عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۴۵۴۱
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۵
حجت الاسلام ریاحی: یکی از آفت ها برای جامعه مداحان و روحانیت این است که این دو قشر در مباحث اقتصادی اهل قناعت نباشند و بیش از حد معمول در رفاه باشند.
عقیق:حجت الاسلام  والمسلمین میثم ریاحی، مداح، محقق و مولف کتاب های فرهنگی  و مذهبی و از چهره های شناخته شده در عرصه ی تبلیغ، در سال ۱۳۶۳۳ در اصفهان به دنیا آمد.

او در سن ۱۳ سالگی وارد حوزه ی علمیه شد و همزمان با آموختن علوم اسلامی مداحی و روضه خوانی را نیز فرا گرفت، ایشان علاوه بر فعالیت در زمینه ی دینی در رشته ی ورزشی کاراته نیز صاحب عنوان قهرمانی و داور مسابقات رشته کمیته کاراته در استان اصفهان است.

از جمله سوابق مسئولیتی ایشان می توان به معاونت فرهنگی ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان، ریاست سازمان اداره تبلیغات اسلامی شهرستان لنجان اشاره کرد.
حجت الاسلام ریاحی در حال حاضر ریاست اداره ورزش همگانی شهرستان لنجان را بر عهده دارد؛ در ادامه صحبت های این روحانی فعال در عرصه ی فرهنگی تقدیم می شود.
 
جناب آقای ریاحی علت این که لباس روحانیت را انتخاب کردید چه بود؟
علت انتخاب طلبگی این بود که علاقمند به لباس روحانیت بودم. از دوران بچگی به حضرت امام (ره) و پس از ایشان هم به مقام معظم رهبری علاقه بسیار زیادی داشتم؛ علاوه بر این ها دلیل دیگری که لباس روحانیت را انتخاب کردم این بود که بعد از خودسازی در این مسیر باعث هدایت سایر مردم به سمت این مسیر معنوی و عبادی باشم البته عبادتی که همراه با اعتقاد و عمل باشد که اگر چنین شد هیچ خدشه ای به آن وارد نمی شود.

شما در حال حاضر مشغول به چه فعالیت هایی در عرصه های فرهنگی و اجتماعی هستید؟
فعالیت هایی که من از گذشته  تا به حال در استان انجام داده ام بسیار زیاد است اما در حال حاضر مدت دو سال است که در عرصه  مطبوعات،سمت مدیر مسئول و صاحب امتیاز دو هفته نامه ای را به نام ریاح را بر عهده دارم.
البته لازم به ذکر است که در حال حاضر در سمت مشاور انجمن همبستگی فرزندان شاهد و ایثارگر استان اصفهان و به عنوان مسئول فرهنگی هتل کوثر نیز مشغول به فعالیت هستم ، با این حال کار و هدف اصلی من وعظ و خطابه است و به همین دلیل در سمت دبیر شورای مرکزی جامعه وعاظ استان و البته شورای عالی مداحان مشغول به فعالیت نیز هستم.

محور فعالیت های شما در دوهفته نامه سراسری ریاح چیست؟
فعالیت هایی که در این دوهفته نامه صورت می گیرد در محورهای فرهنگی و اجتماعی به انضمام صفحاتی پیرامون مسائل اقتصادی ، سیاسی و تندرستی است که در هشت صفحه به مخاطبان ارئه می شود.

چند نفر  با شما در این مجموعه همکاری می کنند؟
در مجموعه ی ما به صورت مستقیم سه نفر و غیر مستقیم یک تیم ۱۵ نفره در حوزه های گزارشگری ، خبرنگاری ، نویسندگی، مشاوره و توزیع همکاری می کنند البته تعداد بیشتری نیز هستند که در زمینه های دیگر با ما همکاری دارند.

شما چند سال است که در شورای عالی مداحان مشغول به فعالیت هستید؟
۵ سال است که از تشکیل شورای مداحان می گذرد و من نزدیک به چهار سال است که عضو آن هستم در شورای عالی مداحان مجموعه ای از کمیته ها تشکیل می شود که در تشکیل این کمیته ها من به عنوان مسئول کارگروه مطالبات رهبری از مداحان مشغول فعالیت هستم و در همین رابطه نیز در حال تهیه و تنظیم کتابی با موضوع مطالبات رهبری از مداحان هستم.
البته کتاب دیگری نیز با نام اخلاق مداحی تألیف کرده ام که در اوایل سال ۹۶ به چاپ می رسد.

آقای ریاحی در کتاب اخلاق مداحی، به چه مواردی پرداخته اید؟
ما با تحقیقاتی که در این زمینه انجام داده ایم در ۵ فصل به مواردی که لازمه مداحان است پرداختیم، که عبارتند از : منکرات و معروفات مداحی ، مطالبات رهبری از مداحان (با استناد به فرمایشات ایشان)، مداحی و هنر مداحی ، مطالبات حضرت امام (ره) و بخش دیگر آن روایات اهلبیت در رابطه با مداحی از منظر آنها و فنونی که برای مداحان توصیه کرده اند.

آقای ریاحی چه عاملی باعث ایجاد انگیزه در شما برای نوشتن کتابی مخصوص جامعه مداحان شد؟
اولین انگیزه برای نوشتن کتاب این بود که خودم مداح هستم و ارتباط نزدیکی با جامعه مداحان، بویژه مداحان معروف دارم؛ همین ارتباطات باعث شد که برخی از آسیب ها را بشناسم که باید روی آن کار شود.
با توجه به اینکه در حوزه ی آسیب های مداحی فعالیت زیادی صورت نگرفته است و از طرفی به خاطر مسئولیت من در شورای عالی مداحان سبب شد که  به این نتیجه برسم که کارگروه باید حرکتی در خصوص این آسیب ها داشته باشد و بهترین حرکت در حوزه آسیب شناسی همین کتاب است که یک میراث مانداگار خواهد شد.

علاوه بر کتب ذکر شده چه کتاب های دیگری تألیف کرده اید؟
کتاب گلبرگ سبز زندگی که در چهار مرتبه تجدید چاپ شد و در هر چاپ ۳۰۰۰ جلد به چاپ رسید، کتاب اخلاق پزشکی و اخلاق پرستاری که در تیراژ 3هزار جلد به چاپ رسید که چاپ دوم آن در حال آماده شدن است و دیگر کتاب من به نام اخلاق در شهر که در مرحله ی چاپ است و به زودی عرضه خواهد شد.

شما علاوه بر وعظ و سخنرانی، مداح هم هستید از چه سنی وارد عرصه ی مداحی شدید و در محضر چه کسانی مداحی آموخته اید ؟
من مداحی را از سن ۳ تا ۵ سالگی شروع کردم تا قبل از اینکه معمم بشوم در هیئت ها مداحی می کردم و این کار با ارزش را حتی در این دوران که لباس روحانیت بر تن دارم نیز با شوق انجام می دهم؛ لازم به ذکر است که مشوق اصلی من در زمینه مداحی ، پدرم آقای حسن ریاحی بودند که ایشان در هیئت ها ی مختلف از سالهای اول انقلاب و بعد از آن در هشت سال دفاع مقدس مداحی می کردند و من مداحی را از ایشان یاد گرفته ام.

در چه هیئت هایی مشغول فعالیت هستید؟
در هیئت های پیروان حضرت مهدی، خاتم الاوصیاء، مکتب العباس و هیئت یاحسین (ع) مشغول به فعالیت هستم.

امروزه تعامل بین مداحان و روحانیت را چگونه می بینید؟
در حال حاضر تعامل خوبی بین  مداحان و روحانیت ایجاد شده است لیکن در برخی مواقع و مکان ها این تعامل نادرست و گاهی توام با روش غلط مداحی قالب بر سخنرانی شده است و یا مداحان به عرصه سخنرانی ورود می کنند که در حیطه ی وظایف آنها نیست.
جالب است بدانیم که اصل مجالس روضه در قدیم به مجالس وعظ شناخته می شد و در آخر مجلس مداح  با توجه به تخصص خود در زمینه  مرثیه خوانی به ذکر مصیبت می پرداخته است.

جناب آقای ریاحی معظلات فرهنگی امروز جامعه ما از دیدگاه شما چه چیزهایی است؟
امروزه یکی از معضلات بزرگ فرهنگی جامعه ما تغییر سبک زندگی اسلامی – ایرانی است. سبک جدید زندگی یا مدرن بودن مردم در روحیات آنها هم اثر گذاشته به عنوان مثال خوردن فست فود و روی آوردن به غذاها  با شیوه طبخ غربی که یکی از مشخصه های تغییر سبک زندگی است. این به روز بودن و تغییر سبک زندگی حتی باعث شده مردم اهل مطالعه نباشند در حالی که مطالعه در هر زمینه ای برای زندگی هر فردی لازم است. اگرچه اقتصاد در امر فرهنگ هم بی تاثیر نیست و مردم مشکلات اقتصادی دارند ولی مبحث اقتصادی چیزی نیست که روی فرهنگ ما بخواهد تاثیر زیادی داشه باشد و همه این موارد به اعتقادات ما بر می گردد . اعتقادتی مثل اعتقاد به اهل بیت (ع) و الگوی سبک زندگی آنها که مردم ما را آگاه می سازد و مداحان باید این اعتقادات فرهنگی و اسلامی را در شعر و گفته هایشان به مردم معرفی کنند.

ارتباط مداحان با فضای مجازی و معضلات آن چگونه است؟
یکی از مشکلات امروزه مداحان در خصوص فضای مجازی این است که با در دسترس داشتن این فضا به جهت دریافت شعر و سبک های جدید و به روز از این اصل غافل می شوند که این شعر ها و سبک های دریافتی از فضای مجازی ماندگاری به مانند کتاب ندارد.

فضای مجازی میراث ماندگار نیست و این عدم ماندگاری از عیوب آن محسوب می شود و این نکته را نباید فراموش کنیم که روحانیت و مداحان در جامعه مخاطبانشان می توانند بسیار زیاد اثر گذار باشند،  البته لازمه این اثر گذاری به روز بودن آنها با شبهات و فضای مجازی روز است و عدم هماهنگی با آن باعث تاثیر پذیری کم در بین مخاطبانشان خواهد شد؛ به عنوان مثال وجود فضای مجازی و پخش یک دقیقه کلیپ در آن صد ها هزار نفر را به صد ها شکل با انگیزه های مختلف می تواند حرکت بدهد و لذا این کار مدیریت لازم دارد.

مداحان برای اثر گذاری گفته هایشان در بین جامعه چه مواردی را باید رعایت کنند؟
مداحان برای اثر گذاری در بین مردم باید چند  مورد را رعایت کنند: اول این که مطالعه خودشان نسبت به همه ی موارد و موضوعات پیرامون اطرافشان را بالا ببرند؛ دوم این که مداحان از سبک زندگی غربی تبعیت نکنند، سوم این که شعری را برای مجالس استفاده کنند که تاثیر گذار باشد و خودشان نیز از آن شعر تاثیر پذیرفته باشند. چهارم این که از شاعری شعر دریافت کنند که آن شاعر معتقد به شعر خودش باشد پنجمین نکته این که مداحان هر شعری را در هر جایی و برای هرکسی نخوانند و مکان و زمان را بسنجند. و آخر این که مداحان هر سبکی را نخوانند و از سبک های غربی استفاده نکنند.

مداحان چه مواردی را باید برای خودشان مهم بدانند و به آن عمل کنند؟
از مواردی که ما مداحان باید بدانیم و به آن عمل کنیم رعایت آداب اسلامی است، وقتی یک مداح می تواند هزاران جوان را با رفتار خودش جذب کند،می تواند اثر گذار روی تک تک آن افراد باشد مانند ترویج نماز اول وقت، احترام به بزرگتر ها و پیر غلامان، شکر گذاری خداوند به خاطر داشتن این همه نعمت و غیره که این رفتار از سوی مداح تاثیر زیادی روی افراد دارد.

تجربه شما در مسائل تربیتی و خانواده چه نکاتی را برای خانواده ی مداحان در ارتباط با خود مداحان دارد؟
ویژگی و رفتار خانواده ی مداحان از مواردی است که باید به آن اشاره کرد به عنوان مثال همسر یک مداح  باید در نوع  پوشش و صحبت کردن و رفتارش بیشتر رعایت کند؛ خانواده یک مداح در حقیقت نشان از  شخصیت و ویژگی خود آن مداح است. خانواده مداح  نباید به گونه ای باشد که مردم با دیدن آنها نظر و تفکرشان نسبت به شخص مداح عوض شود . همسر مداح باید خود را همانند آن مداح ببیند و نسبت به اصول اولیه اخلاقی بی تفاوت نباشد.

شما به عنوان یکی از فعالان عرصه فرهنگی ، سیاسی و اقتصادی در استان چه اقداماتی را لازمه فرهنگ سازی اقتصاد مقاومتی از سوی مداحان برای مخاطبانشان می دانید؟
اثر گذاری دو قشر مداح و روحانیت بین مردم در ارتباط با موضوع فرهنگ سازی اقتصاد مقاومتی به دو بخش قابل تعریف است. یک بخش آن قناعت است و کسی می تواند در این امر مهم فعالیت بکند که اهل قناعت باشد. می توان گفت ییکی از آفت ها برای جامعه مداحان و روحانیت این است که این دو قشر در مباحث اقتصادی  اهل قناعت نباشند و بیش از حد معمول در رفاه باشند. بنابراین اثر گذاری آن برای جامعه مخاطب با دیدن چنین وضع اقتصادی از مداح یا روحانی کم خواهد شد. در بخش دوم اقدامات مداحان در ارتباط با موضوع اقتصاد مقاومتی باید گفت که مداحان و روحانیون در روحیه و افکار مردم تاثیر گذار هستند و این تاثیر گذاری فوق العاده زیاد است . خواندن یک حدیث موثق در خصوص قناعت ، اصراف نکردن ، عدم وابستگی به غیره و اجانب و از همه  مهمتر استقلال اقتصادی برای مردم قطعا تاثیر بسار زیادی در امر فرهنگ سازی اقتصاد مقاومتی خواهد داشت.

منبع:دعبل

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
رسول
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۳
0
0
سلام خیلی هم عالی انصافاً حاج میثم خیلی فعاله خدا خیرش بده
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین