عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۳۱۱۳
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۰۷:۰۹
یک مدرس دانشگاه با اشاره به جایگاه معنویت در سوغات مشهد، گفت: در بحث سوغاتی، باید تأکید ما روی معنویات باشد؛ در این زمینه تهیه آثار و کتب مرتبط با امام هشتم(ع) به صورت جزوه و کتابچه نیز گامی مؤثر است، اما این کار عمومیت کافی را ندارد لذا باید به شکل رایج‌تری زائران را با مفهوم زیارت آشنا کرد.
عقیق:سیداحمدشفیع فیض‌آبادی، پژوهشگر و مدرس دانشگاه در حوزه صنایع دستی در گفت‌وگویی در خراسان رضوی، با اشاره به سوغات مشهد گفت: زعفران و نبات جایگاه خود را در بسته‌ سوغاتی‌های شهر مشهد دارد، اما باید برای شهر مذهبی یک سوغات فرهنگی ـ مذهبی در نظر گرفته شود تا بیانگر جایگاه مذهبی این شهر باشد.
وی با بیان اینکه در روایات از مشهد، به عنوان قطعه‌ای از بهشت یاد شده است، ابراز کرد: از همین رو این، شهر باید جایگاه ویژه‌ای داشته باشد و برای معرفی این شهر باید فعالیت‌های فرهنگی مختلفی انجام شود.

توجه به معنویت در بسته‌های سوغات مشهد
فیض‌آبادی با اشاره به اینکه هیچ زائری برای تجارت به شهر مشهد وارد نمی‌شود، گفت: بنابراین در بحث سوغاتی باید تأکید ما روی معنویات باشد، چرا که در نهایت دنیا و آخرت ما را همین معنویات تشکیل می‌دهند.
وی با اشاره به جایگاه سوغاتی در کشورهای دیگر بیان کرد: هنگامی که مسافران کشورهای هند، برمه و کامبوج را می بینیم، متوجه می‌شویم، در بین سوغاتی‌هایی که تهیه کرده‌اند، حداقل یک جا سویچی به شکل فیل وجود دارد، زیرا فیل نماد این کشورها است.

نمادی از مشهدالرضا و جلوه‌گری مفهوم زیارت
این پژوهشگر در ادامه بیان کرد: ما نیز باید بتوانیم حداقل یک نماد فرهنگی، مذهبی را برای شهر مشهد معرفی کنیم تا زائران داخلی و خارجی با مشاهده این نماد، مفهومی از زیارت و تصویری از مشهدالرضا در ذهنشان جلوه‌گر شود.
وی با اشاره به اینکه تهیه آثار و کتب مرتبط با امام هشتم(ع) به صورت جزوه و کتابچه نیز در حوزه سوغات گامی مؤثر است، اظهار کرد: البته این کار عمومیت کافی را ندارد لذا باید به شکل رایج‌تری زائران بارگاه ثامن‌الحجج(ع) را با مفهوم زیارت آشنا کرد.

قابل فهم بودن سوغات مشهد برای زائران خارجی
فیض‌آبادی با اشاره به اینکه در بسته سوغاتی شهر مشهد باید نمادی از فرهنگ رضوی و دینی گنجانده شود که نه تنها زائر ایرانی بلکه زائر خارجی نیز برایش قابل فهم باشد، تصریح کرد: نباید صرفاً به دنبال مادیات باشیم بلکه باید سعی کنیم، به آن درجه از بلوغ معنوی برسیم که بتوانیم شهر خود را در جهان اسلام به عنوان یک شهر مذهبی معرفی کنیم.
وی که چندین سال به عنوان پژوهشگر با بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی همکاری داشته است، عنوان کرد: در این زمینه آستان قدس رضوی می‌تواند همراه با سیستم آموزشی ـ دانشگاهی ما نقش مؤثری را ایفا کند.

منبع:ایکنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین