عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۳۹۱۰
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۸
استاد دانشگاه حکیم سبزواری تاکید کرد:
تشیع انگلیسی با ظاهر مذهبی و قال الصادق(ع) و قال الباقر(ع) گفتن ذهن افراد مذهبی را به خود متوجه می سازند اما یک شیعه واقعی این گونه به دیگر شیعیان، علما و مراجع تقلید توهین نمی­ کند
عقیق:دکتر سیدمهدی نوری کیذقانی، استاد دانشگاه حکیم سبزواری در گفت وگویی درباره جریان تشیع انگلیسی و وابستگان به آن در سطح جهان اسلام گفت: حقیقت آن است که این تشیع که به عنوان تشیع انگلیسی و امثال آن معروف است، شبیه همان اسلام آمریکایی است که امام راحل هشدار داده بود.

وی ادامه داد: تشیع انگلیسی و اسلام آمریکایی هر دو به دنبال تفرقه انداختن در دنیای اسلام و در مرحله دوم تفرقه میان شیعیان هستند و این عملاً همان نتیجه ­ای را می­ دهد که جریان وهابیت و افراطی سلفی در پیش گرفته است و به طور خاص شیعه را تکفیر می کند. پس شیعه انگلیسی خواسته یا ناخواسته در زمانه فعلی همان رویکرد جریان های تندرو اسلامی را دنبال می کند.

این پژوهشگر با بیان اینکه تشیع انگلیسی به بدنه اصلی اسلام ضربه می­زند، افزود: آنها نه تنها به مسلمین به طور کل بلکه به شیعیان به طور خاص هم توهین م کنند و با توجه به موضع گیری هایی که در مقابل مراجع عظام تقلید دارند می توان دریافت که بر مدار حق گام نمی­ نهند.

نوری کیذقانی تصریح کرد: چندی قبل سید مجتبی شیرازی اعلام کرد: آیت الله بهجت کافر و زندیق بود!!!!!!! ( وی در کلیپ ویدئویی که منتشر شده می گوید: محمد تقی بهجت الذي غادر عالم الدنیا إلی عالم البرزخ أخیراً کان من العرفاء أي کان مرتدّاً فطریاً عن دیانة الإسلام إلی دیانة وحدة الموجود أی کان زندیقاَ مُلحداً کافراً) او مرجع تقلید وارسته­ و محبوبی که در داخل و خارج از ایران چند صدهزار مقلد داشت را کافر حساب می کند! چه رسد به بقیه شیعیان و این نشانگر بینش تنگ و محدود این طیف است.

نوری گفت: این افراد ساکن در کشورهای غربی حتی به خودشان نیز احترام نمی گذارند و یکدیگر را تحقیر و تکفیر می کنند، مثلا الهیاری، یاسر حبیب را کافر، فاسد و گمراه می­ خواند و حزب شیرازی را عوام فریب و بیسواد می داند.

وی در پاسخ به پرسشی در مورد فعالیت این جریان و از سوی دیگر علت گرایش برخی افراد به این مسأله، اظهار کرد: این ها رواج نفوذشان را مدیون رسانه های عمومی و احساسات عمیق مذهبی مردم هستند. امروز هر کسی می تواند در فضای مجازی برای خود تبلیغات داشته باشد و این ها هم ده ها شبکه ماهواره ­ای و کانال اطلاع رسانی دارند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: این افراد با ظاهر مذهبی و قال الصادق(ع) و قال الباقر(ع) گفتن ذهن افراد مذهبی را به خود متوجه می سازند اما یک شیعه واقعی این گونه به دیگر شیعیان، علما و مراجع تقلید توهین نمی­ کند و در شرایطی که اصل اسلام و تشیع توسط دشمنان هدف قرار گرفته است، بذر تفرقه را در میان مسلمین نمی کارد.

نوری کیذقانی در مورد راهکارهای مقابله با جریان تشیع انگلیسی در روزگار کنونی گفت: مقابله با این جریان آگاهی دینی و سیاسی می طلبد. اگر انسان با سیره  اهل بیت (علیهم السلام) آشنا باشد در می یابد که این جریان دنباله رو سیره اهل بیت (علیهم السلام) نبوده و نیستند و گرنه با ایجاد تفرقه، فرصتی را برای نفع بردن دشمنان اسلام فراهم نمی کردند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: حضرت امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) وقتی دیدند دشمنی مانند ابوسفیان قصد دارد از اختلاف مسلمین در تعیین جانشین پیامبر(ص) به نفع خود استفاده کند و با جانب داری از حضرت (ع) و بنی هاشم جامعه نوپای اسلامی را به آشوب و اختلاف بکشاند، دست رد به سینه او زدند و فرمودند: «به خدا قسم تو تنها به دنبال فتنه گری هستی ... ما را به خیرخواهی تو نیازی نیست.» مسلمانان در دنیای امروز نیز باید هشیار باشند و نگذارند اختلافات مذهبی، کلامی و فکری منجر به آسیب دیدن اصل اسلام و کشته شدن مسلمانان شود.

منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین