عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۴۷۳۳
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۸
از اموری که عرفاً از آپارتمان ‌نشینی جدا نیست، مسئله «شارژ» می ‌باشد؛ بدین معنی که هر یک از ساکنین واحد‌ها مؤظف به پرداخت هزینه ماهانه برای مخارج آپارتمان می ‌باشند.
عقیق:حجت الاسلام والمسلمین سید جعفر ربانی در نوشتاری، فروع سه گانه پیش ‌فروش آپارتمان، نما، استحکام و شارژ آپارتمان را از منظر فقها بیان کردند.

ساخت آپارتمان و آپارتمان‌ نشینی، دارای احکام خاصی می ‌باشد که لازم است به هریک از آن ‌ها توجه شود. با استمداد از خداوند، نکاتی را در این زمینه یادآور می ‌شویم:

* پیش ‌فروش

پیش ‌فروش آپارتمان، جائز بوده و دارای احکامی است:

الف) قراردادی که در زمینه پیش ‌فروش آپارتمان بسته می ‌شود، معنای گسترده ‌ای دارد و شامل «مشارکت»، «مصالحه» و «بیع سلف» خواهد بود که باید در هنگام انعقاد قرارداد، نوع آن مشخص گردد.

ب) لازم است در عقد مشارکت و مصالحه، این موارد مشخص گردد: قیمت نهایی، اقساط، زمان پرداخت اقساط، متراژ، کیفیت هر واحد و زمان تحویل.

علت مطلب مزبور این است که معامله نباید «غرری» و دارای ابهام باشد؛ چراکه در روایات می ‌خوانیم: «قد نهى رسول ‌الله‌ صلی ‌الله ‌علیه ‌وآله ‌وسلم عن بیع ‌المضطر و عن بیع ‌الغرر». (وسایل ‌الشیعه/17/448)

 ج) چنانچه قرارداد پیش‌ فروش از نوع سلف باشد، لازم است تمام قیمت در هنگام عقد قرارداد پرداخت گردد.

فقها در این زمینه می ‌فرمایند: در بیع سلف لازم است پیش از آن ‌که خریدار و فروشنده از هم جدا شوند، خریدار تمام قیمت را به فروشنده بدهد، یا به مقدار پول آن از فروشنده طلبکار باشد که در این صورت بهتر آن است که فروشنده پول جنس را به ذمه مشترى قرار دهد، پس از آن مشترى طلبى را که از فروشنده دارد بابت پول جنسى که به ذمه او است حساب کند و چنانچه مقدارى از قیمت آن ‌را بدهد، اگرچه معامله به آن مقدار صحیح است ولى فروشنده مى ‌تواند معامله همان مقدار را به هم بزند. (توضیح ‌المسایل محشی/2/232)

* نمای ساختمان

در مورد «نمای» ساختمان و از جمله آپارتمان ‌ها، تذکر این نکته لازم است که لزومی ندارد از سبک ‌های کفار، تقلید نماییم؛ به ‌خصوص با توجه به نماهای زیبای اسلامی ایرانی که در کشور ما وجود دارد.

اصولاً با توجه به غنای فرهنگی و ملی، وجهی برای تبعیت کورکورانه از مدل ‌ها و فرهنگ کفار نمی ‌یابیم؛ علاوه بر این که می ‌دانیم «اضمحلال فرهنگی» در بیشتر موارد، یک مرتبه و ناگهانی صورت نگرفته بلکه به تدریج انجام می ‌شود؛ پس همان بهتر که در نمای ساختمان از سبک معماری اسلامی ایرانی تبعیت کنیم.

* استحکام

بخش دیگری که در بحث آپارتمان ‌سازی تذکر به آن لازم می ‌باشد این است که بر مهندسان و معماران محترم واجب است از هرگونه اهمال‌ کاری در هنگام ساختمان‌ سازی خودداری نموده، بنای کار خود را بر «إتقان» و مقاومت بگذارند، در غیر این صورت هر خسارتی که متوجه ساختمان یا ساکنان آن گردد را شرعاً ضامن هستند.

این را اضافه می ‌کنیم که عدم استحکام بنا، مستلزم خطرهای مالی و جانی است که حساسیت مسئله را بیشتر می ‌کند.

اصولاً سهل ‌انگاری در امور و بنا گذاشتن بر سستی کارها، امری است که خداوند آن‌ را دوست نمی ‌دارد.

در روایتی که نقل کننده آن، امام صادق ‌علیه ‌السلام می ‌باشند، می ‌خوانیم: «سعدبن معاذ»، صحابی پیامبر اکرم‌ صلی ‌الله ‌علیه‌ وآله ‌وسلم، از دنیا رفت و خود حضرت برای دفن وی تشریف آورده، قبر او را به ‌طور اساسی و محکم درست کردند و فرمودند: «إنی لأعلم أنه سیبلى و یصل إلیه البلاء و لکن الله یحب عبداً إذا عمل عملاً أحکمه». (وسایل ‌الشیعه/3/230)

می‌ دانم که بدن او به زودی در قبر می ‌پوسد؛ لکن خداوند دوست دارد کسی که کاری را انجام می ‌دهد، آن ‌را محکم انجام دهد.

وقتی مسئله در مورد قبر چنین باشد، حکم ساختمان ‌سازی که بنا است انسان ‌های زنده عمری را در آن سپری کنند روشن ‌تر خواهد شد.

* شارژ

از اموری که عرفاً از آپارتمان ‌نشینی جدا نیست، مسئله «شارژ» می ‌باشد؛ بدین معنی که هر یک از ساکنین واحد‌ها مؤظف به پرداخت هزینه ماهانه برای مخارج آپارتمان می ‌باشند. بر این اساس کسی که می ‌خواهد یک واحد آپارتمان را خریداری یا اجاره نماید، پرداخت شارژ برای وی به صورت «شرط ضمن عقد» درخواهد آمد و بر او واجب است طبق شرط مزبور عمل نماید.

تذکر این نکته را نیز لازم می‌ دانیم که مقدار شارژ باید معلوم باشد؛ چراکه شروط ضمن عقد، بخشی از کالا یا بهای آن محسوب گشته و عدم ابهام در متاع و قیمت آن الزامی است.


پی نوشت:

هفته نامه افق حوزه

منبع:حوزه

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین