عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۵۲۰۴
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۱:۳۸
آیت الله مهمان نواز:
نماينده مردم استان خراسان شمالي در مجلس خبرگان رهبري با اشاره به در پیش بودن ایام البیض و اعتکاف رجبیه و آثار و برکات اعتکاف برای معتکفان گفت: اعتکاف موجب تزكيه روحي و معنوي انسان می‌شود.
عقیق: آیت‌الله حبیب‌الله مهمان‌نواز، شامگاه دوشنبه در دیدار با متولیان مراسم اعتکاف در استان خراسان شمالی اظهار داشت: اعتكاف نياز روحی و معنوي افراد جامعه و راهي براي جلوگيري از هجمه‌های فرهنگي دشمنان عليه جوانان است.

وی با بیان اینکه دین‌مداری امروز با گذشته قابل‌مقایسه نیست و در این موضوع می‌توان به اعتکاف استناد کرد، افزود: درگذشته اعتکاف در ماه رمضان و توسط تعدادی از بزرگان حوزه علمیه انجام می‌گرفت اما اکنون استقبال جوانان از این مراسم بیش از ظرفیت مکان‌های در نظر گرفته‌شده برای اعتکاف است.

عضو چهار دوره مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: حضور جمعیت جوان در اعتکاف به وسعتی که امروز مشاهده می‌شود سابقه نداشته، و لذا می‌توان گفت اهمیت دادن به دین توسط جوانان افزایش یافته است.
وی با بیان اینکه اعتكاف تأثير بسزايي در زندگي انسان‌ها به‌ویژه جوانان دارد، افزود: اعتکاف فرصت بی‌نظیری براي خلوت و راز و نياز با معبود یگانه است تا افراد با بازبيني در اعمال و رفتار خود از خواب غفلت بيدار شوند و به تقویت روحیه معنوی خود بپردازند.

آیت‌الله مهمان‌نواز با اشاره به اینکه ایام‌البیض فرصت مناسبی برای تقویت ارتباط جوانان با دین است، گفت: بايد از فرصت معنوي اعتكاف براي تقويت و ترويج آموزه‌های ديني در بين نسل جوان بيشترين بهره را ببريم.

وی همچنین با بیان اینکه ایام اعتكاف زمينه رشد و تعالي را فراهم می‌سازد، گفت: در حقيقت مراسم عبادي اعتكاف فرصتي براي رشد و تعالي افراد است تا آن‌ها با زدودن غبار غفلت و دنيازدگي و با تهذيب نفس و انس با خداوند به تزكيه روحي و معنوي برسند.

عضو چهار دوره مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: انسان با حضور در مراسم معنوي اعتكاف با زدودن غبارهاي دنيوي از جان ‌و دل و گذشتن از گناه و معصيت ارتباط خود را با خداوند كريم تقويت كرده و به آرامش دروني می‌رسد.

وی با بیان اینکه انسان گاهي آن‌قدر خود را درگير مسائل دنيوي و نفسانيات می‌کند كه علاوه بر اينكه خدا را فراموش می‌کند، خود را هم به‌کلی از ياد می‌برد، گفت: انسان همواره نياز به خلوتي براي تزكيه روحي و رسيدن به آرامش دارد تا بدون دلواپسي از كارهاي انجام‌نشده و اشتغالات زندگي به بازبيني و تفكر در اعمال خود بپردازد كه اعتكاف زمينه چنين خلوتي را فراهم می‌کند.

آیت‌الله مهمان‌نواز تصریح کرد: انسان با حضور خالصانه در آيين معنوي اعتكاف و خلوت سه‌روزه خود با ياد و ذكر خداوند آرامش يافته و به اين طريق براي تمام ايام سال به تمرين اخلاق‌مداری و كنترل غریزه‌های سركش و نفساني خود می‌پردازد تا با استمرار اخلاق‌مداری و اجتناب از گناه و معاصي به معرفت الله برسد.

وی خاطرنشان کرد: اعتکاف بسیاری از مشکلات جوانان را حل کرده، لذا باید در جهت ارتقای این مراسم اقدامات لازم انجام شود
منبع:حوزه

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین