عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۴۹۰۸
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۶
رضا معممی مقدم مدیرکل تشکلهای دینی و مراکز فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی:
وقتی عده ای در دولت دیدند که انجمن های اسلامی در سالم سازی نهادها و ادارات اثرگذار اند، در جهت کوچک سازی و محود کردن آنها اقداماتی کردند. لذا برخی به تشکل های دینی اهتمام لازم را نمی دهند.

عقیق: رضا معممی مقدم مدیرکل تشکلهای دینی و مراکز فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی در گفتگوی آئینی که امروز در بنیاد دعبل برگزار شد در مورد فعالیت های تشکل های دینی گفت: سیاست ما هدایت، حمایت و نظارت بر تشکل های دینی است که شامل گروه های مختلف اعم از انجمن های اسلامی، کانون فرهنگی مذهبی، قشر مداح و هیئات مذهبی می شود.

وی ادامه داد: تاکنون در حوزه هیئت های مذهبی ۹۱۶۲۸ هیئت ثبت شده است که ما از سال ۸۰ شروع به ساماندهی هیئت های مذهبی کردیم. از این تعداد ۷۹ هزار هیئت مردانه و ۱۲ هزار هیئت بانوان داریم. پیش بینی ما این است که شاید ۵ درصد از هیئات مذهبی ثبت نشده باشد.

وی افزود: هدف ما این بود که در برنامه ها تکیه بر بدنه مردمی کنیم. در منظومه فکری امام(ره) تکیه بر نقش مردم یکی از مسائل اساسی است. لذا در این بستر است که مردم احساس هویت می کنند.

وی اظهار داشت: در آسیب هایی که دامن کشور را گرفته باید از ظرفیت های مدنی مذهبی استفاده شود که این امر در غالب تشکل های دینی تعریف شده است. اگر تشکل های مذهبی کارکرد اجتماعی پیدا کنند، هم فرزند زمانه خود هستند و هم با مبانی دینی و قرآنی ما همخوانی بیشتری پیدا می کنند.

معممی مقدم گفت: اساس برنامه ریزی درست داشتن اطلاعات درست است. تجمیع این اطلاعات در بانک اطلاعات تحت وب طوبی، قدرت نرم سازمان تبلیغات اسلامی را به رخ مسئولین و برنامه ریزان ارشد کشور می کشد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه انگیزه هیئات مذهبی برای ثبت در سامانه تشکل های دینی چیست و چرا باید این امر صورت بگیرد، گفت: بر اساس قانون هر اجتماعی باید از نهادهای حاکمیتی مجوز بگیرد. مجوز دادن به معنی حمایت مالی نیست اگرچه هیئات از حمایت های مالی سازمان تبلیغات هم برخوردار خواهند بود. اما وظیفه ما در حوزه ارتباط و تعامل و توامندسازی تشکل های دینی است.

وی افزود: اگر یک هیئت بستری برای ظهور فرقه های انحرافی شود، روح مخاطبان را تحت تاثیر قرار داده و زمینه انحراف آنها را فراهم می کند.

وی در خصوص تخلف هیئات مذهبی و نحوه برخورد با آنها گفت: ماهیت کار ما فرهنگی است و وظیفه ما ایفای نقش پدری و هدایت گری است. بنای ما بر این نیست که در برابر تخلفات هیئات سخت برخورد کنیم.

معممی مقدم گفت: ما هر سال در محرم و صفر بالغ بر ۲۵ درصد هیئات مذهبی را توسط بازرسینی مورد رصد قرار می دهیم و اطلاعات انها را در اخیار مراجع بالاتر مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار می دهیم. مولفه هایی مانند اقسام عزاداری، پراکندگی های هیئات و موضوعات مختلف مورد رصد قرار داده می شوند.

وی در مورد برخی آسیب هایی که معطوف به هیئت های مذهبی است توضیح داد: ایران فقط تهران نیست. بعضی اوقات ما استقراهای ناقصی انجام می دهیم و در پی آن به نتایج نادرستی می رسیم. انقلاب اسلامی در حوزه مناسبات مذهبی رویش هایی داشته است که در عالم نظیر ندارد. بحث اعتکاف، یکی از آنهاست که هر سال حدود ۷۵۰ هزار نفر در اعتکاف شرکت می کنند. چون زیرساخت مناسبی نداریم امکان افزایش این تعداد وجود ندارد.

وی ادامه داد: نمای کلی تعظیم شعائر دینی در ایران منحصر به فرد است. اربعین یکی دیگر از این جلوه هاست که به عنوان ابرکهکشانی در آسمان جهان اسلام رخ نشان می دهد.

وی افزود: وظیفه حاکمیت حفظ تریبون هاست و ما باید کارکردهای هیئت های مذهبی را به سمت تقویت معرفت دینی سوق دهیم.

معممی مقدم اظهار داشت: رهبر انقلاب هرسال مشتاق دیدار مداحان هستند و امسال نیز قبل از سخنرانی مشهد با مداحان دیدار می کنند. اگر توجه رهبری از سال ۶۳ تاکنون به مسئله مداحی وجود نداشت الان شاهد وضعیت اسفناکی در حوزه مداحان بودیم. رهبر انقلاب همواره مشوق هیئات مذهبی بوده است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چقدر منویات رهبر انقلاب در حوزه هیئت های مذهبی تحقق یافته است، گفت: رهنمودهای رهبر انقلاب ناظر به تمدن اسلامی و ما در این مسیر قرار گرفته ایم. مثلا بحثی که رهبر انقلاب در مورد وحدت بیان می کنند عمق نگاه ایشان را در این مورد نشان می دهد ولی ما برای تحقق آن نیاز به ملزوماتی داریم.

وی ادامه داد: ما همان قدر که به دشمن شناسی حضرت زهرا(س) در ایام فاطمیه توجه می کنیم باید به دوست شناسی آن حضرت نیز توجه کنیم. تولی و تبری باید در کنار هم مورد توجه قرار گیرد. مسئله ای که مد نظر ماست معاصرسازی فاطمیه است. در ایام فاطمیه باید به فعل ظلمی که به اهل بیت شده توجه کرد ولی فاعل گفته نشود. پرداختن به نشانه ها مشکلی از ما حل نمی کند.

معممی مقدم در پاسخ به سوالی مبنی بر ایفای نقش هیئات مذهبی در مورد آسیب های اجتماعی گفت: برنامه ریزی ویژه ای در سازمان تبلیغات برای نقش آفرینی هیئت های مذهبی در موضوع آسیب های مذهبی انجام شده است.

وی گفت: باید توجه داشت عوامل بیرونی و درونی در پیش برندگی ما در تمدن نوین اسلامی موثر است. ما پنجاه هزار مبلغ در محرم و صفر به سراسر کشور اعزام می کنیم. اما حوزه های مختلف اجتماعی، سیاسی و اقتصادی بر حوزه فرهنگ اثرگذار است و می تواند اثرگذاری فعالیت های مختلف را تحت شعاع قرار دهد.

وی افزود: وقتی عده ای در دولت دیدند که انجمن های اسلامی در سالم سازی نهادها و ادارات اثرگذار اند، در جهت کوچک سازی و محود کردن آنها اقداماتی کردند. لذا برخی به تشکل های دینی اهتمام لازم را نمی دهند.

وی ادامه داد: پیمایش های ما نرخ آسیب ها و جهت گیری های مختلف را نشان می دهد. در سال ۸۳ و ۸۴ شاهد بودیم اشکال عزاداری که باعث وهن دین می شد شدت گرفته است. لذا پیرو آن طرحی به شورای عالی انقلاب فرهنگی داده شد و سال ۸۶ مصوبه ای داشتند که ستاد ساماندگی شئون مذهبی شکل بگیرد.

معممی مقدم گفت: ما باید کار فرهنگی و ایجابی انجام دهیم. سیاست های ما در ایام فاطمیه اعلام شده و ما به دنبال تقویت صرف مناسک نیستیم. هرچه برنامه هایی در مورد فلسفه ایام فاطمیه شکل بگیرد مطلوب تر است.

وی در پایان تصریح کرد: نقش آفرینی مردم موید روش مدیریتی سازمان تبلیغات اسلامی است. باید نسخه مردمی کردن فعالیت های مذهبی را طراحی کرد. کار فرهنگی سخت و زمان بر است. دل مردم ما برای دین و تسیع و شعائر مذهبی می تپد و حضور پرشور مردم در لیالی قدر، اربعین و... موید این مطلب است.


منبع: مهر

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین