عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۳۴۴۵
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۴
طول زمان سفر ۷ شب می باشد که برای کاروان های زمینی، زمان طی سفر از مبداً تا مرز به این زمان اضافه می گردد.به عنوان مثال طول سفر برای کاروان های زمینی تهران با احتساب یک روز رفت و یک روز زمان برگشت مجموعاً ۹ روز بطول می انجامد.
عقیق:ضمن التماس دعا و با آرزوی قبولی زیارت و اعمال استحبابی در سفر معنوی و پر ارزش به شهرهای مقدس نجف اشرف، کربلای معلی، کاظمین و در صورت امکان سامراء، از عموم زائران گرامی تقاضا می شود به نکات ذیل کاملاً توجه داشته و با رعایت این موارد از فرصت های حاصل در این سفر ارزشمند، بهره را کافی ببرند:

۱.از آنجا كه اكثر ارتباطات قبل و بعد از تشرف از طريق پيام كوتاه (SMS)مي‌باشد، ارائه شماره تلفن همراه معتبرکه قابلیت دریافت پیامک تبلیغاتی را داشته باشد اهميت بالايي دارد.بنابراین دانشجویانی که پیام های تبلیغاتی خود را مسدود نموده اند، نسبت به رفع مسدودی تلفن همراه خود اقدام کنند.

۲.با توجه به ارسال محصولات فرهنگی(از جمله کتب و ادعیه های مربوطه) بوسیله پست، درج آدرس و کد پستی صحیح در سامانه عتبات در سایت لبیک بسیار حائز اهمیت می باشد.

۳.طول زمان سفر ۷ شب می باشد که برای کاروان های زمینی، زمان طی سفر از مبداً تا مرز به این زمان اضافه می گردد.به عنوان مثال طول سفر برای کاروان های زمینی تهران با احتساب یک روز رفت و یک روز زمان برگشت مجموعاً ۹ روز بطول می انجامد.

۴.در کلیه موارد می توانید سوالات و مشکلات را با مدیر راهنما و روحانی کاروان خود در میان بگذارید. «مدیر راهنما» در این سفر نقش هماهنگ کننده و هدایت کننده و دفاع از حقوق زائران را دارد و تمام قراردادها قبلاً توسط شرکت شمسا منعقد شده است.

۵.به زمان اعلام شده از طرف مدیر راهنما جهت حضور در ترمینال ها و فرودگاه ها توجه کرده و به موقع حاضر شوید.

۶.از لحظه شروع تا پایان سفر کارت شناسایی زائر را به گردن آویزان نموده و پیوسته مراقب آن باشید.

۷.طبق برنامه تنظیم شده از سوی مدیر راهنما داخل اتوبوس در صندلی های خود مستقر شوید و این ترتیب نشستن را در اتوبوس های عراقی نیز رعایت کنید.

۸.در تمام طول سفر شرکت های مجری ایرانی و عراقی موظف به تامین آب آشامیدنی پلمپ شده و بهداشتی و غذای مناسب (در حد امکانات و شرایط موجود) هستند. لذا در مسیرهای بین راهی از سالم بودن آب و مواد غذایی اطمینان حاصل نمایید.

نکته : برای احتیاط، مقداری آب و تنقلات فاسد نشدنی(مانند بیسکوئیت، توت خشک، آلو، پسته، مغز گردو و ...) همراه داشته باشید. همچنین همراه داشتن قرص سرماخوردگی، ضد اسهال و قرص مسکن ساده توصیه می شود.

۹.در صورتی که همه روزه داروی خاصی مصرف می کنید برای مدت حدود ۱۰ روز داروی خاص خود را با نسخه های مربوطه به زبان لاتین و نظر پزشک معالج همراه داشته باشید. در صورت نیاز به صندلی چرخدار، آن را همراه خود ببرید.

۱۰.تزریق واکسن های پیشگیرانه (مننژیت و آنفلوانزا) حداقل به فاصله زمانی ۱۵ روز قبل از حرکت توصیه می شود اما الزامی نیست.

۱۱.در صورت بروز هرگونه بیماری یا مصدومیت، خونسردی خود را حفظ کرده به اتفاق مدیر کاروان و با همراه داشتن کارت شناسایی زائر، به مراکز درمانی پیش بینی شده و درمانگاه های شبانه روزی مراجعه کنید.

۱۲.تمام زائران از ۴۸ ساعت قبل از خروج از خاک ایران تا ۷۲ ساعت پس از ورود به ایران تحت پوشش خدمات شرکت بیمه گر قرار دارند.

۱۳.در سفرهای گروهی، داشتن صبر، حوصله، گذشت و ایثار، خوش رویی، همبستگی، اتحاد و هماهنگی با مسئول گروه از عوامل موفقیت است. لذا از نظرات و تجربیات مدیر راهنمای کاروان خود تبعیت نمایید و رعایت حال افراد کهنسال و کودکان را بنمایید.

۱۴.با توجه به زمان تشرف، لباس متناسب با فصل و لوازم شخصی مورد نیاز خود را همراه داشته باشید. (لیوان، مسواک، شانه، حوله، دو عدد ملحفه نازک و سبک به منظور رعایت بهداشت فردی، ساعت زنگ دار و ...)

۱۵.پول(ریال) ایرانی در شهرهای زیارتی عراق رایج است، لذا نیاز به همراه داشتن ارزهای خارجی نیست. به مقدار ورود نیاز پول ایرانی برای موارد ضروری و شخصی همراه داشته باشید.

۱۶.خرید سوغات مختصر به عنوان «ره آورد سفر» امری پسندیده است اما خریدهای بی رویه و افزوده شدن بار و اثاثیه حجیم، حاصلی جز سختی ، مشقت برای خود و همسفران شما به دنبال نخواهد داشت.

نکته: حداکثر میزان بار مجاز برای هر زائر ۳۰ کیلوگرم است.

۱۷.روی تمام ساک ها، کیف و چمدان، موبایل و دوربین حتماً نام و مشخصات خود را بنویسید. (ضمناً توصیه می شود مشخصات را روی کاغذ یا مقوا نوشته داخل چمدان نیز قرار دهید.)

۱۸.حتی الامکان از چمدان و کیف قفل دار استفاده کنید و یا قفل مخصوص تهیه کرده روی آن نصب نمایید.

۱۹.همراه داشتن موبایل، دوربین عکاسی یا فیلم برداری بلامانع است. اما بردن آنها به داخل حرم ها و اماکن زیارتی ممنوع است. به علاوه عکس برداری یا فیلم برداری از پایانه های مرزی، ستون های نظامی در جاده ها، اماکن نظامی و نظایر آن مطلقاً ممنوع است.

۲۰.نام دفتر اعزام کننده از شهرستان، نام مدیر کاروان، تلفن همراه وی و مشخصات اتوبوس و هتل خود را دقیقاً به خاطر داشته باشید تا در صورت جدا افتادن از کاروان به راحتی بتوانید کاروان خود را پیدا کرده و به آن ملحق شوید .

۲۱.در ایران و عراق حساسیت زیادی روی مواد مخدر و داروهای روان گردان وجود دارد و در صورت همراه داشتن حتی یک گرم ، موجب بازداشت دارنده ی مواد و مدیر کاروان شده و برگرداندن کل کاروان به ایران را باعث می شود و کارگزار و سازمان حج و زیارت و شرکت شمسا در این گونه موارد مسئولیتی نخواهند داشت.

۲۲.همراه داشتن اسناد و مدارک (مانند: شناسنامه، کارت ملی، کارت بسیج، کارت شناسایی شغلی، گواهی نامه رانندگی، دسته چک، دفترچه بانکی، دفترچه بیمه، کارت های اعتباری و نظایر آن) در سفر عتبات عالیات به هیچ وجه ضرورت ندارد و احتمال مفقود شدن آنها در سفر زیاد است، بدیهی است کارت شناسایی زائر و کارت هتل محل اسکان و گذرنامه کافی است.

۲۳.اقلام فرهنگی که از سوی ستاد تحویل شما می شود جهت آمادگی شما برای سفر به عتبات است بنابراین از کتاب ها و نرم افزار های آن بهره برداری نمائید.

۲۴.همواره سعی نمایید با هماهنگی روحانی کاروان و مدیر راهنما در طول سفر نمازهای یومیه در وقت فضیلت(اول وقت) اقامه شود.

۲۵.داخل پایانه مرزی و در مراحل کنترل گذرنامه، طبق شماره ردیف مانیفست در صف و نوبت قرار بگیرید.

۲۶.در صورت انصراف یا غیبت زائر در روز اعزام یا ممنوع الخروج شدن، خسارت مالی زائر مربوطه و همراهان بر عهده خود زائران خواهد بود.

۲۷.هزینه جا به جا کردن بار و اثاثیه به صورت دستی یا با گاری (در خاک ایران و مرز عراق) بر عهده زائر می باشد و در فاصله محل توقف اتوبوس تا هتل در کربلا، نجف و کاظمین و بالعکس به عهده شرکت های مجری حمل و نقل عراقی می باشد.

۲۸.به محض ورود به خاک عراق ساعت های خود را با وقت محلی تنظیم کنید زیرا برنامه های کاروان مطابق ساعت رسمی کشور عراق انجام می شود.

۲۹.در ایران و عراق تلاش گسترده ای صورت گرفته است که آسایش و آرامش خاطر برای تمام زائران محترم در حد مقدور فراهم باشد. اما در برخی موارد ممکن است به صورت ناخواسته مسایل و مشکلاتی ایجاد شود، مانند خرابی اتوبوس در بین راه و معطلی برای رفع نقص فنی و یا اعزام اتوبوس جایگزین. در این گونه موارد لازم است با صبر، حوصله و بردباری نسبت به آرام کردن همسفران خود، شرایط را از آن چه هست دشوارتر نکنید. برخی از ناملایمات یا مشقات احتمالی که ممکن است با آن روبرو شوید ذیلاً اشاره می شود:

۲۹-۱ احتمال معطلی زیاد در مرحله عبور از مرز، اعم از خاک ایران یا عراق(در مرحله رفت یا برگشت) وجود دارد .

۲۹-۲ کمبود امکانات رفاهی در پایانه های مرزی(بخصوص کمبود سرویس بهداشتی در مرزهای عراق) مشهود است .

۲۹-۳ نحوة برخورد کارکنان یا ماموران عراقی با زائران ممکن است ناخوشایند باشد ولی باید آن را تحمل نمود .

۲۹-۴ در صورت درخواست آنان برای انگشت نگاری و عکس یا طرح سوال، خونسردی خود را حفظ کرده ، مقاومت نفرمایید و همکاری نمایید .

۲۹-۵ احتمال معطلی برای گذراندن تشریفات گمرکی و کنترل گذرنامه در مرز وجود دارد، لذا عدم مناقشه و درگیری مورد انتظار است .

۲۹-۶ احتمال معطلی برای رسیدن و آمادگی اتوبوس عراقی در مرز و خستگی زائران محترم وجود دارد.

۲۹-۷ احتمال نامناسب و قدیمی بودن اتوبوسهای عراقی از لحاظ کیفیت صندلی، جای بار، کولر یا بخاری، رفتار رانندگان متصوّر است.

۲۹-۸ به دلیل آن که در رستوران های بین راهی برای صرف ناهار(روز اول ورود و روز آخر) امکانات سالن غذاخوری و ارائه خدمات به اندازة کافی و برای کل زائران به طور همزمان وجود ندارد لذا صرف غذا در داخل اتوبوس انجام خواهد شد . در این مرحله خواهشمند است نظافت داخل اتوبوس را رعایت فرمایید.

۲۹-۹ ممکن است با توقف مکرر اتوبوس در سیطره ها و ایست های بازرسی در جاده های بین شهری مواجه شوید . لذا پرده اتوبوس را کنار بزنید تا داخل دیده شود و با اتلاف وقت کمتر عبور کنید .

۲۹-۱۰ امکان توقف اتوبوس در نقاط مورد دلخواه کاروان به دلیل تنگناهای امنیتی میّسر نمی باشد.

۲۹-۱۱ مراقبت کامل از اثاثیه در موقع حمل و صرف ناهار و اقامه نماز هنگام ترک اتوبوس تا رسیدن به هتل محل اقامت و موقع ترک هتل تا رسیدن به اتوبوس از وظایف نیروهای امنیتی و مدیران و زائران می باشد که امری کاملاً لازم و ضروری است.

۲۹-۱۲ وجود ضعف و نارسایی در برخی هتلهای طرف قرارداد به دلیل تنگناها و شرایط خاص در کشور عراق می باشد و تلاش زیادی برای رفع مشکلات به عمل می آید، لکن اصولاً هتلها، مسافرخانه ها و مهمانپذیرهای اجاره شده بهترین گزینه ها خواهد بود.

۲۹-۱۳ در روابط اجتماعی با شهروندان عراقی، ماموران، خادمان حرم، رانندگان و عوامل خدماتی هتلها همواره مشترکات دینی را مدنظر قرارداده و از بحث و جدل با آنها اکیداً خودداری فرمایید.

۲۹-۱۴ همه روزه هنگام خروج از هتل، کارت مشخصات خود و کارت نشانی هتل در هر شهر را به گردن آویخته و به صورت گروهی و در معیت مدیر راهنما و روحانی رفت و آمد نمایید.

۲۹-۱۵ در برنامه زیارتی که هر روز توسط مدیر کاروان اعلام می شود شرکت فعال داشته باشید. در تمام برنامه ها مثل نماز جماعت، زیارت دوره و ... نیم ساعت زودتر از وقت تعیین شده، در مکان مقرر حضور پیدا کنید.

۲۹-۱۶ زیارت دوره در نجف و کربلا به صورت گروهی انجام می شود. از تأخیر در عزیمت و تک رَوی و عزیمت انفرادی خودداری فرمایید.

۲۹-۱۷ رعایت پاکیزگی و پوشیدن لباس مناسب به همه زوار محترم توصیه می شود. خصوصاً از خواهران محترم انتظار دارد در تمام ایام سفر در محضر امامان معصوم(ع) ضمن رعایت کامل شئون اسلامی، از چادر مشکی استفاده کنند.

۲۹-۱۸ در هیچ شرایطی از لیوان و حوله مشترک با دیگران استفاده نکنید و همیشه در تمام مراحل در بین راه و هتل از آب بطری های پلمپ شده مصرف نمایید. (آب لوله کشی در عراق فقط برای شست و شو مناسب است)

۲۹-۱۹هنگام عبور از عرض خیابان، مراقب اطراف خود باشید و عجله نکنید تا با وسایل نقلیه برخورد ننمایید.

۲۹-۲۰ ساعت کار سالن غذاخوری در لابی هتلها نصب شده است. رعایت آن، راحتی زائران و ارائه خدمات بهتر توسط عوامل هتل را درپی خواهد داشت.

۲۹-۲۱ از بردن غذا و ظروف به اتاق هتل خودداری فرمایید، چون احتمال فاسد شدن و آلودگی آن بسیار زیاد است .

۲۹-۲۲ در صورت مریضی یا تصادف و... به همراه مدیر به درمانگاه هلال احمر بروید و از غیبت خود، دیگران را آگاه کنید. خدمات پزشکی، درمانی و بهداشتی در عراق رایگان است (کرایه تاکسی بر عهده زائر می باشد) نشانی محل درمانگاه و مطب ها در تابلو اعلانات هتل ها نصب شده است. از مراجعه مستقیم به بیمارستانهای عراقی خودداری کنید.

۲۹-۲۳ هیچ گاه گوشی تلفن همراه خود را در اختیار دیگران به ویژه افراد ناشناس قرار ندهید. گوشی را برای شارژ در رستوران یا سالن هتل رها نکنید و برای تعویض سیم کارت از عوامل و یا زائران ایرانی مورد اطمینان کمک بگیرید.

۲۹-۲۴ هنگام رفتن به حرم و دیگر مکانهای زیارتی، گوشی خود را داخل چمدان قفل دار در اتاق بگذارید و اگر آن را همراه خود آوردید، سیم کارت آن را خارج کرده و گوشی را در قبال شمارة رسید به اتاق امانات مجاور حرم تحویل دهید و در برگشت از همان محل دریافت نمایید.

۲۹-۲۵ وجوه نقد و اشیاء گران بها را (با حضور یکی از همسفران) به صندوق امانات هتل تحویل داده و رسید کتبی دریافت کنید . حفظ این رسید برای صاحب وجه، الزامی است. (یا وجوه را در مقابل رسید به مدیر کاروان بدهید تا در صندوق امانات خود بگذارد.)

۲۹-۲۶ اگر از اعضای گروه خود دور شدید یا جدا ماندید، خونسردی خود را حفظ کرده، با استفاده از کارت موجود در گردن آویز و با کمک گرفتن از دیگر زائران ایرانی مستقیماً به هتل بروید. در صورتی که داخل صحن و در حرم هستید، با قرار قبلی منتظر سایر همسفران خود باشید و یا به هتل بروید .

۲۹-۲۷ همیشه سعی کنید دسته جمعی به حرم یا بازار بروید و مراقب یکدیگر باشید.

۲۹-۲۸ سعی کنید شبها تا دیر وقت نشده به هتل برگردید (اعم از هتلهای دور یا نزدیک، خصوصاً خواهران محترم.)

۲۹-۲۹ از رفتن به شهرهای دیگر و نقاط ممنوعه اکیداً خودداری فرمایید.

۲۹-۳۰ از تنها گذاشتن کودکان خود در هتل و نیز بازی کردن آنها با آسانسور جداً خودداری نمایید تا خطری متوجه آنها نشود.

۲۹-۳۱ از همراهی با افراد متفرقه و ناشناس خودداری کرده و در هیچ شرایطی اجازه ندهید آنان وارد هتل شوند (اعم از عراقی یا ایرانی)

۲۹-۳۲ در صورتی که از شخصیت ها یا مقامات مشهور در کاروان شما یا کاروانهای همجوار حضور دارند از معرفی آنها به دیگران خودداری فرمایید.

۲۹-۳۳ از رفتن به نقاطی از شهر که محل عبور زائران نیست به تنهایی و به ویژه شبها خودداری کنید (مخصوصاً خانمها)

۲۹-۳۴ به هیچ وجه خواهران به تنهایی با تاکسی و یا خودرو شخصی به خارج از شهر مسافرت نکنند.

۲۹-۳۵ اگر افرادی از شما می خواهند کهCDیا فیلم و یا بسته ای را امانت بگیرید تا در ایران یا در عراق به کسی یا جایی تحویل دهید از این کار اکیداً خودداری کرده و هشیار باشید.

۲۹-۳۶ یک روز یا چند ساعت قبل از حرکت همه وسایل خود را بسته بندی مناسب نمایید و برچسب حاوی نام و مشخصات و شماره تلفن خود را مجدداً کنترل کنید.

۲۹-۳۹ در طول سفر، گذرنامه های زائران نزد مدیر راهنما است. در آخرین روز سفر (قبل از رسیدن به نقطه صفر مرزی) مدیر راهنما تمام گذرنامه ها را به دقت تحویل صاحبان آن می دهد. از این مرحله به بعد حفظ گذرنامه ها بر عهده زائر می باشد.

۲۹-۴۰ پرداخت انعام و هرگونه وجه به کارگران هتل یا رانندگان ممنوع است.

۲۹-۴۱ هنگام تخلیه اتوبوس و هم چنین ترک هتل، مراقب باشید وسایل شما جانماند.

۲۹-۴۲ حفظ نظم و رعایت نوبت در مرحله بازگشت زوار محترم به ایران نیز از هر جهت مورد انتظار است. امید است خستگی راه و یا شرایط نامساعد هوا و امکانات مرزی موجبات آزردگی زائران بزرگوار را فراهم نسازد و با سعه صدر و صبر و تحمل و مدارا، تشریفات مرزی انجام پذیرد.


منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین