عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۴۹۵۴
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۱
مراسم عزاداری ایام فاطمیه در هیئت احرار الحسین (ع)
در روایت است می فرماید: آنها که محب ما هستند می آیند می بینند ما چگونه عمل کردیم در همه زمینه ها همین جور عمل می کنند. امام حسین(ع) فرمودند: شیعه ما کسی است که وقتی به او نگاه می کنی انگار به من نگاه می کنی و وقتی رفتار می کند مثل ما رفتار می کند.

گزارش تصویری


عقیق: مراسم عزاداری ایام فاطمیه با سخنرانی حجت الاسلام ریاضت ، مداحی حاج حیدر خمسه ، حاج روح الله بهمنی ، حاج حجت بحرالعلوم و کربلایی محمد حسین حدادیان در هیئت احرار الحسین (ع) برگزار شد .

در ادامه گزیده ای از سخنان حجت الاسلام ریاضت را بخوانید:

یکی از آرزوهای همه انسان ها صرف نظر از اینکه چه اعتقادی دارند رسیدن به خوشبختی و سعادت چه در دنیا و چه در آخرت است. البته با توجه به دیدگاه هایی که انسان ها دارند تعریف از خوشبختی متفاوت است. گاهی اوقات افرادی را انسان ها خوشبخت می دانند و برای اینکه مثل آنها بشوند برای خود همانندسازی می کنند. مثلا خیلی ها فوتبالیست ها را انسان های خوشبخت می دانند لذا تلاش می کنند خودشان را مثل آنها کنند.

البته ظاهرسازی انسان را به آن هدف نمی رساند چراکه او تلاش کرده است و زحمت کشیده است و اینگونه نیست که ما مثلا فقط لباس خود را شبیه آنها کنیم. البته خوشبختی در دیدگاه هر انسانی تعریف خاصی دارد.

ما به عنوان پیروان اهل بیت(ع) تعریفمان این است که خوشبخت ترین انسان ها اهل بیت(ع) هستند و کسانی که راه آنها را ادامه بدهند به این خوشبختی می رسند. ما آرزو می کنیم که مثل شهدای کربلا شویم، چراکه فکر می کنیم مثل آنان خوشبخت در این دنیا نیست و آنها به کمال خوشبختی رسیدند.

حضرت زهرا سلام الله می فرمایند: خوشبخت به معنای حقیقی این است که انسان محبت امیرالمومنین(ع) را داشته باشد. این محبت تعریف دارد، یک وقت ما می گوییم حضرت زهرا(س) علاقه داریم که این عشق می شود، یک وقت خود را محب می دانیم که این خیلی تفاوت دارد. فرمودند: این محبت در رحم مادر به شما داده شده است. یعنی حضرت زهرا(س)  می خواهند بفرمایند که این محبت دست خود ما نیست و به ما داده اند. حالا بالاخره خداوند ما را انتخاب کرده که محبت امیرالمومنین(ع) را داشته باشیم.

حالا این محبت تعریف دارد.  ائمه(ع) می فرمایند: شیعیان ما از همان سرشت برتری هستند که ما آفریده شده ایم. اینجا یک بحثی است که می فرمایند شیعیان از زیادی گل ما خلق شدند که این گونه نیست، اینجا تینت آمده و است و معنای سرشت دارد معنای ذات دارد و معنای گل ندارد. می فرماید: از آن برتری و سرشت ما آفریده شده اند . اینجا فاضل به معنای زیادی نیست بلکه به معنای برتری است که از فضل می آید. شیعیان ما از همان سرشت برتر ما خلق شدند. یعنی همان که به ما دادند به آن ها هم دادند. منتهی ما این را از بالقوه به بالفعل تبدیل کردیم. همانطور که محبت امیرالمومنین(ع) را خداوند در سرشت من گذاشت در وجود حضرت زهرا(س) هم گذاشت اما حضرت زهرا(س) این بالقوه را تبدیل به بالفعل کرده است. یعنی این محبت را کاربردی کرده است.

در روایت است می فرماید: آنها که محب ما هستند می آیند می بینند ما چگونه عمل کردیم در همه زمینه ها همین جور عمل می کنند. امام حسین(ع) فرمودند: شیعه ما کسی است که وقتی به او نگاه می کنی انگار به من نگاه می کنی و وقتی رفتار می کند مثل ما رفتار می کند.

حضرت زهرا(س) محب امیرالمومنین(ع) است، شما یک جا نمی بینید که حضرت زهرا(س) از اطاعت امیرالمومنین(ع) سرپیچی کرده باشد. پس اولین گام در محبت امیرالمومنین(ع) اطاعت است.

در روایت است که کسی که اطاعت خداوند را می کند محبت ما را دارد. حضرت زهرا(س) الگوی نمونه برای ما است. شب عروسی حضرت زهرا(س) و امیرالمومنین(ع) پیامبر(ص) برعکس خیلی از بزرگان فرمودند: فاطمه جان مدارا کن و مبادا چیزی بخواهی که علی نتواند فراهم کند. بعد به امیرالمونین(ع) فرمودند: علی جان شما فاطمه را اطاعت می کنی اگر بهت امر کرد. این یعنی چی؟ یعنی اینکه فاطمه الزهرا(س) واجب الاطاعه است حتی بر امیرالمومنین(ع). ولی این خانم دربست مطیع حضرت علی(ع) است.

گام بعدی در بحث محبت فرمودند: عبادت است، مثلا برای مرد کسب روزی حلال می شود عبادت و برای زن انجام وظایف خانوادگی می شود عبادت.

سلمان می گوید: روزی وارد خانه حضرت زهرا(س) شدم و دیدم خانم مشغول کار است و گفتم: بی بی جان مگر فضه خانه نیست؟ فضه خادم این خانه است، چرا شما کار می کنید ؟ حضرت فرمودند: من با فضه قرار گذاشتم که یک روز من انجام بدهم و یک روز فضه. امروز نوبت من است که عبادت خانوادگی انجام بدهم.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین