عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۵۰۸۹
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۲
حاج سید علی سادات رضوی تأکید کرد: باید دقت کنیم برای حفظ جلال و عظمت حضرت صدیقه (س) برخی از مصیبت ها کمتر خوانده شود و یا اشاره نشود.
عقیق:حاج سید علی سادات رضوی، مداح پیشکسوت کشورمان با اشاره به  اینکه ایام محرم و ایام فاطمیه از جایگاه ویژه ای در مناسبت های مذهبی شیعه برخوردار است، گفت: اثری که عملکرد حضرت صدیقه کبری(س) در حمایت از امام زمان خود داشته، رسالتی که بر عهده داشته و به انجام رسانده‌اند و مظلومیت حضرت موجب این اهمیت‌ شده است. 
 
تفاوت های عزاداری در ایام محرم و ایام فاطمیه 
وی در خصوص تفاوت های عزاداری در ایام محرم و ایام فاطمیه گفت: هدف عملکرد حضرت فاطمه(س) و قیام امام حسین(ع) یکی و در مسیر احقاق حق است و حضرت صدیقه برای ابقای کلام خدا، دین رسول خدا و حمایت از امام زمان خود مجاهدت کردند اما با توجه به تعداد یاران امام حسین(ع) و نحوه برخورد آنها با ۳۰ هزار سپاه دشمن که قدر مسلم این عملکرد الگوی همه آزادگان جهان است، موجب شده عزاداری ایام محرم دارای هیجانات خاص خود باشد. 

رضوی در خصوص شبهاتی که در زمینه شهادت حضرت زهرا(س) مطرح شده است، گفت: اصل، حرکتی است که رخ داده و در تاریخ ثبت شده است. نفس حرکت حضرت فاطمه(س) و ظلم هایی است که واقع شده مسئله ای است که در آن شبهه ای نیست. منابع خوبی نیز در خصوص زندگی و شهادت حضرت زهرا(س) وجود دارد از جمله کتاب «فاطمه زهرا(س) شادمانی دل پیامبر(ص)» نوشته احمد رحمانی همدانی که کتاب جامع و کاملی است و می تواند منبع خوبی برای مطالعه مداحان باشد. 
 
وی تصریح کرد: در رابطه با حضرت زهرا(س) مطالب زیادی داریم که در تاریخ ثبت شده است. از خود خدا گرفته تا پیامبر(ص) و ائمه معصومین (ع) همه به بزرگی، عظمت و رفعت از حضرت صدیقه کبری یاد کرده اند. مطالب بیان شده بسیار مهم و حائز اهمیت هستند از جمله مطالبی که در زیارت نامه حضرت بیان شده که مداحان و سخنوران می توانند آنها را در مجالس بیان کنند. اما مسئله ای که در این زمینه من را نگران کرده این است که برخی از مداحان بی مهابا و بسیار ابتدایی عنوان حضرت زهرا(س) را به زبان می آورند و از القاب و عناوین نامناسبی برای نامیدن حضرت استفاده می کنند که در شأن و جلال بی بی فاطمه زهرا(س) نیست. 
 
رضوی تأکید کرد: باید دقت کنیم برای حفظ جلال و عظمت حضرت صدیقه (س) برخی از مصیبت ها کمتر خوانده شود و یا اشاره نشود. درست است بشر زبان قاصری برای معرفی حضرت صدیقه(س) دارد اما ما مداحان یک رسالت داریم و آن هم مدح ممدوحمان است؛ ما موظف هستیم سیره حضرات معصوم (ع) را بنمایانیم و از این سیره پیروی کنیم. 
 
وی ادامه داد: ما بزرگ ترین الگوی زن را در جهان بشریت حضرت صدیقه می دانیم و این رسالت بر دوش من مداح هست که حضرت را معرفی کرده و شخصیت و زندگی ایشان را ترسیم و اذهان مستمع را نسبت به شخصیت ایشان روشن و باز کنم. بر همین اساس بحث خانه داری، ازدواج، جهیزیه، به فرمان همسر بودن، تربیت فرزند، مجاهدت، ولایت مداری و ... حضرت فاطمه(س) را مداح می تواند در قالب شعر بیان کند به خصوص در جامعه کنونی که دچار تهاجم فرهنگی شده و الگوهای نامناسب توسط رسانه ها به بانوان معرفی می شود. 

مداحان جوان کمتر به بیان سیره حضرت می پردازند
این مداح پیشکسوت کشورمان مهم ترین دغدغه خود در خصوص مداحی در ایام فاطمیه را بیان نکردن سیره و ویژگی های حضرت فاطمه(س) توسط مداحان دانست و گفت: مداحان ما به ویژه مداحان جوان کمتر به بیان سیره حضرت پرداخته و بیشتر وقت مداحی را به ذکر مصیبت و سینه زنی و ... اختصاص می دهند. در ایام فاطمیه اشک و آه و سینه زنی در جای خود خوب است اما هدف نیست.

منبع:ایکنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین