عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۵۰۱۶
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۹
مرحوم آیت الله العظمی سید محمد رضا گلپایگانی گرچه ارادت فوق العاده ای به همه حضرات معصومین(ع) داشت اما در این بین علقه خاصی به مادر خویش حضرت زهرا(س) داشت و این مساله در سبک زندگی ایشان هویدا بود.
عقیق:عشق و محبت بزرگان و در راس آن ها مراجع عظام تقلید به عنوان اسوه های فقاهت، اخلاق و دیانت و معنویت نسبت به ساحت ائمه اطهار(ع) همواره زبانزد خاص و عام بوده است و این مساله وقتی پررنگ تر هم می شود که سخن از بی بی دو عالم حضرت زهرا(س) به میان بیاید.

یکی از این بزرگان و اعاظم بی شک مرحوم حضرت آیت الله گلپایگانی است ؛ حجت الاسلام و المسلمین حسن صافی گلپایگانی  می گوید: "در ایام جنگ در یکی از سال ها یادم هست که روز سوم جمادی الثانی بود که قم موشک باران شد و در همین روز که سالروز شهادت حضرت زهرا(س) بود در منزل ایشان روضه برقرار بود و در آن وضعیت خاص جنگی و موشک باران، معظم له خطاب به مردم و طلاب حاضر در مراسم روضه فرمود، به سمت حرم مطهر حرکت کنیم که از آن سال حرکت عزاداران فاطمی به سمت حرم مطهر حضرت معصومه (س) باب شد. خود ایشان هم در این حرکت ها در بین مردم در حرم مطهر می نشست و به عزاداری می پرداخت»

این مرجع فقید نه تنها در عاشورا بلکه گاه در سالروز شهادت حضرت صدیقه کبری(س) شخصاً به روضه خوانی برای بستگان و نزدیکان خویش می پرداخت و می فرمود: "مي‌خواهم نامم در زمره روضه خوان ها ثبت و ضبط شود".

جالب و درس آموز این که با وجود جایگاه رفیع علمی و معنوی و علیرغم کهولت سن ، رویه روضه خوانی ایشان تا آخرين سال حياتشان هم ترك نشد. به هنگام حضور در مجالس روضه و ذكر مصائب اهل بيت (ع‌) در هیات و شمایل كسي كه در محضر شخص يا اشخاص والامقام و بزرگ شرف حضور دارد مي‌نشست و در رثای اجداد طاهرینش به سوگواری می پرداخت.

مرحوم آیت الله العظمی گلپایگانی در آخرین سال حیات نورانی خود و در سالروز میلاد حضرت زهرا (س) که مردم برای دیدن ایشان آمده بودند، با وجود کسالتی که داشتند، به احترام مادر سادات و تکریم محبان این حضرت، جلوس کرده و حتی تا زمان نماز مغرب و عشا در خدمت مراجعین بودند، تا این که متاسفانه پس از نماز لرز شدیدی بر ایشان عارض شد و این بزرگوار را به منظور درمان به تهران اعزام کردند که البته تلاش پزشکان پایتخت نیز افاقه نکرد و این مرجع بزرگوار و شیعه و محب حقیقی فاطمه زهرا(س) در هجدهم آذرماه سال 72، روح مطهرش مهمان اجداد طاهرینش به خصوص مادرش زهرای مرضیه(س) شد.


منبع:حوزه

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین