عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۳۴۵۰
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۷
«يانگ هي لي» فرستاده ويژه سازمان ملل در ميانمار با تاييد اعمال خشونت عليه اقليت مسلمان روهينگيا توسط دولت اين كشور، گفت كه انكار خشونت عليه مسلمانان در استان راخين توسط دولت ميانمار سازنده نبوده و اعتبار مقامات اين كشور را كاهش داده است.
عقیق:فرستاده ويژه سازمان ملل در ميانمار عصر جمعه پس از بازديد 12 روزه اش از اين كشور براي بررسي بحران اقليت مسلمان روهينگيا، تاييد كرد كه بيش از 450 نفر در ارتباط با حملات نهم اكتبر (18 مهر) در راخين بازداشت شدند.

بحران اخير اقليت مسلمان روهينگيا پس از حملات 18 مهر ماه به چند ايستگاه پليس ميانمار در اطراف شهر 'مائونگداو' در ايالت راخين و سركوب اين حملات توسط پليس آغاز و ضمن كشته شدن بيش از 86 مسلمان، باعث شد بيش از 60 هزار روهينگيايي با عبور از رودخانه 'ناف' به بنگلادش فرار كنند.

اين پنجمين سفر خانم 'يانگ هي لي' به ميانمار است، اما براي نخستين بار است كه وي از زمان حملات نهم اكتبر در 'مائونگداو'، به راخين رفته است.

به نوشته روز شنبه تارنماي شبكه خبر آسيا، وي با اشاره به دستگيري 450 نفر در ارتباط با اين حملات، تاكيد كرد: بسياري از آنها نمي دانستند چه محكوميتي در انتظار آنها است و وكيل قانوني نداشته و هيچ ارتباطي با خانواده هاي خود نيز نداشتند. همه اين ها نقض آشكار حقوق بشر است.

فرستاده ويژه سازمان ملل در ميانمار با اين حال اذعان كرد كه برخي از اتهامات عليه مسلمانان روهينگيا ممكن است مهيج باشد، اما پاسخ دولت ميانمار تاكنون به همه اين اتهام ها به يقين مفيد نبوده است.

وي گفت كه مقامات دولتي ميانمار ادعا مي كردند روستاييان خانه هاي خود را در يك كارزار تبليغاتي براي اينكه سرويس هاي امنيتي را بد جلوه دهند به آتش كشيده اند، اين 'كاملا باور نكردني است'.

'يانگ هي لي' گفت: پاسخ دولت به تمام اين مشكلات به نظر مي رسد براي دفاع از خود است و همه چيز را در حال حاضر انكار مي كند.

شبكه خبر آسيا نوشت: وي در طول سفرش مشاهده كرد كه فضاي ترس و وحشت در ميان شهروندان هنگام صحبت كردن وجود دارد كه هنوز هم بسيار واقعي است.

وي همچنين از مشكلات در 'راخين'، 'كاچين' و 'شان' ميانمار ياد كرد و در پاسخ به اين سئوال كه آيا اين نشانه اي از سير قهقرايي در روند اصلاحات و دموكراسي ميانمار نيست، گفت: با اطمينان يك تعهد در اين دولت جديد وجود دارد.

فرستاده ويژه سازمان ملل گفت كه در حالي كه تعهد وجود دارد، ارتش (و نه دولت) ، وزير دفاع، امور مرزي و ... را انتخاب مي كند و آنها هنوز از تاكتيك هاي مشابه استفاده مي كنند.

وي معتقد است كه بخش غيرنظامي دولت ميانمار در تلاش است اين پسرفت را اصلاح كند، اما سه وزير (نظامي) هنوز هم وجود دارند كه يك مبارزه سخت است.

اعزام فرستاده سازمان ملل به ميانمار پس از آن صورت گرفت كه 22 برنده جايزه صلح نوبل و اسقف اعظم 'توتو' با ارسال نامه اي به شوراي امنيت سازمان ملل ضمن اظهار نااميدي از عملكرد 'آنگ سان سوچي' برنده جايزه صلح نوبل از ميانمار و از رهبران اين كشور جنوب شرق آسيا، خواستار پايان دادن به پاكسازي نژادي و جنايت عليه بشريت در استان راخين ميانمار شدند.

خانم لي قرار است گزارش نهايي سفرش را دو ماه ديگر (ماه مارس 2017 ) به شوراي حقوق بشر سازمان ملل متحد، ارائه كند.

جمهوري متحده ميانمار، كه پيشتر با نام برمه شناخته مي ‌شد، در جنوب شرق آسيا واقع شده و با بنگلادش، هند، چين و تايلند هم‌ مرز است. جمعيت اين كشور به حدود 51 ميليون نفر مي ‌رسد كه دين 80 درصد آنان بودايي است. حدود هفت درصد مردم اين كشور مسيحي، حدود 6 درصد پيرو آئين‌ هاي بومي و حدود چهار درصد مسلمان هستند.

ميانمار كشوري با 144 قوميت در جنوب شرق آسيا است و 68 درصد جمعيت آن را برمه اي ها، 9 درصد را شان ها، هفت درصد را كارن ها و 16 درصد را بقيه اقوام تشكيل مي دهند و بسياري از اين اقوام با دولت مركزي درگيرند.

ميانمار با درگيري‌ هاي داخلي دست به گريبان است كه از آن جمله برخورد خشونت آميز با اقليت مسلمان روهينگيا انتقاداتي را در پي داشته است.

دولت ميانمار اقليت مسلمان روهينگيا را شهروند اين كشور محسوب نمي كند و آنها را مهاجراني از بنگلادش مي داند و اين گروه را از حق شهروندي محروم كرده است.

اين در حالي است كه گروه اقليت روهينگيا در سال 1974 پست وزارت نيز در اختيار داشتند، ثروتمند بودند و نيمي از استان راخين به آنها تعلق داشت، اما بعد از آن به صورت سيستماتيك، شكنجه و آزار و اذيت عليه اين گروه از مسلمانان با هدف حذف آنها انجام شد.

حقوق شهروندي ميانمار سال 1982 به گونه اي تنظيم شد كه بسياري از مسلمانان پس از اين تاريخ حق شهروندي خود را از دست دادند، و همانند يك خارجي با آنها رفتار شد. آنها اگر در ميانمار به دنيا آمده باشند و يا حتي اگر والدين آنها نيز متولد اين كشور باشند، ممكن است حق شهروندي به آنها تعلق نگيرد.

'كيائو وين' مدير اجرايي شبكه حقوق بشر ميانمار معتقد است از نظر تاريخي، روهينگيايي ها مهاجر نيستند، بلكه بودايي هاي استان راخين مهاجر هستند. استان راخين در واقع يك پادشاهي بوده است كه در سال 1784 توسط ميانماري ها اشغال و به پادشاهي اين كشور الحاق شد.

وي به ايرنا گفت: حضور نظاميان در عرصه سياسي ميانمار باعث شد اين بخش از نظاميان كه در بدنه دولت حضور دارند، عليه مسلمانان جنايت انجام دهند، اما دولت حامي مسلمانان است.

'كيائو وين' معتقد است كه 'آنگ سان سوچي' مشاور دولت و وزير امور خارجه ميانمار مي تواند نقش مهمي ايفا كند، اما در وضعيتي قرار دارد كه نمي تواند به صورت مستقيم از مسلمانان حمايت كند و بايد وضعيت را از نظر سياسي در جامعه ميانمار تعديل كند.
منبع:حج

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین