عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۴۳۷۵
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۴
حدیث فاطمی/
حضرت زهرا(س) در حدیثی به پاداش خوشرویی در برابر مؤمنان اشاره می‌کنند. خصلتی که براى همۀ انسان‎ها پسندیده است، اما براى کارگزاران نظام اسلامى اهمیت بیشترى دارد.
عقیق:دین اسلام به طرز رفتار و برخورد انسان‌ها با یکدیگر اهمیت ویژهای داده است و به آنان سفارش می‌کند با یکدیگر با محبت و گشاده‌رویی برخورد کنند. چراکه این امر باعث پیوند میان آنان و افزایش دوستیها می‌شود و به همدلی و یکپارچگی آنان می‌انجامد. در منابع دینی نیز از خوشرویی به ‌عنوان عاملی تأثیرگذار در آرامش و سازگاری اجتماعی از جمله در خانواده نام برده شده است.

اهمیت خوشرویی و گشادهرویی با دیگران به حدی است که حتی انبیا و ائمه اطهار(ع) و به ویژه پیامبر اکرم(ص) پیوسته به آن عمل می‌کردند و حتی خداوند دربارۀ خُلق آسمانی ایشان می‌فرمایند: «اِنَّک لَعَلی خُلُق عَظیمٍ» تو خویی عظیم و بزرگ داری.

حضرت زهرا(س) در اهمیت این مسأله می‌فرمایند: «بشرٌفی وَجهِ المُؤمِنِ یُوجِبُ لِصاحِبِهِ الجَنَّةَ» خوشرویی هنگام روبرو شدن با مؤمن، بهشت را بر فرد خوشرو واجب می‌کند. (بحارالأنوار، ج75، ص401)

این خصلت، براى همۀ انسان‎ها پسندیده است؛ اما براى کارگزاران نظام اسلامى، اهمیت بیشترى دارد. لذا امام على (ع) رسماً از کارگزاران خود مى‎خواستند با گشاده‎رویى با مردم برخورد کنند.


منبع:تسنیم

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین