عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۳۴۰۹
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۲
توسط خادمان كشيك چهارم حرم مطهر رضوي صورت گرفت
خادمان كشيك چهارم حرم مهر رضوي دیروز (جمعه) به نيابت از آتش‌نشانان فداكار به زيارت امام رضا (ع) پرداخته و براي شفاي بيماران و آرامش درگذشتگان دعا كردند.
عقیق:در پي حادثه تلخ ساختمان پلاسكو در تهران و مجروح و شهادت تعدادي از آتش‌نشانان فداكار، خادمين كشيك چهارم حرم امام رضا عليه‌السلام در اقدامي خودجوش، زيارت و خدمت روز جمعه را به نيابت عزيزان آتش‌نشان انجام دادند.

صفحه اينستاگرام حجت‌الاسلام‌والمسلمين سيد ابراهيم رئيسي توليت آستان قدس نيز درباره اين حادثه اقدام به انتشار متن زير كرد:

صفحه حجت‌الاسلام‌والمسلمين سيد ابراهيم رئيسي در شبكه اجتماعي اينستاگرام با پيامي از طرف توليت آستان قدس رضوي به حادثه پلاسكو و شهادت جمعي از آتش‌نشانان غيور كشورمان واكنش نشان داد.

در اين پيام آمده است: كانال‌ها عوض شدند ولي آدم‌هاي داخل كانال‌ها هنوز بر راهي كه انتخاب كردند استوار هستند. حادثه ناگوار و تلخ هرچند جاي ناراحتي دارد اما روح بلند جوانان اين ملت را به تصوير مي‌كشد. خدام حضرت رضا (ع) امروز به‌پاس مجاهدت شما لباس خادمي به تن كردند و به نيابت از شما خدمت مي‌كنند. به شما افتخار مي‌كنيم و از جوار امام رئوف (ع) دعاگو و نائب‌الزياره‌تان هستيم.

در آيه 32 قرآن كريم آمده است كه اگر كسي يك نفر را نجات بدهد، گويي همه مردم را زنده كرده است؛ و چه بسا كه حركت آتش‌نشانان نيز مصداقي از اين كلام خداوند باشد.

«مَنْ قَتَلَ نَفْساً بِغَيْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسادٍ فِي الْأَرْضِ فَكَأَنَّما قَتَلَ النَّاسَ جَميعاً وَ مَنْ أَحْياها فَكَأَنَّما أَحْيَا النَّاسَ جَميعا» (مائده/32)
(هر كس، انساني را بدون ارتكاب قتل يا فساد در روي زمين بكشد، چنان است كه گويي همه انسان‌ها را كشته، و هر كس انساني را از مرگ رهايي بخشد، چنان است كه گويي همه مردم را زنده كرده است.)

در حديثي از امام رضا عليه السلام نيز از «توكّل بر خدا»، «رضا به قضاى خدا»، «تسليم به امر خدا» و «واگذاشتن كار به خدا» به عنوان اركان ايمان نام برده شده است.

« أَلاْيمانُ أَرْبَعَةُ أَرْكان: أَلتَّوَكُّلُ عَلَى اللّهِ، وَ الرِّضا بِقَضاءِ اللّهِ وَ التَّسْليمُ لاَِمْرِاللّهِ، وَ التَّفْويضُ إِلَى اللّهِ ».
(ايمان چهار ركن دارد: 1ـ توكّل بر خدا 2ـ رضا به قضاى خدا 3ـ تسليم به امر خدا4ـ واگذاشتن كار به خدا.)

هر چند كه هر مسلماني اگر بخواهد در درجه‌هاي بالاي ايماني سير كند لازم است اين چهار ركن ايمان كه در حديثي از حضرت رضا (ع) آمده است را در نظر داشته باشد اما يكي از مشاغل و مأموريت‌هاي اجتماعي كه بدون داشتن اين ويژگي‌ها نمي‌توان در آن حضور پيدا كرد و ماندگار شد، همين آتش‌نشاني است.

مگر كسي بدون توكل به پروردگار و تسليم امر خدا بودن مي‌تواند هر روز خود را در معرض ورود به عمق خطر و بحران‌ها قرار دهد و اين ظرفيت روحي را در خود ايجاد كند كه كار را به خدا واگذارد و تعلقات را كناري بگذارد و بپذيرد كه ممكن است پس از صد‌ها يا هزاران مأموريت موفق، خود دچار حادثه شود.

در فرهنگ قرآن و عترت يكي از رفتارهاي ارزشي كه براي آن فضيلت و ثواب بسياري ـ حتي بهشت ـ درنظر گرفته شده است، خدمت و كمك به ديگران است. همچنين يكي از مهم‌ترين درخواست‌هاي ائمه اطهار (عليهم‌السلام) از خداوند متعال نيز توفيق خدمتگزاري به مردم بوده است و آنان اين خواستۀ ارزشمند خويش را در قالب دعاها و سخنان گهربار ابراز مي‌كردند.

پس اين رفتار آن بزرگواران نشان مي‌دهد كه «خدمت و رفع نياز مسلمانان» نزد خداوند جايگاهي والا دارد. آتش سوزي روز گذشته در يكي از طبقات ساختمان پلاسكوي تهران باعث فرو ريختن تمام ساختمان شد و طبق آمار اعلام شده، بيش از بيست نفر از آتش‎نشانان فداكار كشورمان نيز در راه خدمت به مردم و نجات آنان به شهادت رسيدند. مردمي كه در ساختمان پلاسكو گرفتار شده بودند، نياز به كمك داشتند، لذا بايد عده‎اي براي رفع نياز، نجات و كمك به آنان وارد عمل مي‌شدند.

پيامبر اكرم (ص) دربارۀ ثواب نجات مسلمانان از خطر سيل و آتش مي‌فرمايند:
«مَن رَدَّ عَن قَومٍ مِنَ المُسلِمينَ عادِيَةَ ماءٍ أونارٍ وَجَبَت لَهُ الجَنَّةُ»؛ كسي كه عده‏‎اي از مسلمانان را از خطر سيل يا آتش‎سوزي نجات دهد، بهشت بر او واجب مي‎شود.
(الكافي، ج 5، ص 55، بحارالانوار، ج 71 ، ص 239)

منبع:حج


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین