عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۵۰۱۲
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۵:۱۱
حجت الاسلام پیروزمند:
حجت‌الاسلام پیروزمند گفت: مسلمانان هند به اتفاق دولت‌های وابسته عربی را قابل اعتماد نمی‌دانند برای همین هم وهابیت با همه تلاشی که در هند کرده است، توفیق چندانی نداشته است.
عقیق:علیرضا پیروزمند، عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم چندی پیش به هند سفر کرد.

این سفر به منظور شرکت در همایش «وحدت و تمدن نوین اسلامی» بود که با همکاری مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، دانشگاه «همدرد» دهلی و خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در دهلی و با مشارکت جمع کثیری از اساتید دانشگاه و علمای هند برگزار شد.

گفتنی است که گزارش پیش رو برگرفته از سخنان حجت الاسلام پیروزمند در جمع اعضای فرهنگستان علوم اسلامی قم است و در دو قسمت تنظیم شده است. در بخش اول همایش وحدت و تمدن اسلامی و در بخش دوم حواشی این همایش و سفر مورد بررسی قرار گرفته است.

آنچه در ادامه می‌خوانید گزارش تفصیلی این سفر می باشد:

این همایش از طریق مجمع تقریب مذاهب و با همکاری خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در هند در دانشگاه همدرد هند واقع در دهلی برگزار شد.

در این همایش تقریبا ۵۰ نفر از اساتید و حدود ۲۵۰ نفر از دانشجویان و طلاب شرکت داشتند که برنامه همایش از چهار سخنران از اساتید هندی – دو نفر از روسای دانشگاه های هند و مسئول مطالعات اسلامی و مدیر گروه جامعه شناسی همان دانشگاه - و چهار سخنران ایرانی - آیت الله اراکی، دکتر منوچهر متکی (معاون بین الملل آقای اراکی)، دکترهمایون همتی و حجت‌الاسلام والمسلمین پیروزمند - تشکیل شد.

بحث های آقایان اراکی و متکی بیشتر حول دیپلماسی علمی با کشور هند بوده است. اما حجت‌الاسلام والمسلمین پیروزمند و دکتر همتی در قالب ارائه مقاله در این همایش حضور داشتند و با توجه به اینکه مقاله ارائه شده از جانب حجت‌الاسلام والمسلمین پیروزمند، یک بحث علمی بود از این رو توانسته بود ارتباط خوبی با مخاطبان برقرار کند که در مجموع مباحث هیأت ایرانی مورد تقدیر و تشکر قرار گرفت.

از آنجایی که قالب های مناسبی برای ارائه بحث در آنجا حاضر شده بود – من جمله پاورپوینت که با ترجمه واسلایدهای انگلیسی تلفیق شده بود – و موضوع، مساله، سوال اصلی، سوال فرعی، فرضیه... به تفکیک مشخص بود، برای جامعه دانشگاهی قابل قبول تر و قابل فهم تر بود تا اینکه بخواهیم یک سخنرانی از روی متن و به صورت یکنواخت انجام شود. علاوه بر آن دارای بسته بندی مناسب که به شیوه ترسیمی هم ارایه می شد، بود به طور خلاصه قالب دانشگاهی داشتن، ترجمه ای بودن، نمایشی بودن، ترسیمی بودن، دارای بسته بندی مناسب بودن و و اجد محتوای تمدنی بودن آن باعث شد که استقبال خوبی هم از آن شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین پیروزمند در این باره می گوید: «از جمله دلایل حضور بنده در این همایش، پیگیری بحث وحدت با رویکرد تمدن اسلامی بود که مقام معظم رهبری در توصیه خود به مجمع تقریب مذاهب این نکته را متذکر شده بودند که باید وحدت را با گرایش تمدن اسلامی دنبال کرد. و اینکه چرا این همایش در هند برگزار گردید نیز به دلیل وجود شرایط فرهنگی مناسب و پایگاهی به نام خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران که در هند وجود دارد زمینه برگزاری این همایش در کشور هند فراهم گردید.»

حاشیه های سفر به هند

حجت الاسلام پیروزمند بعد از ارائه گزارش همایش، گزارشی نیز از حاشیه های سفر خود به هند ارائه کرد که به صورت اجمالی در ادامه می خوانید:

قبل از همایش، جلساتی در هند برگزار شده بود، از آن جمله، جلسه ای بود که با مجلس مشورتی مسلمانان تشکیل شده بود که این مجلس با ریاست دوره ای برای استیفای حقوق مسلمانان و تقریب بین مذاهب تشکیل می شود. که این جلسه با حضور سفیر، نماینده رهبری و رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران تشکیل شد.

 جمعیت هند در شرف رسیدن به جمعیت چین است زیرا - برخلاف چین که در سال‌های پیش – هیچ طرحی برای کنترل جمعیت ندارند جمعیت هندوها نیز غالب است سطح سواد مسلمانان نسبت به بقیه پایین است و پایین هم نگه داشته شده اند سابقه تاریخی حضور و ارتباط ایرانیان با هندیان - قبل استعمار انگلیس در آنجا - زیاد بوده است؛ روابط اقتصادی زیاد بین دو کشور برقرار بوده است و مهاجرت زیادی هم به آنجا وجود داشته است. علاوه بر این سابقه تاریخی و فرهنگی موضوعی که ظرفیت کار فرهنگی را ایجاد می کند محبت اهل بیت علیهم السلام در آنجاست که نمود خیلی زیادی، خصوصا در تصوف هند، دارد.

در همان مجلس شورای مسلمانان که شرکت کردیم آنها به جمهوری اسلامی ایران رغبت خوبی داشتند از ترکها هم نامی می آورند اما به اتفاق دولت های وابسته عربی را قابل اعتماد نمی دانند برای همین هم وهابیت با همه تلاشی که در هند کرده است، توفیق چندانی نداشته است. به همین خاطر اهل سنت هند معقول تر از برخی جریانات متعصب سنی هستند و از تعصبات این جریان های وابسته به تفکر سلفی و تکفیری که در برخی کشورهای عربی دیده می شود، به دور هستند و در اکثر مناطق شیعه و سنی زندگی خوب و مسالمت آمیزی دارند.

برای ما هند از نظر اقتصادی هم به عنوان ظرفیت کار فرهنگی بسیار قابل توجه است زیرا سه هزار موقوفه مخصوص شیعیان دارند و ده برابر آن را نیز دیگرمسلمانان دارند ولی مدیریت و بهره برداری درستی از آنها نمی شوند برخی حیف و میل شده است اما اکثریت آنها قابل استفاده هستند .

از جمله ظرفیت های فرهنگی ما در آنجا این است که فقط جامعه المصطفی حدود هفتاد مدرسه در آنجا دارد که البته مشکلات و محدودیت های مالی اخیر باعث شد تا اقبال بیشتری به حوزه نجف و جریان شیرازی شود و این هشدار وجود دارد که پیش‌تر هندی‌ها به حوزه قم و ایران می آمدند اما الان اقبال به حوزه نجف برای تحصیلات تکمیلی بیشتر شده است.

یکی از وزرای دولت هند که طبق قانون باید از اقلیت باشد - اگرچه اکثریت همین جمعیت اقلیت در هند را مسلمانان تشکیل می دهند- الان تصادفا شیعه است و وزارت حج و اوقاف و رفاه اقلیت‌های هند (محمد احمد اله) می باشد در جلسه ای که با آیت الله اراکی داشته است، به جمهوری اسلامی ایران اظهار تمایل کرده بود و عملکرد ایران درمنطقه را تحسین کرده بود.

لازم به ذکر است که در این همایش آیت الله محسن اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب، دکتر منوچهر متکی معاون امور بین الملل مجمع جهانی تقریب، دکتر همایون همتی پژوهشگر و استاد دانشگاه، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پیروزمند مسئول هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم و تعدادی از علما و اساتید دانشگاه‌های هند سخنرانی کردند.

منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین