عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۴۰۷۱
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۹
یکی از مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی احیا کردن وقف بود.
عقیق:مراسم مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره سراسری وقف چشمه همیشه جاری با قرائت قرآن و سرود ملی آغاز شد که با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین علی محمدی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، حجت‌الاسلام و المسلمین محمدزاده مدیرکل سازمان اوقاف و امور خیریه، حجت الاسلام و المسلمین موسوی معاون امور فرهنگی سازمان اوقاف و جمعی از هنرمندان، نمایندگان سازمان اوقاف در سراسر کشور یکشنبه 17 بهمن در مسجد امیرالمومنین برگزار شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین علی محمدی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: نظام جمهوری اسلامی در سایه قرآن و اهل بیت (ع) در اوج قدرت و عظمت است. زندگی همراه با عزت و سربلندی نعمتی ارزشمند است، به طوری که سخت‌ترین دشمن ایران اسلامی به آن اعتراف می‌کند درسی که انقلاب اسلامی به مسلمانان داد استقامت و مقاومت در مقابل ظالمین است. این اقتدار ملت ایران است که دشمن نتوانست پا در این سرزمین بگذارد در حالی که اهداف تشکیل گروه‌هایی به مانند داعش تسلط بر ایران بود و به برکت استقلال ‌و آزادی ایران کسی نمی‌تواند برای ما تصمیم بگیرد.

وی ادامه داد: ملت ایران خود تصمیم می‌گیرند و این نعمت ارزشمندی است و عزتی پایدار برای کشور ما است. در سایه نظام، ایران اسلامی در ابعاد مختلفی برای سایر ملت‌ها الگو شده است و حتی برای کشورهای غیراسلامی انقلاب اسلامی درس بزرگی است.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه عنوان کرد: یکی از مهمترین دستاوردهای انقلاب این بود که احکام اسلامی احیا شده است و یکی از اهداف این احکام حکم وقف بود. امام راحل بعد از حضور در ایران بحث موقوفات را مطرح می‌کند، یکی از خدمات مهم امام راحل احیای وقف بود و در این سال‌ها رشد بسیار خوبی در سنت وقف داشته‌ایم. مهمترین فرهنگ وقف ایثار و گذشت و به فکر دیگران است، اگر وقف اجرا شود فاصله طبقاتی از بین می‌رود.

محمدی رئیس اوقاف امور خیریه اظهار داشت: فرهنگ وقف در ایران بر پایه تمدن و فرهنگ اسلامی است چرا که ما وقفی داریم که 1200 سال از آن می‌گذرد. وقف نه تنها ابعاد عبادی و فرهنگی دارد بلکه سرمایه است، ما در این زمینه بیش از 70 هزار مسجد در سراسر کشور حوزه‌ علمیه حسنیه و بخش‌های قابل توجهی از دانشگاه‌ها و مدارس در ایران وقف شده اند.

محمدزاده ضمن خوش‌آمدیی به مهمانان گفت: وقف از زبان و ذوق هنرمندان به تصویر کشیده شده است و این هنرمندان این روزها در زمینه وقف فعالیت‌هایی انجام می‌دهند و امروز دین را به شکل مدرن تبلیغ می‌کنند.

وی ادامه داد: موضوع وقف می‌تواند پشتیبان قوی برای اسلامی و انقلاب اسلامی باشد، همان طور که قیام امام حسین (ع) سینه به سینه منتقل شد وقف را باید به همین روش تبلیغ کنیم و در این زمینه فرهنگی دینی و اسلامی را مدنظر قرار دهیم.

مدیرکل سازمان اوقاف و امور خیریه عنوان کرد: اختتامیه چهارمین جشنواره سراسری وقف چشمه همیشه جاری، با میزبانی اداره اوقاف تهران برگزار می‌شود و در سه رشته فیلم و تیزر،‌ شعر و خوشنویسی هنرمندان آثار خود را ارسال کردند و حدود 35 اثر منتخب شده است.

در ادامه مراسم، موسوی مدیرکل امور فرهنگی سازمان اوقاف گفت: امور فرهنگی و مذهبی در هر دوران نیازمند پشتیبانی مالی بوده است. خروجی فرهنگی به مانند مباحث عمران خیلی سریع رخ نمی‌دهد و هزینه آن خیلی بیشتر است. حتی اثر فرهنگی نیز سال‌ها بعد در جامعه مشخص می‌شود، البته هزینه و پشتیبانی مالی دغدغه مسئولان فرهنگی است.

وی ادامه داد: در طول تاریخ موضوع وقف مطرح بوده است و بیشتر به صورت نذر و کمک‌های موردی مطرح بود اما بهترین روش برای پشتیبانی مالی پایدار باید به صورت وقف باشد. زمانی که وقفنامه‌ها را در سراسر کشور مطالعه می‌کنیم با نیت‌های مختلفی وقف انجام شده است.

موسوی اظهار داشت: مردم ایران همیشه نوع دوست و خیرخواه هستند و شنیده‌ایم گفته می‌شود بعد از انقلاب مسئله وقف کم رنگ شده است اما حقیقت این نیست. ما بررسی کرده‌ایم در قبل از انقلاب سالی بیست وقف انجام شده است، در حالی بعد از انقلاب اسلامی در بین سال‌های 58 تا 88 حدود 203 مورد وقف داشتیم و سال 88 تا به امروز تعداد وقف‌ها به 2500 مورد رسیده است البته در قبل از انقلاب انجمن‌های خیریه به وسعت این روزها نبوده است و امروز شاهد رشد خیلی خوبی هستیم.

معاون فرهنگی سازمان اوقاف عنوان کرد: بهترین روش برای تبلیغ وقف ابزار هنر است. در این مدت فیلم‌ و سریال کمی در این زمینه ساخته شده است. به طور مثال ما سریال «پرده‌نشین» را در حوزه وقف داشتیم ازطرفی اولین جشنواره سال 89 کلید خورد و به مرور ما شاهد شعرهایی در زمینه وقف هم بودیم.

وی افزود: هنر دو خاصیت دارد ابتدا عمق نفوذ را بالا می‌برد و در اعماق وجود مخاطب اثر می‌گذارد و دومین خاصیت هنر وسعت مخاطب است و یکی از ابزاری که می‌تواند به ما کمک کند فضای مجازی است که پیام را به سراسر جهان می‌تواند ارسال کند. البته مشکل ما در زمینه فیلم‌نامه و ایده اولیه است و فیلم‌سازان به دنبال فیلم‌نامه‌های در این زمینه هستند و ما برای ساخت چنین آثاری همکاری خواهیم کرد.

موسوی خاطرنشان کرد: سازمان اوقاف جشنواره وقف را ادامه خواهد داد و در این زمینه می‌توان فعالیت‌های بیشتری را انجام دهیم همان طور که گفتم فعالیت‌های فرهنگی دیربازده هستند هزینه و پشتوانه مالی پایدار نیاز دارند همچون وقف دائمی باشد. 

حجت الاسلام احمد شرفخانی، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف در ادامه این مراسم گفت: این جشنواره  با حضور اساتید این فن با عنوان طرح جامع ترویج و تبلیغ سنت حسنه وقف و با چند سرفصل تدوین شده است. اثرگذارترین ابزار نهادینه کردن فرهنگ وقف، هنر است . امروز خود این سنت حسنه یک هنر است و اگر بخواهیم این هنر ماندگار شود باید از ابزار هنر استفاده کنیم.

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه وقف را یک صدقه ماندگار دانست و بیان کرد: قطعا برای نهادینه کردن وقف باید به سمت هنر و ادبیات برویم.

این جشنواره در اولین دوره خود در 18 فصل به تمامی استان ها فراخوان شد و رفته رفته آثار زیادی به بخش های آن ارسال شد.چهارمین دوره برگزاری این جشنواره به این نکته رسیدیم که باید به سراغ تخصصی کردن آن برویم به طوری که این دوره از جشنواره فقط در 8 رشته و با مدیریت استان های مختلف اتفاق افتاد.

حجت‌الاسلام شرفخانی با بیان اینکه این جشنواره با میزبانی اداره کل اوقاف تهران برگزار شده است، افزود: دبیرخانه استان ایلام در بخش خوشنویسی 218 اثر دریافت کرده است. همچنین دبیرخانه این جشنواره در استان فارس در بخش شعر و ادبیات با 1650 اثر و دبیرخانه آن در تهران در رشته فیلم، کلیپ و نماهنگ با 378 اثر به کار خود پایان خواهد داد.

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه بیان کرد: خداوند متعال با عنایت خود یکی از احکام الهی به نام وقف را با نگاه نوع‌دوستی و انسان‌دوستی به جامعه عطا کرده است و ما به عنوان متولیان امر وقف باید جامعه را به سمت رفع آسیب‌های اجتماعی ببریم.

وی خاطر نشان کرد: باید سنت وقف را در قالب های جدید و مدرن به جامعه معرفی کنیم، نشان دادن سنت حسنه وقف در قالب های امروزی باعث پویایی آن شده و نیازهای مهم و اساسی جامعه را برطرف می‌کند. وقف نقش‌آفرینی مهمی در علم و فناوری داشته. همچنین هنرمندان در این زمینه می توانند نگاه جامعه به وقف را تغییر بدهند تا شاهد شکوفایی در این زمینه شویم.

در پایان مراسم از آثار برگزیده در حوزه شعر در کتابی با عنوان چشمه‌سار ادب، آثار برگزیده در بخش خوشنویسی در کتاب چشمه در چشمه و آثار برگزیده فیلم و تیزر در DVD گردآوری شده ، تقدیر شد .

منبع:باشگاه خبرنگاران

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین