عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۴۵۴۲
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۷
نجف لکزایی:
معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: بحث از ولایت فقیه در گذشته هم مطرح بوده، حتی فارابی هم که در عصر غیب صغری بوده در این زمینه بحث کرده است.
عقیق:به نقل از روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، دومین نشست از دوره آموزشی مبانی ولایت فقیه به همت معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و با حضور بیش از هشتصد نفر از طلاب در مرکز همایش های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد.

در این نشست، حجت الاسلام و المسلمین نجف لک زایی معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی و رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به تبیین مباحث تاریخی (پیشینه نظریه ولایت فقیه تا صفویه، در عصر صفویه، از عصر صفویه تا قاجاریه، از عصر قاجاریه تا عصر انقلاب اسلامی) پرداخت.

وی ضمن ابزار تاسف از ناقدان و منکران بحث ولایت فقیه که بدون مطالعه به نقد می پردازند، یادآور شد: بحث از ولایت فقیه در گذشته هم مطرح بوده، حتی فارابی هم که در عصر غیب صغری بوده در این زمینه بحث کرده است و این اشتباه است پنداشته شود که بحث از ولایت فقیه از مباحث مستحدثه است؛ کما اینکه سیدمرتضی در رساله الشریف خود مساله ای تحت عنوان فی العمل مع السلطان در سال ۴۱۵ هجری قمری در این زمنیه به بیان بحث ولایت فقیه پرداخته است.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی افزود: اگر هم گفته می شود مرحوم نراقی اولین کسی است که بحث ولایت فقیه را مطرح کرده است، ناشی از اشتباه در برداشت است زیرا مرحوم نراقی اولین کسی است که بحث از ولایت فقیه را بصورت رساله مستقل بیان کرده، نه اینکه اولین کسی باشد که بحث ولایت فقیه را مطرح کرده باشد، فرق است بین این بیان که مرحوم نراقی اولین کسی باشد که بحث ولایت فقیه را مطرح کرده و این بیان که مرحوم نراقی اولین کسی است که این بحث را بصورت مستقل در یک باب جداگانه بصورت مبسوط تبیین کرده باشد.

وی ضمن اشاره و تنبیه به اینکه ادله ولایت فقیه در کتاب و سنت و سیره معصومین(ع) قابل استناد است، افزود: تمرکز صرف بر اینکه آیا روایت صحیحه در این زمینه وجود دارد؟ اشتباه است، زیرا اگرچه روایات صحیحه در بحث ولایت فقیه وجود دارد ولی نباید از ادله های دیگر از جمله سیره پیامبر اکرم(ص)، اسلام و امیر المومنین(ع) نیز غافل شد. 
معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با بیان اینکه اکثر و یا به نوعی همه فقها قائل به ولایت قضاء و افتاء و سیاست فقیه هستند، گفت: اختلاف بین برخی فقها، در محدوده اختیارات ولی فقیه می باشد.

وی در پایان به شبهات و سوالات طلاب در زمینه تاریخچه ولایت فقیه پرداخت.


منبع:مهر

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین