عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۴۹۰۷
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۶
اولین شب مراسم عزاداری ایام فاطمیه در هیئت ریحانة الحسین (س)
امام صادق(ع) فرمودند: این ریشه حرص آدم بود. البته در این حرص می خواست خدا را پرستش کند و به دنیا کاری نداشت اما این حرص او را به زمین فرود آورد و ترک اولا کرد. خداوند گفته بود من دلم نمی خواهد به این درخت نزدیک بشوی

گزارش تصویری


عقیق: اولین شب از مراسم عزاداری ایام فاطمیه با سخنرانی حجت‌الاسلام علوی تهرانی و مداحی حاج سید مجید بنی فاطمه و حاج حسین سیب سرخی در هیئت ریحانة الحسین (س) برگزار شد.

در ادامه گزیده ای از سخنان حجت‌الاسلام علوی تهرانی را بخوانید:

بحثی که در این چند شب در خدمت عزیزان ارائه خواهم داد بیان نورانی حضرت علی(ع) است. حضرت فرمودند: من چهار کتاب آسمانی را خواندم و هر کتابی یک پیام دارد. اگر بنده و شما کتاب قرآن را بخوانیم و بفهمیم پیام قرآن چیست، جهت زندگی مان معنا می شود. ولی متاسفانه ما نمی توانیم پیام را دریافت کنیم. امام علی(ع) می فرماید: من چهار کتاب آسمانی را خواندم و پیامشان را فهمیدم.

پیامی که از انجیل دریافت کردم این است که کسی که قناعت کرد بی نیاز است، تورات پیامش این است که هرکس سکوت کرد نجات پیدا می کند، پیام  زبور این است که هرکسی تمایلات و خواسته ها را رها کند از آفت در امان خواهد بود و پیام قرآن این است: هرکس به خداوند توکل کرد خداوند کفایتش می کند. حالا در این چند شب بنا دارم تا جایی که استعداد وجود دارد درباره هرکدام از اینها توضیحی را بگویم.

وجود نازنین حضرت امیر(ع) می فرماید من از انجیل این را دانستم که کسی بی نیاز است که قناعت کند، نه اینکه کسی بی نیاز است که پول بیشتر داشته باشد. حالا قناعت چیست؟ خداوند در سرشت انسان یک جریان را قرار داده است، در سوره مبارکه معارج آیه 19 می فرماید: خداوند انسان را هلوع خلق کرد، این هلوع در قرآن یعنی اینکه خداوند انسان را شدیدالحرص خلق کرده است.

پیرمردی را آوردند پیش هارون الرشید که وقتی بچه بوده از خود پیغمبر(ص) حدیث شنیده بود که پیامبر(ص) فرمودند: آدمی زاد پیر می شود و چشم و گوشش ضعیف می شود و تمام قوای بدنش تحلیل می رود، (امروز به جوانیت مقرور نشو که شما الان به مرض 40 برسید کاملا بازنشسته اید، انسان اگر می خواهد خود را  بسازد وقتش در بین سن بیست تا چهل سالگی است.)

خلاصه حضرت فرمودند: همه قوایش پیر می شود اما دو خصلت در او جوان است: حرص و آرزوهای طولانی اش. بعد هارون دستور داد که هزار سکه طلا به این پیرمرد بدهید. این پیرمرد برگشت پیش خلیفه و گفت: من یک سوال دارم که این مرهمتی هزار سکه برای امسال است یا همه ساله است؟  هارون خندید و گفت: پیغمبر(ص) راست گفت که: آدمی زاد پیر می شود اما دو تا خصلت در او باقی می ماند که یکی همین حرص است. خداوند انسان را حریص قرار داده است.

سه رذیله اخلاقی سه موجود را زمین گیر کرد، به اصطلاح سه گناه سه موجود را زمین گیر کرد: یک: تکبر، شیطان را زمین گیر کرد. دومین گناه که اتفاق افتاد وجود نازنین آدم را زمین گیر کرد. شیطان آمد پیش حضرت آدم(ع) و وسوسه اش کرد. گفت: می خواهی درختی را به تو معرفی کنم که اگر میوه اش را بخوری تا ابد زنده خواهی ماند، آدم هم گفت: آری . امام صادق(ع) فرمودند: این ریشه حرص آدم بود. البته در این حرص می خواست خدا را پرستش کند و به دنیا کاری نداشت اما این حرص او را به زمین فرود آورد و ترک اولا کرد. خداوند گفته بود من دلم نمی خواهد به این درخت  نزدیک بشوی ولی ایشان به خاطر اینکه عمر جاودانه پیدا کند این رذیله او را زمین گیر کرد.

سومین خصیصه ای هم که انسان را زمین گیر کرد حسادت است ،  برادر هابیل به اسم قابیل است. او حسادت کرد به برادرش و او را به شهادت رساند. سه تا گناه، گناه اولیه است که یکی از آنها به خاطر حرص است. اگر شما این حرص را معالجه نکنید زمین خواهید خورد.

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین