عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۵۰۳۱
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۱
رجبی دوانی:
رجبی‌دوانی: در عصر حاضر وجود مقدس حضرت زهرا (س) هنوز مظلوم است اما جا دارد شعرا که زبان شعر آنان بسیار تاثیرگذار است به عنوان تکلیفی بزرگ در این ارتباط شعر بسرایند.
عقیق:اهمیت شعر آیینی و توجهای که رهبر انقلاب بر آن دارند بر آن شدیم تا سلسله گفتوگوهایی پیرامون شعر آیینی و تأثیر و رویکردهای این جریان شعریکشور با اساتید و تاریخ دانان و محققان این حوزه داشته باشیم  از این رو یکی از کسانی که می تواند در این حوزه از نگاه تاریخی به ما کمک کند دکتر محمدحسین رجبی‌دوانی است که در ادامه با هم می خوانیم:

اگر بخواهیم به عنوان یک انسان شیعه به زندگی حضرت زهرا (س) نگاه کنیم باید از چه زاویه‌ای نگاه کنیم تا مغفول نماند؟

حضرت زهرا (س) الگوی برتر و بهترین فرزند است تا آنجا که رسول اکرم (ص) آن وجود مقدس را ام ابیها خواند. حضرت صدیقه کبری (س) الگوی برتر بهترین همسر است آنچنان که از کلام امیرالمومنین (ع) در می‌یابیم که می‌فرماید هرگز سخنی نگفت که من را بیازارد و هرگز چیزی از من نخواست که در توان من نباشد، بهترین الگوی مادری است که به هر صورت سرور جوانان اهل بهشت را پرورده است. منتها نمی‌شود در یک کلام بگوییم و بگذریم حضرت زهرا (س) در عرصه سیاسی و اجتماعی هم بزرگترین الگو است. به گونه‌ای که در مقابل انحراف و غضب و ستیز با ولایت ایستاد. 

در مدینه خیلی زمانها اتفاق می‌افتاد که حرکت اجتماعی و سیاسی حضرت زهرا (س) مغفول می‌ماند چه کنیم که نه از آن مرثیه غافل بمانیم نه از این حرکت اجتماعی و سیاسی؟

ما باید زندگی حضرت زهرا (س) را در ابعاد گوناگون شخصیت عظیم آن وجود مقدس بشناسیم تا آن کسی که شعر می‌سراید بداند صرفا نباید از دست دادن و شهادت حضرت زهرا (س) را سرود بلکه جنبه‌های عظیم شخصیتی دیگر آن حضرت را در قالب زبان شعر معرفی کنیم تا مخاطب بهتر معرفت پیدا کند.

به نظر من کسی که شاعر است و می‌خواهد شعر بسراید باید به دانشنامه حضرت فاطمه (س) مراجعه کند و اطلاعات و معرفت بیشتری به دست بیاورد.

توازن بین مسئله وحدت و شهادت حضرت زهرا (س) در اشعار باید چگونه رعایت شود؟

این یکی از مشکلات بزرگ ما یکی از نمادهای مظلومیت اهل بیت (ع) است. لذا در عرصه‌های رسمی رسانه‌ای به سبب رعایت مسئله و مدت باید از رسانه‌ای کردن اجتناب کنیم. اما دلیل نمی‌شود در داخل خودمان حقایق را برای مرم و جوانان در معرض هجمه‌های فراوان در فضای مجازی هستند بازگو نکنیم. چیزی که باید رعایت کنیم رهنمود رهبر انقلاب که توهین به اهل تسنن را جایز ندانستند بپذیریم لذا جا دارد در محافل و مساجد کسانی که مسلط بر موضوع و تاریخ هستند برای مردم بازگو کنند.

آیا منظور از وحدت حرف زدن از مشترکات اعتقادی است؟

بله حضرت آقا فرمودند منظور از وحدت دست از تسنن و تشیع برداشتن و یکی شدن نیست بلکه این است به مشترکات پرداخته و از اهانت به مقدسات خودداری کنیم اما نگوییم این مسائل مطرح نکنیم و بچه‌های شیعه از دانستن تاریخ محروم کنیم که این معقول و منطقی نیست. 

اگر توصیه و تذکری به اهل ذوق و دست به قلم در مورد حضرت زهرا (س) و اهل بیت (ع) دارید بفرمایید؟

در عصر حاضر وجود مقدس حضرت زهرا (س) هنوز مظلوم است اما جا دارد هر کس به هر صورتی که می‌تواند به خصوص شعرا که زبان شعر آنان بسیار تاثیرگذار است به عنوان تکلیف بزرگ در این ارتباط شعر بسرایند و مردم نسبت به عظمت و موقعیت و همچنین مظلومیت اهل بیت به خصوص حضرت زهرا (س) آگاه کنند و بداند که آخرت خودشان را تضمین کرده‌اند و خود اهل بیت (ع) دست آنها را خواهند گرفت.


منبع:تسنیم

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین