عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۳۷۴۴
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۰
حجت الاسلام والمسلمین میرباقری:
رییس فرهنگستان علوم اسلامی گفت: ماندگاری آموزه های دینی از طریق نهضت عاشورا میسر شده است و هیأت های مذهبی به عنوان پرچمداران فرهنگ عاشورایی باید با ارتقای ظرفیت خود، این مفاهیم و فرهنگ والا را در جامعه ترویج و تبلیغ کنند.
عقیق:حجت الاسلام والمسلمین سید محمدمهدی میرباقری در دومین روز از هفتمین همایش هیأت های محوری و برگزیده کشور، با بیان لزوم توجه به اخلاق در بعد فردی و اجتماعی، اظهار کرد: جامعه باید در راستای رسیدن به افق‌های اخلاقی حرکت کند و اگر می بینیم برخی از افراد نمی‌توانند رسالت‌های مورد نظر خود را در یک جایگاه و مسؤولیت دنبال کنند، نشان دهنده بی توجهی و ضعف اخلاقی آنهاست.

وی افزود: رهبر انقلاب بارها تأکید کرده اند که فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به قتلگاه جوانان تبدیل شده است و هیأت‌های مذهبی باید در این زمینه ورود کرده و نقش خود در راستای ارتقای اخلاقی جامعه را که نقش تعیین کننده ای است، ایفا نمایند، چرا که ظرفیت‌هایی که در این مجموعه‌های فرهنگی وجود دارد در هیچ جای دیگری مشاهده نمی‌شود اما این ظرفیت‌ها باید فعال‌سازی شود تا بتوانیم به نتایج مورد نظر برسیم، هرچند که استفاده های لازم از این فضاهای مناسب را تا کنون نداشته ایم.

رییس فرهنگستان علوم اسلامی تصریح کرد: تولی و تبری یکی از مهم‌ترین راه های رسیدن به اخلاق اسلامی است و عاشورا به عنوان محور تولی و تبری نقش تعیین کننده ای در این موضوع دارد.
وی افزود: بدون توجه به اصل دینی نفوذ و توجه به این موضوع که دشمن در میان مومنان نفوذ می‌کند، دچار مشکل می شویم و به همین علت است که فرد مومن باید تاریخ اسلام را بررسی و چهره واقعی دشمنان را شناسایی کند تا در هنگام نیاز موضع‌گیری‌های لازم را داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری با اشاره به جایگاه تبری در کنار تولی، خاطرنشان کرد: هیچ واقعه‌ای همانند عاشورا در انسان‌ها اثرگذار نیست و کسانی که دل در گرو جبهه مقابل دارند، در لشگر امام حسین(ع) جایگاهی ندارند؛ سرباز عاشورا به همان اندازه که نسبت به ائمه اطهار(ع) تولی دارد باید از دشمنان نیز دوری می‌کند.

استاد برجسته حوزه علمیه تأکید کرد: عاشورا محور و اصل تهذیب بشریت است و وقتی قلوب به نور امام حسین(ع) روشن شود، به دنبال آن جوامع انسانی نیز تهذیب می‌شوند به همین علت باید به تهذیب روابط اجتماعی نیز توجه داشته باشیم.
وی افزود: ماندگاری آموزه های دینی از طریق نهضت عاشورا میسر شده است و هیأت های مذهبی به عنوان پرچمداران فرهنگ عاشورایی باید با ارتقای ظرفیت خود، این مفاهیم و فرهنگ والا را در جامعه ترویج و تبلیغ کنند.

رییس فرهنگستان علوم اسلامی هیأت های مذهبی را حلقه اتصال جامعه با فرهنگ عاشورا برشمرد و خاطرنشان کرد: پرچم‌داران این مجموعه‌ها به اندازه‌ای که از اخلاق، تفکر و فرهنگ عاشورایی استفاده می‌کنند می‌توانند عاشورایی بودن یک هیأت را رقم بزنند.

وی در پایان ضمن اشاره به تلاش دشمن در جهت ایجاد انحراف در فرهنگ عاشورا، ابراز کرد: ارتقای ظرفیت عاشورا بدون انحراف و خطا در جامعه، نیازمند استفاده از علم امام صادق(ع) است به همین علت هیأت‌های مذهبی باید ارتباط جدی با حلقه‌های فقیهانه داشته باشند چرا که بدون راهنمایی و ارتباط فقیهانه، این محتواها کاربرد لازم را نخواهند داشت.

منبع:رسا


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین