عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۳۵۳۱
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۸
یک کارشناس دینی عنوان کرد:
یک کارشناس مذهبی گفت:‌ مردم باید در کمال ایمان و حفظ تقوا از انتشار تصاویر اجساد حادثه‌دیده خودداری کنند و تلاش کنند که در مصائب خانواده مصیبت‌دیده شریک باشند نه اینکه نمک به زخمشان بپاشند.
عقیق:حجت‌الاسلام هادی رمضان‌زاده از کارشناسان مذهبی در گفت‌وگویی، با اشاره به انتشار تصاویر اجساد فرد مسلمان (حادثه پلاسکو) گفت:‌ اگر بخواهیم از منظر فقهی به این مسئله نگاه کنیم حرمتی نسبت به موضوع انتشار تصویر جنازه فرد مسلمان نداریم.

وی اظهار داشت: ارائه تصویر جسد فرد مسلمان قبل از آنکه غسل داده شده باشد به لحاظ فقهی به صورت مطلق حرام نیست اما مشروط به اینکه عورتین او نمایان نباشد و در خانم‌ها کلیه اعضایی که باید از نامحرم پوشانده شود، دیده نشود و شأن آن فرد نیز دچار مشکل نشود اما از نظر اخلاقی، قطعاً جایز نیست.
این کارشناس مذهبی عنوان کرد:‌ در دنیای امروز که هر عکس و هر ویدئویی کمتر از لحظه در اختیار کاربران متعدد قرار می‌گیرد و خانواده آن مرحوم از این کاربران مسثتنی نیستند برای آنها ایجاد زجر، عذاب و تآلمات روحی می‌کند که به لحاظ اخلاقی واقعاً جایز نیست.

وی گفت: بنابر این مؤمنان باید در کمال ایمان و حفظ تقوا از انتشار تصاویر اجساد حادثه‌دیده خودداری کنند و تلاش کنند که در مصائب خانواده مصیبت‌دیده شریک باشند نه اینکه نمک به زخمشان بپاشند.

رمضان‌زاده تصریح کرد: از این رو چنانچه انتشار تصویر جسد مسلمان، هتک حرمتی به وی باشد، جایز نیست. چرا که خون مسلمان محترم است و به تبع آن جسد و جسم مسلمان نیز محترم است و اگر کاری انجام شود که به احترام آن فرد میت صدمه بزند جایز نیست.

وی خاطر نشان کرد: اگر هیچ مانع شرعی پیدا نکردیم مانند تصویری که یکی دو روز پیش از پلاسکو منتشر شد که سر و دو شانه آتش‌نشان در زیر آوار دیده می‌شد، اینکه هتک حرمت نیست و نمی‌توان مصادیق هتک حرمت را بر آن جاری کرد اما به هر حال از باب اخلاقی نباید چنین عکس‌هایی منتشر شود.

منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین