عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۴۴۴۱
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۹
استاد و کارشناس مهدوی:
تحمل و صبر حضرت مهدی(عج)، برای دفاع از دین است. حضرت(عج) این همه سال های غیبت و مشکلات را تحمل می کنند برای اینکه آن رشد لازم در جامعه رخ دهد و فضا برای اقدام نهایی آماده شود. این استقامت را از مادرشان حضرت زهرا(س) یاد گرفته اند.
عقیق:در یک جامعه منتظر، طبیعی است که افراد جویای رفتارها و اهداف امام عصر علیه السلام هستند. وقتی حضرت حجت علیه السلام، حضرت زهرا سلام الله علیها را به عنوان الگو برای خود معرفی می کنند در واقع یک راهنمایی خوب از جانب ایشان به ما است. وقتی می بینیم امام عصر علیه السلام تاکید بر الگو بودن حضرت فاطمه طاهره سلام الله علیها دارند، این تکلیف جامعه را نیز تا حدی معلوم می کند. این که جامعه نیز بایستی از آن حضرت(س) الگو بگیرد که در این میان زنان در این بحث نقش مهمی دارند.

حجت الاسلام جعفری در بخش نخست سخنان خود اظهار کرد: در بحث الگوپذیری از حضرت زهرا(س) چند نکته را باید تشریح کرد: اولین نکته الگوپذیری از حضرت زهرا سلام الله علیها  با توجه به تاکید حضرت ولی عصر علیه السلام، توجه به جایگاهِ معرفتی نسبت به امام و رهبر جامعه است. چراکه معرفت همیشه حرف اول را می زند. در ماجرای احوال پرسی ام سلمه (از همسران پیامبر) از حضرت زهرا  سلام الله علیها و همچنین در دیدار زنان مدینه با حضرت می فرمایند:«میان افسردگی و اندوه صبح کردم» یعنی حالم اینگونه است و دلیل این احوال خود را نیز شرح می دهند: «چرا که نبی اسلام صل الله علیه وآله از دنیا رفت و به وصی او ظلم شد.» یعنی غمِ حضرت زهرا سلام الله علیها، هتک حرمت الهی، فقدان نبی(ص) و ظلم بر وصی اوست.

وی افزود: این غم و اندوه که ناشی از بازگشت مردم به دوران جاهلیت است، نکته ای مهم و شکواییه همه اهل بیت علیهم السلام است و قرآن نیز درباره آن هشدار می دهد: «وَمَا مُحَمَّدٌ إِلا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَفَإِنْ مَاتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلَى أَعْقَابِكُمْ؛ و محمد جز فرستاده‏ اى كه پيش از او [هم] پيامبرانى [آمده و] گذشتند نيست آيا اگر او بميرد يا كشته شود از عقيده خود برمى‏ گرديد؟ یعنی با فقدان پیامبر(ص)، نباید شاهد برگشت جامعه به جاهلیت بود یا ظلم بر وصی پیامبر(ص) را نادیده گرفت یا اینکه عده ای فقط تماشاگر وقایع باشند.

معاون آموزشی مرکز تخصصی موعود(عجل الله تعالی فرجه) تاکید کرد: این نوع رفتار و این سخنان حضرت زهرای مرضیه سلام الله علیها تاکید بر این مسئله است که گاهی جامعه فقدان پیامبر(ص) و نیاز به وحی را امر کوچکی می شمرد و ظلم بر وصی پیامبر(ص)- که جایگاه مورد تاکید و سفارش رسول خدا(ص) بوده است و رآن حضرت(ص) صلوات الله علیه وآله آن را تنها راه هدایت بشر و رسیدن به مقصد دانسته – نیز در نگاه مردم چندان مهم جلوه نمی کند. بنابراین، اول باید آن مسیرو جایگاهِ معرفتی را درست کرد. اینکه بدانیم ما به امام نیاز داریم. بدانیم که غیر از این راه و مسیر، راه دیگری وجود ندارد و راه های دیگر همه بیراهه و چاه است. تنها راه همین است همچنان که رسول خدا صل الله علیه و آله فرمودند: «تنها کشتی نجات اهل بیت هستند و غیر از آن هلاکت است» حتی اگر فرزند حضرت نوح(ع) باشید.

تلاش خستگی ناپذیر حضرت زهراء(س) در دعوت به دین

این کارشناس مهدوی در بخش دوم سخنان خود ابراز کرد: نکته دوم درباره حضرت زهرا سلام الله علیها که شاید بتوان به عنوان الگو از آن استفاده کرد و امام مهدی علیه السلام نیز به آن اقتدا کرده اند، تلاش خستگی ناپذیر حضرت زهرا سلام الله علیها است. ایشان با تمام کوشش، شبانه روز و پنهان و آشکارا، افراد را به دین خدا دعوت می کردند. چه شب ها که به همراه امیرالمومنین و حسنین علیهم السلام به درب خانه مهاجر و انصار می رفتند و با آنها تک به تک سخن می گفتند، یا آشکارا در مسجد پیامبر صل الله علیه وآله و در حضور مردم یا حتی با گریه ها و ناله های شبانه خود این دعوت را داشتند.

حجت الاسلام جعفری خاطرنشان کرد: امام مهدی علیه السلام نیز بر اساس آنچه در روایات و تعابیر ما آمده، تلاشگری خستگی ناپذیر هستند. درست است که ایشان ظهور ندارند اما حضور که دارند و، تلاش می کنند؛ مسلما عنایت حضرت حجت(عج) تنها در حد راه نشان دادن به افراد گم شده محدود نمی شود، بلکه در طول تاریخ می توان عنایت ها و هدایت ها و جلوه های بی اندازه ای از حضرت مهدی(عج)را دید. اصولا امام مهدی علیه السلام واسطه فیض الهی هستند و وقتی کسی واسطه فیض باشد، میزان تلاش او معلوم است. او می خواهد به انواع مختلف فیض رسانی کند. مانند فرشته ای که مأمور باران است و باران حیاتبخش زمین را نازل می کند ایشان بالاتر از فرشتگان، همه نوع باران رحمت و همه نوع رشد، هدایت و خیرات به اذن الهی از ناحیه ایشان نازل می شود.

وی افزود: همچنان که در دوره ای از روزگار، خداوند زندگی بخشیدن و مرده زنده کردن را به نوان معجزه به حضرت مسیح(ع) واگذار کرده بود امروز نیز همه این مسایل در اختیار امام زمان(عج)، به عنوان آخرین ولی و وصی است. جالب است که حضرت امام سجاد علیه السلام نیز در وصف منتظران می فرمایند: «منتظران پنهان و آشکار مردم را به دین خدا دعوت می کنند.» بنابراین، این مسیر نیاز به تلاش خستگی ناپذیر و کوشش همه جانبه دارد. حالا همین جلوه را در رابطه با زنان در نظر بگیرید. مسئله تلاش گری و خستگی ناپذیریِ بانوان چیزی غیرقابل انکار است. زنان معمولا در تربیت فرزند و در رابطه با حوصله کردن مخصوصا با فرزندان بی نظیر هستند و معمولا مردان در این رابطه به زنان نمی رسند.

دفاع همه جانبه از دین 

کارشناس مهدوی بیان کرد: حوزه تربیتی و انسان سازی از هر حوزه دیگری مهم تر است و هیچ امر دیگری در دنیا قابل مقایسه با تربیت و پرورش انسان نیست. بنابراین، خستگی ناپذیری و تلاشگری در یک زن منتظر، مادر منتظر، همسر منتظر، دختر منتظر، معلم و یا مدیر منتظر، بیش از دیگران است. او خستگی ناپذیر است به دلیل معرفتی که پیش از این به آن اشاره شد و به همین دلیل در این مسیر حرکت کرده و تلاش می کند تا افراد را به مسیر درست دعوت کند. همچنان که قرآن می فرماید: «وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْر.»

معاون آموزشی مرکز تخصصی موعود عجل الله تعالی فرجه نکته سوم در رابطه با ویژگی های حضرت زهرا سلام الله علیها را دفاع همه جانبه ایشان از دین برشمرد و گفت: آن حضرت(س) با همه وجود از دین خدا دفاع و در عین مظلومیت و غربت در سختی ها استقامت می کند و حتی جان خود را درحمایت از وصی رسول خدا صل الله علیه وآله اهدا می کند. تحمل و صبر حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه نیز، برای دفاع از دین است. حضرت مهدی(عج) این همه سال های غیبت و مشکلات را تحمل می کنند برای اینکه آن رشد لازم در جامعه رخ دهد و فضا برای اقدام نهایی آماده شود. این استقامت، صبر و تحمل برای آن است که ایشان الگوی خود را حضرت زهرا سلام الله علیها می دانند.

وی ادامه داد: مبارزه در راه خدا و دفاع از دین جلوه سوم الگوپذیری از حضرت زهرا(س) است؛ زنان در این مسیر نیز نقش برجسته ای داشته و دارند. همچنان که در انقلاب اسلامی زنان دوشادوش مردان و گاه پیشاپیش آنها حرکت می کردند و در دفاع مقدس و امروز نیز در دفاع از حریم اهل بیت(ع) اینگونه حمایت خود را از دین نشان می دهند. زنان همواره بالاترین نوع حمایت و دفاع از دین را در همراهی کردن با همسران، فرزندان و یا برادران خود داشته اند.

کارشناس مهدویت تاکید کرد: از سوی دیگر نقش مستقیم خود زنان در این عرصه نیز قابل بحث است. امروز جامعه غرب، با جلوه های منفی ای که از زنان ارایه می دهد تلاش می کند تا این نوع خاص الگویی را به عنوان سمبل زن در اجتماع معرفی کند اما زنان ِ دیندار در تمام عرصه ها از جمله عرصه های علمی و اجتماعی و... عفیفانه می درخشند و نشان می دهند که لازمه حضور موفق در اجتماع، لازمه تربیت، تلاش و فعالیت این است که انسان از مسیر عفت خارج نشود.

اهتمام و توجه حضرت فاطمه(س) نسبت به دنیا و آخرت دیگران

حجت الاسلام جعفری در ادامه بیان کرد: جلوه دیگر الگوپذیری، اهتمام حضرت زهرا سلام الله علیها است. همه ما شنیده ایم که حضرت(س) در نمازهای شب خود برای همسایه ها دعا می کردند و خطاب به امام حسن علیه السلام فرمودند: «الجار ثم الدار؛ اول همسایگان بعد خودمان» این اهتمام، یعنی دغدغه داشتن برای دیگران، که نکته بسیار مهمی است و جالب آنکه این دغدغه فقط برای دنیای افراد نیست. اهتمام حضرت(س) هم برای دنیا و هم برای آخرت افراد است، آنجا که حضرت زهرا سلام الله علیها برای افراد استغفار می کنند یعنی این استغفار برای آخرت فرد است. این اهتمام الگوی بسیار خوبی است. اگر ما خیرخواه یکدیگر باشیم، جامعه ما، زنان ما، مردان ما خیرخواه هم باشند.

کارشناس مهدوی خاطرنشان کرد: امروز زنانی که با جلوه نمایی در جامعه حاضر می شوند حتی برای خود هم خیرخواهی ندارند چه رسد به دیگران. وقتی زنی با جلوه نمایی در جامعه حاضر می شود کانون زندگی بسیاری از افراد را برهم می زند و در نتیجه کانون زندگی و خانواده خود او نیز برهم می خورد. «دغدغه داشتن ِالگویی» به این معنا است که انسان برای دنیا و آخرت دیگران دغدغه داشته باشد. اینکه در روایات آمده است: «کسی که شب را روز کند و نسبت به دغدغه های دیگران اهتمام نداشته باشد، مسلمان نیست» این مساوی گرفتن ِ اهتمام نداشتن با عدم مسلمانی، به همین معنا است. اهتمام جلوه های مختلفی دارد و یکی از جلوه های آن حفظ کانون خانواده است، اهتمام نسبت به جامعه، نسبت به دین و .... این موارد تنها برخی از جلوه های الگویی حضرت زهرا سلام الله علیها است که امام مهدی (ع) از آنها یاد می کنند اما جلوه های فراوانی از عبادت، از کمک به محرومان و ... وجود دارد که واقعا انسان را به عجز و تحیر در مقابل این بانوی بزرگوار(س) وا می دارد.


منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین