عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۳۲۴۱
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۰۷:۰۶
عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی:
عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: امروز جهان اسلام و مسلمانان به مساجد جامعه ساز نیازمند هستند.
عقیق:حجت الاسلام و المسلمین رحیم نوبهار عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی،در گفتگویی در قم، اظهار داشت: مسجد عنصر کانونی و محوری در اسلام است، بعد از رحلت پیامبر(ص) از نهاد مسجد و حتی نهاد نماز جمعه سوء استفاده های سیاسی شد.

وی افزود: برابر مسلمات تاریخی ساخت و بنای مسجد جزء اولین اقدامات پیامبر(ص) بوده است، پیامبر(ص) در مسیر هجرت به مدینه طی چند روزی که در محله قبا اقامت داشتند مسجد قبا را ساختند، همچنین با ورود به مدینه ساخت مسجد النبی جزء اولین اقدامات ایشان بوده است.
 
حجت الاسلام نوبهارتصریح کرد: نباید مسجد را با حزب سیاسی و دانشگاه اشتباه گرفت، مساجد باید سفیران رحمت و تفسیر کننده عقلانی و رحمانی ابعاد اسلام و کانون آرامش و رحمت باشند.

وی بیان داشت: در دنیایی که همه می کوشند در عرصه عمومی حضور پیدا کنند، برخی از مسلمانان برای برگزاری آیین های دینی خود در خانه های شخصی جمع می شوند و این رویکرد مناسبی نیست.

حجت الاسلام و المسلمین نوبهار در ادامه با اشاره به عقیده متخصصان جامعه شناسی، خاطرنشان کرد: درست است که به قول جامعه گرایان دیدگاه های تاریخی از طریق خانواده و محیط آموزشی بر سر ما می ریزند، ولی این به معنای نفی عوامل دیگر نیست.

وی گفت: برای نحوه زیست و تعامل اخلاقی، اجتماعی و رفتاری روحانی مسجد با مسجدیان نقشی محوری قائل هستم، در خصوص این عامل به خیلی از حوزه ها می شود اشاره کرد به عنوان نمونه سطح دانش در جامعه ما به شدت در حال افزایش است و توقع اعلام شده و نشده مردم، ارتقای سطح دانش روحانیون مساجد در زمینه های علوم جامع روزاست که برای تحقق آن به یک جهش اساسی نیاز داریم.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی ابراز داشت: در حقیقت بر اساس صحبت ها و توصیه های اخیر مقام معظم رهبری ما باید برای ارتقای سطح علمی و توسعه حس تعامل روحانیون مساجد با جامعه و و به خصوص قشرجوان تلاش کنیم، من انجام این کار را نه دولتی و نه حکومتی می دانم. بلکه یک کار اجتماعی می شمرم.

وی در ادامه تاکید کرد: شایان ذکر است دستگاه های مختلف و ارگان های جامعه می توانند کمک کنند و خود روحانیون و طلاب در حوزه های علمیه می تواند برای این کار تدبیری بیاندیشند.

حجت الاسلام و المسلمین نوبهار اظهار داشت: باید بدانیم که نیاز به معنویت یک نیاز همیشگی است و ما به حضور در مسجد به صورت پیوسته نیاز داریم، اما مساله آمورزش های غلط و نادرست در دانشگاخ و حوزه های علمیه باید به صوت دقیق و بر اساس منویات رهبری باید اصلاح شود.
وی بیان داشت: در این میان تمامی اقشار جامعه جوانان نیازهایی خاص و حساسیت های متنوع تری دارند، در حال حاضر مساجد ما به سختی به این نیازها جواب می دهند، جامعه ما به لحاظ تاریخی دینی است و اگر چنین معضلی مشاهده می شود ما باید مشکلات موجود را شناسایی کنیم.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی، گفت: به گمانم جوانان انتظار یک فضای معنوی و اخلاقی قوی را از مساجد دارند که بعضا کمتر آن را پیدا می کنند، در هر مسجدی که این فضا قوی است ما مشاهده می کنیم جوانان هم حضور گسترده تری دارند.

وی با اشاره به اهمیت ساخت هر چه بیششتر مساجد در کشور، افزود: علت دیگر می تواند کمبود مساجد باشد که موجب عدم دسترسی آسان به این پایگاه معنوی شده است، اگر من بدانم با طی کردن 250 قدم به مسجدی آرام و روح انگیز می رسم دلیلی برای نرفتن به آن را ندارم؛ ولی وقتی باید یک کیلومتر برای رفتن به مسجد طی کنم در واقع باید انگیزه زیادی در وجود من نهادینه شده باشد.

حجت الاسلام و المسلمین نوبهار بیان داشت: کارکرد اصلی مسجد بُعد عبادی و معنوی آن است، این کارکرد مساجد گاهی جدی گرفته نمی شود؛ کارکرد مسجد به عنوان یک نهاد دینی باید محل تجلی دین به عنوان عنصری باشد که پاسخ گوی نیاز فطری و حس معنویت جویی انسان است.

وی با بیان کارکردهای فرهنگی مسجد، افزود: مسجدی که در آن امام جماعت یک نماز با اخلاص و باروح می خواند و مومنان نیز پشت سر او حاضر می شوند و این امر معنوی را تجربه می کنند، مسجدی ست که که نقش اصلی خود را ایفا کرده است و باید قدر آن را شناخت.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی، گفت: قدرمسلم آموزش، نحوه تعامل درست جامعه و مومنان با یکدیگر، رعایت اصول اخلاقی و تعاملات اجتماعی جزء مبانی دینی ست که می توان در مسجد به تحکیم آن پرداخت و حدیث معروف حضرت علی(ع) که اشاره به فواید حضور در مسجد دارد نیز مبین همین امر است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: عموم مردم نیازمند هستند تا آگاهی هایی درباره اسلام ناب محمدی(ص) را در مسجد فرابگیرند؛ برابر مسلمات تاریخی، قرآن خواندن در مسجد، تفسیر قرآن و بیان مباحث اخلاقی در مسجد که جزء سنت پیامبر(ص) بوده است و کارکرد مسجد تنها با مطالعه سنت صحیح کشف می شود.

حجت الاسلام و المسلمین نوبهار ابراز داشت: وقتی به مسجد از چشم انداز جهانی نگاه می کنیم مسأله از جنبه هایی متفاوت می شود، از چشم انداز جهانی مسلمانان به مساجد جامعه ساز سخت نیاز دارند و این مساجد در ساخت هویت مسلمانان مؤثرهستند، مسلمانان به ویژه در کشورهایی که در اقلیت هستند به احساس هویت دینی بر اساس آموزه های ناب مساجد نیاز دارند
منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین