عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۵۰۱۳
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۹
‌آیت‌الله میرباقری در مدرسه مروی:
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: مرحوم آیت‌الله خسروشاهی،‌ دغدغه زنده کردن دل‌های مردم را داشت سال‌ها محرومیت کشید تا علوم اهل بیت(ع) را فرا گرفته و در اختیار دیگران قرار دهد.
عقیق:آیت‌الله سید محمدمهدی میرباقری  عضو مجلس خبرگان رهبری در مراسم چهلمین روز رحلت عالم ربانی آیت‌الله سیدابراهیم خسروشاهی و فرارسیدن شهادت حضرت زهرا (س) که ظهر امروز(چهارشنبه 11 اسفند) در مدرسه مروی برگزار شد، گفت: در کتاب شریف کافی احادیثی در خصوص فضلیت تعلیم و تألم معارف اهل بیت (ع) بیان شده است. بر اساس فرمایش امام صادق (ع) اگر کسی برای خدا معارف اهل بیت را بیاموزد، به آنها عمل کند و به دیگران نیز آموزش دهد، در ملکوت آسمان‌ها به عظمت یاد می‌شود.

وی اظهار داشت: شخصی نزد امام صادق (ع) آمد و پرسید از میان دو عالم که یکی عالم به احادیث و معارف شما بوده قلوب دوستان شما را نسبت به دین خدا مستحکم می‌کند و عالم دیگر که عارف به مقام شما است اما راوی شما نیست کدام یک از این دو عالم افضل هستند. حضرت فرمود: عالمی که معالم ما را می‌داند و طوری رفتار می‌کند، قلوب دوستان ما از شنیدن این معالم مستحکم می‌شود برتر است.

 عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: در احادیث آمده است که رحمت خدا بر آن کسی نازل شود که امر ولایت امام معصوم را در قلوب احیا می‌کند، یعنی معالم ما را فرامی‌گیرد و به مردم یاد می‌دهد و اگر لطافت و زیبایی‌های کلام ما را بداند تبعیت می‌کند.

وی ادامه داد:‌ یکی از جاهای تعبیر به «ماء» علم ائمه اطهار (ع) است؛ هم از ولایت ائمه و هم از علم ائمه تعبیر با ماء شده است؛ «قُلْ أَرَأَیْتُمْ إِنْ أَصْبَحَ مَاؤُکُمْ غَوْرًا فَمَنْ یَأْتِیکُمْ بِمَاءٍ مَعِینٍ»‌اگر آبی که خداوند نازل کرده است به لایه‌های پنهانی زمین غور کند چه کسی آب روان را برای شما آشکار خواهد کرد.

آیت‌الله میرباقری با اشاره به فرموده امام رضا (ع) مبنی بر «ماءکم ابوابکم» در ذیل آیه آخر سوره مبارکه «ملک» تصریح کرد: با امام این ابواب گشوده می‌شود و معارف امام، سرچشمه توحید است. امام رضا(ع) می‌فرماید که: علم ما آب گوارایی است که اگر انسانی بنوشد به حیات طیبه می‌رسد. همچنین پایداری و ولایت،‌حاصلش این است که انسان با آب گوارا سیراب می‌شود.«فَسُقْنَاهُ» بنابر این علم امام، سرچشمه ایمان و سرچشمه حیات است.

وی ادامه داد: ایمان با نورانیت کلام امام حاصل می‌شود، ولایت، سرچشمه علم حیات است و هر کجا حیات است معمولاً نور هم هست لذا اگر کسی به امام برسد به سرچشمه حیات و به حیات طیبه رسیده است؛ هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شده به عشق. براساس سخنی از حضرت رسول(ص) مبنی بر «مَنْ مَاتَ عَلَی حُبِّ آلِ مُحَمَّدٍ مَاتَ شَهِیداً» کسی که به امام رسید مرگ سراغش نمی‌آید. لذا علوم و معارف اهل بیت به اندازه‌ای که انسان از این سرچشمه می‌نوشد به او منتقل می‌شود.

 عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به آیه «وَمَنْ أَحْیَاهَا فَکَأَنَّمَا أَحْیَا النَّاسَ جَمِیعًا» گفت: در روایات آمده است که اگر انسانی در راه گمراهی باشد و کسی او را هدایت کند، گویی که یک نسل را هدیت و زنده کرده است. احیا کند یعنی معارف اهل بیت (ع) را بیاموزد و به مردم تعلیم دهد.

وی عنوان کرد:‌آشنایی با کلام امام معصوم (ع) غیر از علوم ظاهری، نیازمند مراقبت‌های فراوان است. از جمله اینکه عنوان بصری خدمت امام صادق (ع) آمد و حضرت به آن فرمود آدرس را درست آمده‌ای ولی علم نور است و موطنش قلب است و هر کسی که خدا بخواهد او را هدایت کند انی نور را در قلب او جای می‌دهد لذا حضرت امام صادق به عنوان بصری فرمود اگر علم می‌خواهی برو حقیقت بندگی‌را بجوی و آن زمان که طالب بندگی شده‌ای بیا ما علم را به تو می‌دهیم.

آیت‌الله میرباقری تصریح کرد: عبودیت و بندگی سه رکن دارد قدم اول این است که انسان خودش را مالک هیچ یک از سرمایه‌ها نبیند، خود را در امانت‌های الهی مالک نبیند. دوم اینکه کسی که خود را مالک ندید انفاق در راه خدا برای او آسان خواهد بود و سوم اینکه تدبیر امور خود را نکند، بلکه امور خود را به خدای  متعال تفویض بکند که در این صورت تحمل سختی‌ها بر او آسان می‌شود از این رو اگر ملک، ملک خداست باید امور را به او تفویض کنیم و دیگر نگران چیزی نخواهیم بود.

وی ابراز داشت: علم، برای جدال نیست تا وقتی به من رسید من بخواهم خود را با آن اثبات کنم بلکه علم، ابزار معرفت و بندگی است و دار آخرت برای کسانی است که برتری‌جویی و فساد در زمین ندارد. بنابر این کسی که بخواهد خود را اثبات کند هر کاری که انجام دهد فساد است.

 عضو مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: بر اساس ایه «تلک الدار الاخرة» اگر انسان دلش بخواهد بند کفشش بهتر از دیگری باشد این آیه شامل حال او نمی‌شود. بلکه کسانی که قدم در وادی معرفت و بندگی برداشتند همانند آیت‌الله خسروشاهی که سال‌ها محرومیت کشید تا علوم اهل بیت را فرا گرفته و در اختیار دیگران قرار دهد «احیا الناس جمیعا».

 وی با اشاره به شخصیت آیت‌الله سیدابراهیم خسروشاهی گفت: مؤمن غفلت را از انسان برمی‌دارد و  علمای حقیقی اینگونه هستند؛ کارشان احیای قلوب و احیای امر ائمه اطهار (ع) است و فضیلتی بالاتر از این نیست. البته پیداست «ان کلامنا علمنا لا یحمله الا ملک مقرب» به اندازه‌ای که عبد شویم به ما علم می‌دهند و اسرار و معارف الهی را می‌آموزند.

آیت‌الله میرباقری اظهار داشت: «یا علی لئن یهدی الله رحلاً... خیر لک؛» سلسله عالمان شیعه اینگونه بوده‌اند آیت‌الله خسروشاهی نفس امام به ایشان خورده بود. از شاگردان آیت‌الله بروجردی بود که سال‌ها زحمت کشید تا علوم اهل بیت را بیاموزد و در این مسیر سال‌ها ریاضت کشید، تا سن 90 سالگی دغدغه اصلاحات اجتماعی را داشت و دغدغه‌های سنگین معرفتی و مذهبی را تا دوران کهولت تعطیل نکرد. همچنین آیـت‌الله خسروشاهی قلوب را احیا کرد و دغدغه زنده کردن دل‌های مردم را داشت. ایشان جزو موارد کم‌نظیر است که «عاش سعیدا و مات سعیدا» خداوند قدم‌هایی که در راه تکریم این عالم فرزانه برداشته می‌شود را بر صراط مستقیم مستدام بدارد.

منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین