عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۴۳۴۸
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۱:۴۱
سرپرست سازمان حج و زيارت:
سرپرست سازمان حج و زيارت گفت: از 5 ماه گذشته ارزشيابي از عوامل عتبات را در برنامه داريم و در اين برنامه بجاي بازرسي از خدمات، عملكرد عوامل انساني را مورد ارزشيابي قرار مي‌دهيم و بررسي مي‌كنيم چه كسي مسئول بوجود آمدن مشكل است
عقیق: به تقل از فارس، حميد محمدي گفت: با تعليق سفرهاي حج و عمره، بمنظور بهبود خدمات رساني به زائران از ابتداي سال جاري طرح نوين عتبات ارائه شد و بر اين اساس سياست‌ها و راهكارهاي ارائه خدمات بهتر بر مبناي اين طرح ابلاغ شد.

وي با بيان اينكه بر اساس اسناد بالادستي نظام، مسئوليت اعزام زائران به خارج از كشور بر عهده سازمان حج و زيارت است، افزود: وضعيت امروز عتبات با سال‌هاي گذشته متفاوت است. در داخل كشور مجموعه‌هايي غير مجاز با بي توجهي به قوانين و مقررات، در زمينه جذب و اعزام زائران عتبات فعاليت مي‌كنند، در كشور عراق نيز بدليل محدوديت زيرساخت هاي خدماتي از جمله اسكان اگر بدرستي مديريت نشود، افزايش بي رويه هزينه‌ها و كاهش خدمات رخ مي‌دهد.

سرپرست سازمان حج و زيارت عنوان كرد: بيش از 2400 دفتر زيارتي با مجوز سازمان حج و زيارت در سراسر كشور فعاليت مي‌كنند كه طبق قوانين و مقررات واجد شاخص‌ها و توانمندي‌هاي لازم هستند، هزينه آب و برق و گاز دفاتر و حقوق كارمندانشان را متحمل مي‌شوند و سازمان حج و زيارت خود را متولي اين دفاتر مي‌داند و نظام نيز از آنها در خصوص حقوق‌شان دفاع مي‌كند.

محمدي در دفاع از جايگاه كارگزاران خدوم زيارتي اظهار داشت: در زمينه سفرهاي عتبات يك عده بدون مجوز و بدون برخورداري از شرايط لازم در عرصه اعزام زائران عتبات وارد شده‌اند كه ما در هيچ صنفي شاهد اين سطح از بي نظمي نيستيم و از مراجع بالاتر و دستگاه‌هاي نظارتي مي‌خواهيم كه با جديت بيشتر با اين مجموعه‌ها كه حقوق دفاتر زيارتي را تضييع مي‌كنند، برخورد كنند.

حميد محمدي در جمع مديران راهنما و مديران ثابت هتل‌هاي عتبات گفت: زائران بايد در خصوص محدوديت‌ها و ضعف زيرساخت‌هاي خدماتي در كشور عراق و تاثير آن در كاهش سطح كيفي خدمات توجيه شوند ضمن آنكه همه تلاش خادمين آنها است كه بهترين خدمات را با توجه به امكانات و وضعيت موجود به آنها ارائه دهند كه اين اقدام بايستي از سوي مديران كاروان‌ها صورت گيرد.

سرپرست سازمان حج و زيارت پيرامون سازماندهي سفرهاي عتبات در وضعيت موجود خاطر نشان كرد: در سازمان حج و زيارت طي جلسات كارشناسي متعدد، طرح نوين عتبات تدوين شد. اين طرح حاصل جلسات متعدد با خود شما كارگزاران عزيز و نظرات همه صاحبنظران اين عرصه است و راهكارهاي لازم در خصوص بهبود سفرهاي عتبات در آن تبيين شده است.

محمدي در خصوص برنامه‌ريزي استاني براي برنامه سفر عتبات توضيح داد: با هدف تقويت نقش دفاتر زيارتي، توزيع سهميه‌هاي عتبات به استان‌ها واگذار شد. همچنين بر اساس طرح نوين عتبات شركت‌هاي مركزي هر استان بسته‌هاي سفر منطبق با سليقه زائرين استان خود را تعريف مي‌كنند.

وي برنامه‌هاي اعزام استاني عتبات را راهكاري كارآمد در زمينه كاهش قيمت كاروان‌هاي عتبات برشمرد و گفت: بعضا شنيده مي‌شود كه كاروان‌هاي غير مجاز ارزانتر از كاروان‌هاي تحت نظر سازمان حج و زيارت است اين در حالي است كه اين مجموعه‌ها اغلب يك شب اقامت زائران در كاظمين را از برنامه سفر حذف مي‌كنند و بصورت عبوري به زيارت كاظمين مي‌روند و يا بجاي اقامت 7 شبه در عراق، اقامت را به 6 شب كاهش مي‌دهند و يا با كاهش كيفي غذاي زائران و كاهش سطح ديگر خدمات اقدام به كاهش قيمت مي‌كنند و از پوشش امنيتي و بيمه‌اي لازم برخوردار نيستند كه البته با اين سطح كاهش خدمات، كاهش قيمت بيشتري از آنان مورد توقع هست.

سرپرست سازمان حج و زيارت ايجاد تنوع در بسته‌هاي سفر و واگذاري بيشتر كار به استان‌ها را از برنامه‌هاي بهبود سفر هاي عتبات در داخل كشور برشمرد و اقدام براي ارتقاي كيفيت خدمات و برنامه‌ريزي براي توسعه زيرساخت‌ها را راهكار ارتقاي خدمات رساني به زائران در كشور عراق توصيف كرد.

وي در ادامه گفت: برنامه‌ريزي براي توسعه زير ساخت‌هاي خدماتي در عراق از 3 سال گذشته در سازمان حج و زيارت آغاز شده كه حدود 3 ماه گذشته هتل كربلا الدولي در شهر مقدس كربلا افتتاح شده همچنين هتل بزرگ نجف به عنوان بهترين هتل اين شهر، چند ماه آينده افتتاح خواهد شد.

سرپرست سازمان حج هدف از ساخت هتل در شهرهاي مقدس كربلا و نجف با برنامه ريزي سازمان حج و زيارت را فرهنگسازي در زمينه هتلداري در آن كشور و الگو سازي براي ساخت هتل مناسب براي خدمات رساني به زائران توصيف و ارزيابي كرد.

سرپرست سازمان حج و زيارت در ادامه تلاش جدي تر دفاتر مجاز زيارتي را در جذب و اعزام زائران عتبات را مورد تاكيد قرار داد و گفت: امروز شاهديم كه مجموعه‌هاي غير مجاز با تبليغات گسترده و فعاليت در فضاي مجازي اقدام به جذب زائران مي‌كنند كه لازم است كارگزاران زيارتي در اين زمينه فعال‌تر وارد شوند.

محمدي در ادامه به مشكل عدم توجيه زائران عتبات نسبت به خدمات اشاره كرد و گفت: بخش عمده توجيه زائران به عهده مدير راهنما است. زائر بايد نسبت به سفر عتبات آگاه باشد. سفر عتبات متفاوت از حج و عمره است. در عتبات با ضعف زيرساخت‌ها، مشكلات جاده‌اي، ساختار ضعيف هتل‌ها مواجه هستيم. اين موارد را از ايران به زائر بگوييم تا در عراق مشكلي پيش نيايد و جو رضايتمندي زائر خدشه دار نشود.

سرپرست سازمان حج و زيارت توجه بيشتر مديران ثابت هتل‌ها در عراق به دستورالعمل‌ها را مورد تاكيد قرار داد و گفت: متاسفانه آداب هتلداري در عراق از سوي مالكين و مديران عراقي هتل‌ها رعايت نمي‌شود. در خصوص آموزش خدمه عراقي هتل‌ها هم با چالش هايي روبرو هستيم از اين رو مديران ثابت هتل‌ها بايد دقت نظر بيشتري داشته باشند تا در خدمات رساني به زائر با مشكلي روبرو نشويم.

محمدي به ارزشيابي از عوامل سفرهاي عتبات اشاره كرد و گفت: از 5 ماه گذشته ارزشيابي از عوامل عتبات را در برنامه داريم و در اين برنامه بجاي بازرسي از خدمات، عملكرد عوامل انساني را مورد ارزشيابي قرار مي‌دهيم يعني اگر مشكلي وجود داشت بررسي مي‌كنيم كه چه كسي مسئول بوجود آمدن اين مشكل است كه اين موارد در ارزيابي عوامل و فرآيند انتخاب مجدد آنها لحاظ خواهد شد.

منبع:حج

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین