عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۲۹۴۳
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۵ - ۰۷:۲۹
زهرا بشری‌موحد همزمان با سالروز وفات حضرت معصومه(س) گفت: حضرت معصومه(س) راه سختی را طی کردند و کسی که هدف داشته باشد، هر محدودیت، سختی و مشکلی را طی می‌کند. آسیب‌های این راه نیز باعث شد که ایشان وفاتی شهادت‌گونه داشته باشند.
عقیق:زهرا بشری موحد، شاعر آیینی، با بیان اینکه همجواری با حضرت معصومه(س) باعث بیشتر شدن احساس شاعران کشورمان، به ویژه شاعران ساکن قم، به این امامزاده شده است، اظهار کرد: به دلیل طلبگی و اینکه تحصیلات حوزوی را پشت سر می‌گذارم، مطالعه کلی بر زندگی حضرت معصومه(س) داشته‌ام. ما در جوار ایشان هستیم و باید شناختی نسبت به ایشان داشته باشیم.

وی افزود: منابعی که مطالعه کرده‌ام از احادیث و همچنین منابع تاریخی است. کتاب «انوار المشعشعین»، درباره امام‌زادگان مدفون در ایران منتشر شده است. بخشی از این کتاب مربوط به حضرت معصومه(س) است. کتاب «منتهی الامال» مرحوم شیخ عباس قمی نیز منبع خوبی برای شناخت آن حضرت است. کتاب‌های حدیثی نیز همچون اصول کافی و از این دست، اطلاعات خوبی درباره آن حضرت دارند.

بشری موحد خاطرنشان کرد: یکی از ویژگی‌های جالب زندگی حضرت معصومه(س) برای من، مجرد بودن ایشان است. همه دختران امام موسی‌ کاظم(ع) مجرد بودند. دلایل مختلفی هم دارد که یکی تقیه بوده است که افراد ناباب وارد خانواده اهل بیت (ع) نشوند و دلیل دیگر هم این بوده که شخصی که هم‌کف دختران موسی بن جعفر باشد در آن دوران حضور نداشته است. همچنین سفری که ایشان از مدینه به سمت خراسان داشته‌اند و اینکه خانمی، با استقلال فکری و اندیشه‌ای، نامه‌ای از امام رضا(ع) دریافت می کنند و به سمت خراسان می‌آیند از نکات حائز اهمیت زندگی حضرت معصومه(س) است. البته در تاریخ از جزئیات سفرشان اطلاعات بسیار کمی وجود دارد.

این شاعر کشورمان با تاکید بر اینکه حضرت معصومه(س) زمانی که در مدینه سکونت داشتند، منبع رجوع علما بودند، عنوان کرد: در مدینه خیلی‌ها به ایشان رجوع می‌کنند. ایشان هدف داشتند و رسالتی را بر دوش خود احساس می‌کردند و آن هم پیروی از امام بوده است. حتی ازدواج نمی‌کردند که غریبه ای وارد خانواده اهل بیت (ع) نشود. راه سختی را طی کردند و کسی که هدف داشته باشد، هر محدودیت، سختی و مشکلی را طی می‌کند. آسیب‌های این راه نیز باعث شد که ایشان وفاتی شهادت گونه داشته باشند.

این شاعر کشورمان همچنین شعر تازه‌ای که درباره حضرت معصومه(س) سروده بود را در اختیار پایگاه خبری حوزه هنری قرار داد که در زیر می‌خوانید:

«آمد از شرق قبیله ، آفتاب

چشمه جوشاند از مسیله ، آفتاب

با کویری های قم ، هم کاسه شد

ساده و بی شیله پیله ، آفتاب

طاهره ، معصومه ، لیلای رضا

فاطمه ، سِتّی ، جلیله ، آفتاب

ذره ها را برد تا عرش حرم

شرحی از "نحن الوسیله " - آفتاب -

او مرا شمس الشموسی کرده است

«آفتاب آمد دلیل ِ آفتاب»

* در بسیاری از منابع کهن از حضرت معصومه به «ستّی فاطمه علیها السلام» یاد شده است. مثلاً در «تاریخ قم» و نیز «انوارالمشعشعین» چاپ سنگی، ص 208 و «منتهی الآمال» ج 2، ص 161 و  و162 و دلائل الامامه، ص 309 لقب «ستّی» آمده است. به معنی خانم و بی بی. گویا این کلمه مخفّف «سیدتی» است.

گفتنی است حضرت فاطمه معصومه (س)، دختر موسی بن جعفر (هفتمین امام شیعه) است. وی از شخصیت‌های مورد احترام شیعیان و مسلمانان و آرامگاهش در شهر قم واقع است.

حضرت معصومه (س) تنها هفده روز در قم زنده ماند و در سن 28 سالگی، در حالی که هنوز ازدواج نکرده بود، وفات یافت. پیکر ایشان را در جایی که آن زمان به باغ بابلان مشهور بود به خاک سپردند که هم اکنون زیارتگاهی باشکوه مشهور به حرم حضرت معصومه(س) است.

منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین