عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۵۲۸۷
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۲
معرفی کتاب...
کتاب دولت خدا؛ درسنامه پیامدهای جهانی‌سازی و ضرورت تشکیل حکومت جهانی امام عصر(عج) تالیف امیرمحسن عرفان توسط مرکز فرهنگی تبلیغی آینده‌سازان منتشر شد.
عقیق:کتاب «دولت خدا؛ درسنامه پیامدهای جهانی‌سازی و ضرورت تشکیل حکومت جهانی امام عصر عج» اثری است از امیرمحسن عرفان، محقق و پژوهش‌گر در عرصه مطالعات مهدوی که مرکز فرهنگی تبلیغی آینده‌سازان وابسته به انجمن اسلامی دانش‌آموزان آن‌ را در 174 صفحه منتشر کرده است.

پیامدهای منفی جهانی‌سازی چیست؟ فهم اجتماعی پیامدهای منفی جهانی‌سازی چه نقشی در زمینه‌سازی ظهور دارد؟ دلایل جهان‌شمول بودن اسلام چیست؟ مهم‌ترین ویژگی‌های حکومت جهانی امام مهدی عج برای رهایی انسان از آشوبستان جاهلیت مدرن چیست؟ با بررسی تطبیقی جهانی‌سازی و حکومت جهانی به چه نتایجی می‌رسیم؟ این‌ها پرسش‌هایی است که امیرمحسن عرفان درصدد پاسخ‌گویی به آن در این کتاب است.

 

براساس این گزارش، نگارنده در فصلی از کتاب با عنوان «رؤیای بر بادرفته» درصدد تبیین پیامدهای منفی جهانی‌سازی است. در این فصل ضمن اصطلاح‌شناسی جهانی‌سازی به مهم‌ترین ویژگي‌های جهانی‌سازی نظیر: شکل‌گیری مشابهت‌ها، برداشته‌شدن مرزها،‌ چرخش سریع و آزاد،‌ شکل‌گیری حاکمیت‌های جدید و کم‌شدن فاصله‌ها اشاره شده است. افزون بر این  مهم‌ترین پیامدهای منفی جهانی‌سازی نیز واکاوی شده است.

شواهد و قراین علمی در این پژوهه بمشخص می کند که «فراگیر شدن تجارت‌های شیطانی»، «شکل‌گیری سلطه جهانی» و «جهانی‌شدن مشکلات»،«هنجارزدایی جهانی» و «بدون مرزشدن گروه‌ها و فرقه‌های منحرف» از مهم‌ترین پیامدهای منفی جهانی‌سازی است. نگارنده برای اثبات ادعای خود شواهدی برای فراگیر شدن تجارت‌های شیطانی،‌ تسلط بر نهادهای بین‌المللی از سوی قدرت‌ها، دراختیار گرفتن اقتصاد جهانی، تهاجم همه جانبه به کشورها، سلطه رسانه‌ای، جهانی‌شدن فقر و بیکاری، شیوع بیماری‌ها و استفاده بی‌رویه از طبیعت،‌ تخریب محیط زیست، مسخ ارزش‌های ملی و دینی، هویت‌زدایی، تحمیل گسترده فرهنگ غرب، جهانی‌شدن فرقه‌های دین‌ستیز و شیطانی، فراگیرشدن باندهای مافیایی و شرکت‌های چند ملیتی ارائه می‌دهد.

در فصلی دیگر از کتاب با عنوان «راه رهایی» تلاش شده تا حکومت جهانی امام مهدی (عج) به مثابه آینده روشن بشری و تنها راه نجات از جاهلیت مدرن معرفی گردد. در این راستا نگارنده ضمن بیان دلایل جهان‌شمولی اسلام به مهم‌ترین ویژگی‌ها و برنامه‌های حضرت در زدودن ناراستی‌ها اشاره شده است.

امیرمحسن عرفان در این کتاب، مهم‌ترین نتایج و دستاورد‌های قابل پیش‌بینی حاصل از بررسی تطبیقی جهانی‌سازی غربی و حکومت جهانی امام مهدی عج را تقویت انگیزشی برای زمینه‌سازی ظهور می‌داند و می‌نویسد:

آیا باید همچنان چشم بر روی این واقعیت موجود بست که نظم نوین جهانی در واقع یک جنگ تمام عیار است که مثل هر جنگ دیگری برندگان و البته بازندگان پرشماری دارد. جنگی که رهآورد آن «تعالی‌زدایی» را از اندیشه و عمل بشر جدید، آغاز کرد که نتیجه محتوم آن، خلأ معنا و بحران روحی و معنوی در افراد بود. که البته غارت بی‌وقفه طبیعت، غربی‌سازی جهان و در نهایت نابودی فرهنگ‌های مختلف از دیگر پیامدهای آن می‌باشد.  

با این اوصاف، آیا امروز زمان رهایی از وضعیت موجود فرانرسیده است؟ شاید بهتر باشد این روزگار را دوره تلاش‌های جمعی بنامیم؛‌ دوره‌ای که در آن باید فریادگر تحقق نوع متعالی قدرت جهانی باشیم که به داد مظلومان جهان برسد.

اما شیعیان با دیدگاهی روشن نسبت به آینده تاریخ بشر،‌ همواره منادی و بشارت دهنده «زندگی مطلوب جمعی» و تشکیل «حکومت صلح و عدل جهانی» بوده است و با اتکا به همین اعتقاد، خود را در تمام سختی‌ها و بحران‌ها حفظ کرده و منتظر پایان خوش تاریخ بوده است.حکومت جهانی امام مهدی عج به معنای جهانی‌شدن فضیلت‌ها،‌ عدالت‌ها، نیکی‌ها،‌ برابری‌ها و معنویت‌ها خواهد بود و مردم فرصتی خواهند یافت که خوب بیندیشند؛‌ خوب زندگی کنند؛‌ حکمت و دانش واقعی بیاموزند؛‌ یکدیگر را دوست بدارند؛ ‌توحیدمحور و اخلاق‌گرا باشند و جامعه‌ای عاری از فساد و تباهی تشکیل دهند.

به هر روی تحولات جهانی نشان‌دهندة نیاز و عطش شدید جوامع بشری برای زندگی در جامعه‌ای مطلوب است؛ نیاز و عطشی که با توجه به بن‌بست‌های مکاتب فکری بشری، طرح آموزه مهدویت را در عرصة جهانی الزامی می‌کند؛ اگرچه برای خروج از کندی و رخوت نبض این حرکت جهانی، دهه‌هایی چند و یا حتی چند قرن، زمان لازم باشد.


منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین