عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۴۱۷۰
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۶
ویژگی‌های مسجد تراز اسلامی/
امام خمینی(ره) می‌فرمایند: این یک توطئه است که می‌خواهند مسجدها را کم کم خالی کنند؛ دشمنان تلاش می‌کنند مسجدها را خالی کنند و بعد از خالی کردن این سنگرها، حمله کنند، این عصر است از همه وقت برای ما حساس‌تر است.
عقیق:دستیابی به تمدن نوین اسلامی و اعتلاء معنوی و مادی جامعه بر اساس آموزه‌های اسلام ناب به جز از مسیر مسجد و با تکیه بر کارکردها و ظرفیت‌های عظیم آن میسر نخواهد بود. بنابر این لازم است با مرور مبانی فکری و عقیدتی و تبین افق و کارکردها و ترمیم نگاه متولیان  و فعالان حوزه دین و فرهنگ به سوی تحقق مسجد تراز اسلامی حرکت کنیم و حداکثر توان و ظرفیت را برای تعمیق و گسترش فرهنگ مسجدمحوری در سبک زندگی اسلامی به کار گیریم.

آنچه در ادامه می‌آید گذری است بر بیانات امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری درباره ویژگی‌های مسجد تراز اسلامی که در ایام‌الله دهه فجر منتشر می‌شود.

توطئه مسجد خالی


امام خمینی می‌فرمایند: این یک توطئه است که می‌خواهند مسجدها را کم کم خالی کنند؛ دشمنان تلاش می‌کنند مسجدها را خالی کنند و بعد از خالی کردن این سنگرها، حمله کنند؛

اینها از مسجد می‌ترسند...ا مروز از همه روزها برای ما ـ یعنی، «امروز» مقصود این وقت است، این عصر است ـ‌از همه وقت برای ما حساس‌تر است؛ برای اینکه همه چیز درست شده است و شیطان‌ها از اطارف می‌خواهند حالا که همه چیز درست شده و مأیوس شدند، نگذارند اجرا بشود کارها؛ باز تهیه ببینند، ولو ده سال دیگر، ولو برای ده سال دیگر تهیه ببینند؛ برای اینکه، مسجدها را هی کم‌کم هی خالی کنند... خالی کنند این سنگرها را و بعد از خالی کردن این سنگرها، حمله کنند.

دشمنان می‌خواهند روحانی مسجد را کنار بزنند تا مساجد خالی شود

شیطان‌ها از اطراف می‌خواهند... آخوند[ها] مسجد را کنار بگذارند و یک کسی [را] که وضو ندارد و به هیچ چیز هم معلوم نیست اعتقاد داشته باشد، بیاورند آنجا پهلوی آخوند و نگذارند این نمازش را بخواند و خالی کنند این سنگرها را.

آنهایی که می‌خواهند نقشه بکشند و شما را دور کنند از مساجد، دشمن‌های شما هستند

آنهایی که می‌خواهند نقشه بکشند و شما را دور کنند از مساجد، دور کنند از مراکز تعلیم و تربیت، آنها دشمن‌های شما هستند.

 توطئه مسجد ضرار


مقام معظم رهبری در دیدار با فرماندهان و نواحی و گردان‌های بسیج در هفته بسیج فرموده‌اند: در صدر اسلام دشمنان از طریق مسجدسازی قصد ضربه به حکومت اسلامی را داشتند؛ در زمان آن بزرگواران، ایادی دشمنان خارجی در داخل بودند و حتی به صورت مسجدسازی (مسجد ضرار)، قصد ضربه به حکومت اسلامی را داشتند: «و ارصادالمن حارب الله و رسوله». آنها منتظر بودند که دشمن خارجی بیاید و به او کمک برسانند و حکومت پیامبر را از بین ببرند.

می‌خواهند مساجد، این سنگرهای اسلامی و محل تهییج قیام بر ضد ظلم را از دست شما بگیرند

مسجد یک سنگر اسلامی است و محراب محل جنگ است، حرب است. این را می‌خواهند از دست شما بگیرند... مسجد یک محلی بود که مردم را به نهضت و قه قیام بر ضد ظلم تهییج می‌کرد. اینها می‌خواهند این سنگر را بگیرند.

دشمنان به منظور ضربه زدن به وحدت اسلامی، برای ساختن مسجد ضرار پول خرج می‌کنند

مقام معظم رهبری در اولین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) در دیدار با میهمانان خارجی مراسم فرموده‌اند: امروز در دنیا، برای ساختن مسجد ضرار، پول خرج می‌شود. برای ساختن دستگاه‌ها و ایجاد پایگاه‌هایی به مقصود و منظور ضربه زدن به وحدت اسلامی و ایجاد درگیری و اختلاف بین فرق اسلامی، پول خرج می‌شود. اشخاصی مثل شیطان هستند که همان‌گونه که او به پروردگار عالم عرض کرد: «لاغوینهم اجمعین» و وجود خود را وقف اغوا و اضلال بندگان خدا کرد، این‌ها هم وجود خود را برای ایجاد اختلاف، وقف کرده‌اند. متأسفانه در همه و یا اغلب کشورهای اسلامی، کسانی با تکیه به سیاست‌های امریکا، همین کار را می‌کنند.

رونق‌بخشی به مساجد با نماز جماعت‌های باشکوه

ملت، مساجد را حفظ نمایند: ملت مبارز ... مساجد ... این سنگرهای اسلامی را حفظ نمایند.

مردم، مساجد را با حضور در نمازهای جماعت رونق بخشند؛ مردم، مساجد را با حضور در نمازهای جماعت که بهترین شیوه نماز گزاردن است، رونق بخشند. سزاوار است که ملت عزیز ایران، نقش این شعائر را همواره به یاد داشته باشند.

حضور در مساجد و نماز جماعت را به جوانان توصیه می‌کنم؛

من به جوانان توصیه می‌کنم نماز جماعت را، حضور در مساجد ... را... جدی بگیرید. جوان‌ها این دل‌های نرم را، این دل‌های نورانی را مغتنم بشمرند. در سنین بالا کمتر پیش می‌آید، برای جوان‌ها بیشتر پیش می‌آید. این دل‌ها را حفظ کنید. نماز اول وقت، حضور در مساجد، تلاوت قرآن، انس با قرآن، انس با ادعیه وارده از اهل‌بیت(ع) ـ که گنجینه معارف اسلامی است ـ را مغتنم بشمرید.

حضور پررنگ در ایام مذهبی و انقلابی

ملت شریف در ماه مبارک رمضان اجتماعات خود را در مساجد هر چه بیشتر و باشکوه‌تر برپا کنند؛

مساجد را پر بکنند از جمعیت‌ها. در این موقع حساس سرنوشت‌ساز، که با ماه مبارک رمضان نیز مصادف است، باید اجتماعات در مساجد و محافل مذهبی هر چه بیشتر و باشکوه‌تر برپا شود، و اهل منبر و خطبای محترم به روشنگری و سازندگی هر چه بیشتر قیام و اقدام نمایند و توطئه خیانتکاران و  وابستگان به اجانب را خنثی نمایند، و نهضت اسلامی عظیم را حفظ نموده و به پیش ببرند؛ و ملت شریف با اجتماعات خود قطع طمع اجانب و مفتخوار را بنمایند.

جوان‌هایی که شب‌های قدر در مساجد گرد هم آمدند، این رابطه را حفظ کنند؛

آن جوان‌هایی که شب‌های قدر در مساجد، حسینیه‌ها و حرم‌های مطهر گرد هم آمدند، گریه کردند، دعا خواندند، قرآن سر گرفتند، احیاء گرفتند و دل‌هایشان با با نور محبت الهی نورانی کردند، این رابطه را حفظ کنند، که از آن بهره‌مند خواهند شد. ان‌شاءالله در طول زمان، در سال‌های دیگر،‌ روز به روز این رابطه بیشتر خواهد شد؛ انسان از این راه هست که به کمال مطلوب و غایت خلقت خود دست خواهد یافت. موفقیت در همه میدان‌های زندگی هم به همین وابسته است.

انسان چقدر لذت می‌برد که می‌بیند به ابتکار مردم، افطارهای بی‌نام و نشان در مساجد داده می‌شود؛

این افطاری‌هایی که در شهرهای مختلف انسان می‌شنود که افراد خیر در مساجد، در معابر عمومی جمع می‌شوند، افطاری فراهم می‌کنند، کارهای بسیار خوبی است؛ مایه صفا و صمیمیت و نزدیکی و در واقع حق ماه رمضان را ادا کردن است، که یکی از حقوق ماه رمضان همین نیکی به برادران، همراهی با نزدیکان، با برادران مسلمان و کمک به یکدیگر است.

انسان چقدر لذت می‌برد که می‌بیند در شب ولادت امام مجتبی(ع) در نیمه ماه رمضان، بالای سر یک نانوایی تابلو زده‌اند که امشب به عشق امام حسن(ع) نان از این نانوایی صلواتی است؛ هر که می‌خواهد بیاید نان ببرد. این انفاق‌هایی که در افطارها ـ افطارهای بی‌نام و نشان، افطارهای در مساجد ـ به وسیله همین‌گونه کارهای ابتکاری مردم ما دادند، این یک درس ... است، یک تمرین ... است. بر خود سخت بگیریم، به دیگران انفاق کنیم.

مساجد را در دهه فجر فعال کنید؛

رابعاً، مساجد را در این دهه [فجر] فعال کنید. آقایانی از روحانیت مبارز هم در اینجا هستند که می‌توانید از آنها کمک بگیرید، البته هر سال مراسمی هست؛ اما تأمین کننده آن مقصودی که در ذهن خود آقایان بوده و ما هم به همان مقصود نظر داریم، نبوده و یا کمتر بوده است. بعضی از مساجد، خوب بوده و بعضی هم خوب نبوده است. مساجد عمده شهرها تهران و بقیه شهرستان‌ها باید فعال بشوند. سخنرانی و دعوت از مسئولان را کنار بگذارید. سخنرانی کوتاه باشد. یک نفر که بیاید، ده دقیقه یا بیست دقیقه صحبت بکند، بس است.

اقامه مجالس دعا و عزاداری در مساجد

جوانان حضور در مساجد و اقامه مجالس دعا و تضرع را جدی بگیرند؛

من به جوانان توصیه می‌کنم... حضور در مساجد، اقامه مجالس دعا و تضرع و فهمیدن مفاهیم این دعاها را ـ که بفهمید با خدا چه می‌گویید و چه صحبت می‌کنید ـ جدی بگیرید.

قدر مساجد را بدانید و آنها را هر چه بیشتر گرم و مجهز نگه دارید؛

باید قدر مساجد را دانست. باید در مساجد حضور پیدا کرد. مساجد و محافل دینیه را... هر چه بیشتر گرم و مجهز نگه دارید.

همه مردم، به خصوص جوانان را به پر کردن مساجد و گرم نگهداشتن مراسم عزاداری توصیه می‌کنم؛

این جانب همه مردم ـ به خصوص جوانان ـ را به پر کردن مساجد و حضور در نمازهای جمعه و جماعت و گرم نگه داشتن مراسم عزاداری سالار شهیدان حسین بن علی(ع) توصیه می‌کنم.
منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین