عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۵۲۸۰
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۲
عضو هیئت علمی مرکز تخصصی نماز:
عدم میان مهدویت و نماز ممکن است به دلیل کوتاهی دوستداران امام زمان(عج) باشد، باید در جلسات با محوریت امام عصر(عج) همچون دعای ندبه و ... برای نماز هنرمندانه کار کرد تا مهدی باوران را با نماز انس دهیم.
عقیق: نماز یکی از اصول دین مبین اسلام است که اقامه صحیح و باتوجه آن، می تواند مانعی برای انجام فحشاء و منکر توسط آدمی شود، یکی از ویژگی های بارز دوران آخرالزمان و عصر غیبت براساس روایات، رواج فحشاء و منکرات در جهان است که ترویج و تبلیغ نماز صحیح می تواند، عاملی برای مبارزه با آن و در نهایت زمینه سازی برای ظهور امام زمان(عج) باشد، بدین منظور برای بررسی ابعاد پیوند میان نماز و مهدویت گفتگویی با حجت‌الاسلام هادی عجمی، معاون پژوهش و برنامه‌ریزی مرکز تخصصی نماز داشته ایم که در ادامه می خوانید:


نماز تمرین روزانه تعبد و ولایت پذیری الهی است

حجت‌الاسلام هادی عجمی، عضو هیئت علمی مرکز تخصصی نماز در گفت وگو با خبرنگار مهدویت خبرگزاری شبستان با اشاره به تاثیر نماز صحیح و باتوجه کامل در زندگی انسان مومن اظهار کرد: نماز تمرین روزانه تعبد، بندگی و ولایت پذیری الهی است و بدین جهت که در طول روز چندین مرتبه تکرار می شود، خاصیت پرورشی، تربیتی و الگوسازی هم برای انسان ها دارد زیرا عبادات دیگر بعضا موسمی است فرضاً روزه ایام خاصی دارد، حج در ماهی خاص برگزار می شود اما عبادتی که تمام انسان ها را شامل می شود و هر فردی با هرحال و حتی بیماری می تواند، آن را انجام دهد، نماز است.

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین جنبه های تربیتی نماز برای انسان، ولایت پذیری است، تصریح کرد: ولایت پذیری به این معنا که انسان حق سرپرست خود را قبول کند و به این دلیل که در طول روز 5 مرتبه آن را انجام می دهد، تمرین محسوب می شود تا بتواند اوامر الهی را در ساعات دیگر هم انجام دهد.

عجمی در پاسخ به این سوال که هم اکنون در عصر غیبت امام زمان(عج) قرار داریم، اقامه نماز به عنوان یک تمرین برای ولایت پذیری، در سبک زندگی منتظرانه ما می تواند چه تاثیری داشته باشد، ابراز کرد: در روایات متعدد، ویژگی ها و شاخصه های منتظران امام زمان(عج) بیان شده است و در دوران غیبت ما باید به گونه ای برنامه ریزی کنیم تا آن شاخصه ها در ما به وجود آید تا بتوانیم جزء یاران امام عصر(عج) باشیم.

عضو هیئت علمی مرکز تخصصی نماز با اشاره به روایتی از امام سجاد(ع) در خصوص یاوران امام زمان(عج) که فرموده اند: «آنان مردانی هستند که شب ها نمی خوابند و زمزمه نمازشان چون نغمه زنبوران از کندو، به گوش می رسد و شب ها را با شب زنده داری سپری می کنند»، گفت: در روایتی دیگر از امام جواد(ع) داریم که «آنان همیشه، پیوسته و سلحشورانه در راه اطاعت از خداوند تلاش می کنند» بنابراین، اگر فردی بخواهد در عصر غیبت به سمت یاور امام زمان(عج) حرکت کند، در راس این یاوری، اطاعت و بندگی قرار دارد و برای تقویت آن نیازمند استاد و تمرین است تا به آن قله که یاوری امام زمان(عج) است، دست یابد.

نماز، تمرینی برای یاور امام زمان(عج) شدن است

وی با اشاره به اینکه ما برای رسیدن به قله یاوری امام زمان(عج) راه بسیاری داریم زیرا چنین افرادی در زمینه اطاعت و عبادت خداوند، بسیار کوشا هستند، گفت: برای رسیدن به این قله براساس علوم تربیتی، نیازمند تمرین هستیم و بهترین تمرین روزانه برای ما، نماز است زیرا در ساعت های مختلف انجام می شود و اقامه نماز در این ساعت های مختلف و گاه در زمان کارهای دیگر، به نوعی «نه» گفتن به کارهای غیر از اوامر خداوند است.

عجمی با اشاره به اینکه انسان برای اقامه نماز اول وقت خود از کسب و کار و یا استراحت خود می زند تا به عبادت خداوند بپردازد، گفت: اگر این تمرین روزانه تکرار شود و بر آن استمرار داشته باشد، بسیار تاثیرگذار خواهد بود و مرحوم آیت الله قاضی می فرمودند: «اگر فردی مداومت بر خواندن نماز کند، قطعا به رشد و پیشرفت، می رسد».

نماز تدریس رعایت حق الناس است

عضو هیئت علمی مرکز تخصصی نماز با اشاره به اینکه فردی که می خواهد منتظر صالح و مصلح جهانی باشد، طبیعتا خود هم باید صالح باشد، تصریح کرد: یک فرد صالح اهل مراعات حال مردم و حق الناس است و نماز رعایت حقوق مردم را هم به ما آموزش می دهد، زمانی که وضو گرفته می شود، باید توجه کرد، آب غصبی نباشد و زمانی که مکانی را برای نماز انتخاب می کنیم باید توجه کنیم تا غصبی نباشد، این توجه موجب می شود تا انسان در زمان های دیگر نیز به حق الناس توجه کند.

وی با اشاره به اینکه توجه به زیبایی های ظاهری در سبک زندگی منتظرانه از موارد بااهمیت است، تصریح کرد: نماز تمرینی روزانه برای طهارت و پاکیزگی است زیرا در روایات داریم، هنگام نماز مسواک زده شود و یا عطر استعمال شود، بنابراین، فردی که سه مرتبه در روز برای نماز، این موارد را رعایت کند، پاکیزه و طاهر خواهد بود.

اشاعه فرهنگ نماز نوعی زمینه سازی ظهور است

عجمی در پاسخ به این سوال که ترویج نماز با توجه به کارکردهایش به ویژه درباره زمینه سازی برای ظهور امام زمان(عج) باید دارای چه ویژگی هایی باشد؟، تصریح کرد: یکی از اقشار و مخاطبان ما افرادی هستند که امام زمان(عج) را دوست دارند که نمونه اش حضور افراد بسیار در نیمه شعبان در مسجد جمکران است که حتی در میان آنها افرادی هستند که تقید ظاهری و دینی ممکن است، نداشته باشند اما با محوریت امام زمان(عج) گرد هم آمده اند، این ظرفیت است که از آن باید برای تحقق این آیه الهی که «اَلَّذینَ اِن مَکَّنّاهُم فِی الاَرضِ اَقامُوا الصَلوةَ» استفاده کنیم.

کارشناس نماز با بیان اینکه یکی از قدرت های ترویجی، بحث شیرین یار امام زمان (عج) بودن است، افزود: اگر این افراد در زمینه اقامه نماز ضعفی داشته باشند، می توان از این طریق جبران کرد، زمانی که این افراد بدانند اولین وظیفه امام زمان(عج) اقامه نماز است و خداوند در آیه قرآن اولین نکته را اقامه نماز فرمودند و بعد پرداخت زکات و امر و به معروف و نهی از منکر را، قطعا به نماز توجه ویژه ای خواهند کرد.

وی با اشاره به اینکه عدم برقراری ارتباط میان مهدویت و نماز ممکن است دلیلی برای کوتاهی دوست داران امام زمان(عج) در زمینه اقامه نماز باشد، تاکید کرد: بنابراین، در جلسات با محوریت امام عصر(عج) همچون مراسم دعای ندبه و ... در خصوص نماز به صورت هنرمندانه باید صحبت کرد تا عاشقان امام زمان (عج) را با نماز انس دهیم.

عجمی در پایان خاطر نشان کرد: فردی که یاور نماز و دعوت کننده دیگران به نماز باشد، قطعا یاور امام زمان(عج) هم خواهد بود زیرا در راستای اهداف حکومت ایشان حرکت کرده است.

منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین