دو ماه قبل از اربعين درگير جانمايي و ساخت استوديو شدند و با سختي عجيب و غريب و مشقتي كه وجود داشت، استوديو به برنامه رسيد. اين استوديو را سازمان اوج ساخت و اسمش «استوديو عصر» شد. در ايام اربعين دو برنامه تلويزيوني «پياده آمده‌ايم» شبكه اول سيما و «مخاطب خاص» شبكه سوم سيما كه تيم توليد مشتركي داشتند در اين استوديو توليد شدند، علاوه بر آن همه شبكه‌هاي سراسري يا استاني كه نياز خدمات استوديويي و ارسال تصاوير داشتند، از خدمات اين استوديو استفاده كردند.

چرا اسم برنامه «پياده آمده‌ايم» شد؟

برنامه به مناسبت پياده‌روي اربعين توليد مي‌شد و چون نماد اين حركت همان پياده رفتن به كربلا بود، ما نيز «پياده آمده‌ايم» را براي نام برنامه انتخاب كرديم، يعني همراه با زائران اربعين بوديم.

«پياده آمده‌ايم» قرار بود چه تفاوتي با برنامه‌هاي قبلي داشته باشد؟

ما قرار بود ويژه‌برنامه‌اي 10 جلسه‌اي داشته باشيم و بحث جدي بر سر محتواي برنامه داشتيم. مي‌خواستيم براي برنامه‌اي كه مزين به تصوير حرم امام حسين(ع) است كار ويژه‌اي انجام دهيم. از سوي ديگر از طرف ستاد مركزي اربعين حسيني شعار«حمايت از دين» انتخاب شد و قرار شد در همه كمپين‌هاي تبليغاتي و در مسيرهاي پياده‌روي به سمت كربلا اين شعار لحاظ شود. ما نيز همين شعار را براي راهبرد برنامه انتخاب كرديم و به دنبال مصاديق آن گشتيم كه چطور مي‌شود از دين حمايت كرد؛ حمايت مالي، جاني، آبرويي و حتي سبك زندگي كه مثلاً با پوشيدن لباس مشكي عزا به تعظيم اربعين حسيني كمك مي‌شود. كارشناس برنامه هم حجت‌الاسلام شهاب مرادي بود. بحمدالله برنامه اربعين خيلي خوب گرفت.

استقبال از برنامه چطور بود؟

با آنكه در ظاهر شايد اين نوع برنامه را بچه‌مذهبي‌ها دنبال كنند، اما اتفاقاً اين همان مخاطبي بود كه در مسير پياده‌روي كربلا بود. پس برنامه براي آنهايي طراحي شد كه الان در كشور هستند و به هر دليلي در پياده‌روي شركت نكرده‌اند يا تا به حال نيامده‌اند. با آماري كه از ميزان پيامك‌ها و تماس‌هاي تلفني با برنامه ارائه شد، شاهد ميزان مشاركت بالاي مخاطبان بوديم.

همين موضوع باعث توليد سري دوم «پياده آمده‌ايم» شد؟

فكر نمي‌كرديم كه كار بعد از 10 جلسه ادامه داشته باشد، اما استقبالي كه از آن شد اين نياز را در رسانه ملي به وجود آورد كه كار ادامه داشته باشد. اين موضوع به بركت اربعين حسيني و پياده‌روي اربعين شكل گرفت. براي همين با وجود اينكه خيلي‌ها پيشنهاد دادند براي سري دوم، نام برنامه را عوض كنيم اما گفتيم به خاطر بركت اربعين حسيني همان نام «پياده آمده‌ايم» را حفظ كنيم.

در سري جديد برنامه «پياده آمده‌ايم» چه رويكردي را براي برنامه انتخاب كرديد؟

اتفاق عجيبي براي انتخاب رويكرد برنامه رخ داد و آن اين بود كه فكر كرديم چه موضوعي را انتخاب كنيم كه تا به حال اولويت نبوده، ولي خيلي اهميت دارد، از كارشناسان هم كمك گرفتيم و در نهايت به موضوع «خانواده» رسيديم و حالا بايد ارتباطي ميان اين موضوع و فضاي برنامه كه در كربلا بود، پيدا مي‌كرديم. خب يكي از دعاهاي ما و خواسته‌هايمان از حضرت سيدالشهدا اين است كه از ايشان كمك مي‌خواهيم تا خانواده‌مان سر و سامان داشته باشد و خطرات حفظ شود. حضرت امام حسين(ع) كسي است كه همه با هر عقيده‌اي قبولش دارند و همان كشتي نجاتي است كه هر كس بر آن سوار شود به ساحل امن مي‌رسد. ما نيز تصميم گرفتيم اين موضع را به خانواده پيوند بزنيم و آسيب‌هايي را كه خانواده‌ها را تهديد مي‌كند، در برنامه «پياده آمده‌ايم» بررسي كنيم. همانطور كه مي‌دانيد بسياري از مشكلات جامعه ريشه در خانواده‌ها دارد، مشكلات اخلاقي و بزهكاري‌ها اگر ريشه‌يابي شوند به مشكلات درون خانواده‌ها مي‌رسيم. براي كارشناسان برنامه هم مشروط كرديم و در نهايت به سه بزرگوار حجج‌اسلام زائري، سرلك و مرادي رسيديم.

چه تغييرات ساختاري نسبت به دوره قبل داريد؟

به خاطر هزينه‌هاي بالاي ساخت، مجبور شديم از نيروهاي عراقي براي استوديو كربلا استفاده كنيم و اين براي نخستين بار است كه نيروهاي ايراني و عراقي در يك كار تلويزيوني به صورت مشترك فعاليت دارند. البته اين كار سختي‌هاي خودش را نيز داشت، اينكه سوئيچر، نورپرداز و صدابردار ما عراقي هستند و در گرفتن قاب‌ها نگاه‌شان با ما متفاوت بود و مخصوصاً در ارتباط زباني مشكل داشتيم، اما خدا را شكر اين هم به نمك كار ما تبديل شد.

سري دوم برنامه چند قسمت است؟

12 قسمت.

چه زماني پخش مي‌شود؟

شب‌هاي جمعه از ساعت 23:45 آنتن زنده را در اختيار ما قرار مي‌دهند، تايم معمول برنامه بين 60 تا 70 دقيقه است، ولي شب جمعه هفته پيش 90 دقيقه برنامه داشتيم كه ويژه‌برنامه شهادت حضرت زهرا بود.

چه تعداد از قسمت‌هاي سري دوم پخش شده است؟

چهار هفته پخش شده است، برنامه در ايام عيد هم ادامه خواهد داشت. از هفته آينده ديگر در خدمت حجت‌الاسلام زائري نخواهيم بود و شهاب مرادي جايگزين خواهد شد و عيد با ايشان هستيم، در پارت آخر هم حجت‌الاسلام سرلك كارشناس برنامه خواهند بود.

منبع:حج

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین