عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۳۳۱۹
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۱
«عصر شعر فتح‌نامه حلب» برگزار شد
یک شاعر از ارگان‌هایی که باید برای شعر انقلاب کار انجام دهند ولی در سکوت هستند، گلایه کرد و گفت: متاسفانه بعضی از نهادهای مرتزق از بیت المال که متولی شعر متعهد هستند، کوچکترین تحرکی در این حوزه ندارند.

عقیق:محفل شعری به بهانه آزادسازی حلب در تبریز برگزار شد. این محفل، با عنوان «عصر شعر فتح‌نامه حلب»، در کتابخانه مرکزی تبریز برگزار شد. از نقاط عطف عصر شعر فتح نامه حلب، حضور خانواده شهید حلب، سردار حاج ذاکر حیدری در جمع شاعران متعهد و انقلابی شعرآورد بود.

*نهادهای متولی شعر انقلاب کوچکترین تحرکی ندارند

در ابتدای این مراسم، رضا شیبانی، دبیر شعرآورد تبریز از اهمیت حماسه فتح حلب گفت و بر لزوم پرداخت شعری و هنری به حماسه آفرینی‌های جبهه مقاومت اسلامی تاکید کرد.

وی از ارگان‌هایی که باید برای شعر انقلاب کار انجام دهند ولی در سکوت هستند، گلایه کرد و گفت: متاسفانه بعضی از نهادهای مرتزق از بیت المال که متولی شعر متعهد هستند، کوچکترین تحرکی در این حوزه ندارند.

شیبانی افزود: در این فضای راکد، خوشبختانه یک عده جوان بیست و چند ساله شعرآوردی با دست‌های خالی پا به میدان گذاشته‌اند و بی هیچ چشمداشت بارهای بر زمین مانده آقایان را بر دوش کشیده‌اند، اما معدودی از این آقایان با ادارات عریض و طویل و چند طبقه، این جوانان را رقیب خود فرض کرده‌اند.

چراغ اول شعر خوانی این محفل، به دست شاعر جوان، محمد شکری‌فرد روشن شد. او شعری تقدیم به شهید مدافع حرم شهرستان هشترود، اسماعیل کریمی کرد.

چشم بگشا به روی من باری، جان بابا بخند، اسماعیل!

با تو این زخم‌ها چه‌ها کردند، آه بالا بلند، اسماعیل!

یونس فتحی دیگر شاعر تبریزی بود که شعری نیمائی تقدیم به شهدای مدافع حریم اهل‌بیت(ع) کرد.

برای چیدن خورشید

هزار دست سیه زآستین برون کردند

یکی به مشت فشرده سلاح شیطان را

یکی دگر به سر پنجه‌های خون آلود

گرفته پرچم دژخیم و کفر و استبداد

یکی به سفره خونینشان سر آورده است

یکی سر از جگر کودکان در آوردست

...

بسوی گنبد خورشید اوج می‌گیرند

کبوتران حریم حرم نمی‌میرند

علی داودی مدیر انجمن‌ها و محافل موسسه شهرشتان ادب از مهمانان ویژه فتح نامه حلب غزلی را برای مدافعان حرم خواند که با استقبال حضار مواجه شد:

هنوز انگار داغی تازه دارد جان سنگرها

هنوز از راه می‌آیند اصغرها و اکبرها
...
حرم یعنی حریم عاشقان شیعه و سنی
حرم یعنی کبوترها کبوترها کبوترها کبوترها

فرهاد ابوالقاسمی دیگر شاعر شعرآوردی غزلی تقدیم به مقام شامخ شهدای مدافع حرم کرد که چند بیت از این شعر را باهم می‌خوانیم:

رفتی و گفتی خداحافظ کمی باران گرفت

آسمان با چشم‌های مادرت یکدست شد

...

آمدی، اما به روی شانه‌های دیگران
سهمت از دنیا فقط یک کوچه‌ی بن بست شد

امین نوروزی شاعر اهوازی الاصل که چند وقتی است مهمان شهر تبریز است، شعری با مطلع زیر را مهمان جمع شعرآوردی‌ها کرد:

شب رسید و کنار رفتن من حال و روزش دوباره تبدار است

طفلکی مادرم! نمی‌داند آخرین لحظه‌های دیدار است

محمدرضا طهماسبی که میهمان شعرآورد تبریز بود قصیده‌ای در رثای مدافعان حرم خواند که اجرای بسیار خوب و شعر عالی‌اش، مورد توجه حاضران قرار گرفت.

حتی اگر شده چو ابوذرها

با استخوان خویش به کافرها

یورش برند تا سگ و بوزینه

پایین بیاورند ز منبرها

نگر ببین چگونه نمی‌افتد

الله اکبر از لب اکبرها

بنگر ببین چگونه حبیب اینجا

جنگید پا به پای جوانترها

این گرگ کور خوانده نمی بیند

که متحد شدند برادرها

پرچم زمین نماند و نمی ماند

این را بگو بلند به خنجرها

آخرین شاعری که در محفل فتح‌نامه حلب، در رثای شهدای جبهه مقاومت اسلامی شعر خواند، اسما زال‌نژاد بود که ترانه‌ای تقدیم به فرزندان شهدای مدافع حرم کرد:

آخرین بار بهم گفت با بغض

راه پیش روش ،راه دوریه

اشکمو پاک کرد از رو گونه هام

می‌رفت که راهی شه سمت سوریه

بعد از شعر خوانی مهمانان و شاعران استانی، از دلاوری‌های هفدهمین هدیه استان آذربایجان شرقی به جبهه مقاومت، شهید حلب، سردار حاج ذاکر حیدری و از خانواده محترم شهید، تقدیر و تجلیل بعمل آمد و به پاس حضور سردار جهانسری در «عصر شعر فتح‌نامه حلب»، کتاب «قاف» به عنوان هدیه‌ای از طرف موسسه شهرستان ادب، به ایشان اهدا شد و از هفت شاعر این عصر شعر که اشعارشان توسط اساتید حاضر در جمع، منتخب اعلام شده بودند، با هدایایی تقدیر شد.

اجرای این عصر شعر به عهده لیلا حسین‌نیا از شاعران جوان بود و دیگر شاعران استان آذربایجان شرقی، از جمله یونس فتحی، فرهاد ابوالقاسمی، فرشید باغشمال، شهریار شفیعی، محمد شکری‌فرد، علی شهلا‌زاده، وحید جلالی، امین نوروزی، علیرضا زرین، اسما زرخواه، حسن زرنقی، راحله عزیززاده، حسین آردی و ... در این جلسه حضور داشتند.

این نشست به همت شعرآورد تبریز و با همکاری موسسه شهرستان ادب، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی و بنیاد نشر آثار و حفظ ارزش‌های دفاع مقدس برگزار شد.


منبع:فارس



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین