عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۴۶۵۷
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۱
آیت‌الله ری‌شهری:
تولیت آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) گفت: نیکی ابتدایی به کسی که سزاوار احسان و نیکی است، از رذائل اخلاقی محسوب می‌شود.
عقیق:آیت‌الله محمد محمدی ری‌شهری تولیت آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در ابتدای جلسه درس خارج فقه خود با اشاره به دعای مکارم‌الاخلاق امام سجاد(ع) گفت: احسان ابتدایی به کسی که سزاوار احسان و نیکی است، از رذائل اخلاقی محسوب می‌شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به درخواست امام سجاد(ع) در این دعای شریف از خداوند اظهار کرد: ایشان در این دعا درخواست می‌کند که خدایا؛ مرا از سرزنش‌کنندگان و کسانی که احسان به غیر نیازمند می‌کنند قرار نده. این فراز از دعای مکارم‌الاخلاق بیانگر آن است که احسان به کسانی که نیازمند هستند از فضایل اخلاقی و در مقابل نیکی به کسی که شایسته نیکی نیست از رذایل اخلاقی به شمار می‌رود.

آیت‌الله ری‌شهری با اشاره به سه دسته از روایات درباره احسان و نیکی کردن، گفت: در دسته‌ای از روایت تأکید بر احسان به همه انسان‌ها ـ خوب یا بد ـ شده است. دسته دیگر نقطه مقابل آن است که اشاره به نیکی کردن در موقعیت و شرایط شایسته آن را دارد، دسته دیگری هم وجود دارد که می‌توان از آن جمع‌بندی این دو دسته را نتیجه گرفت.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در تبیین نخستین دسته‌ از روایات که در زمینه احسان به همه انسان‌هاست، اظهار کرد: «در روایات متعددی احسان کردن از نشانه‌های عقل است، امام حسین(ع) می‌فرمایند: کار خیر باید همانند باران شدید به انسانهای خوب و بد ببارد.»


منبع:تسنیم

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین