عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۲۹۴۱
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۹
برنامه درسهایی از قرآن ،علیرغم نداشتن تجهیزات پیشرفته و دکور خاص، با تکیه به هنر سخنرانی و هنر فردی توانسته همچنان از محبوبیت خاصی درمیان مخاطبان برخوردار باشد
عقیق:حضور مستمر و به صورت ثابت در هر عرصه ای به مدت طولانی دارای حواشی و موانع زیادی است و یکی از این عرصه های مهم و بسیار تاثیر گذار و حساس، حضور در برنامه های تلویزیونی آنهم نه بصورت فیلم و سریال نمایشی ، بلکه به صورت برنامه ی گفتگو محورِ تبلیغی است که به ترویج مسائل دینی با محور قرار دادن قرآن است.

حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی از روحانیون موفقی است که توانست با سبک منحصر به فرد خود برای تبلیغ آموزه‌های دینی در بین نسل جوان از محبوبیت بالایی برخوردار شود ودر برنامه تلویزیونی خود موضوع قرآن درسهایی از قرآن همچنان  مورد استقبال عموم باشد.

وی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به پیشنهاد شهید مطهری و امام خمینی (ره) برای تدریس آموزه‌های دینی، برنامه «درسهایی از قرآن» را به روی آنتن شبکه اول سیما برد برنامه ای که پس از 38 سال هنوز پخش آن ادامه دارد و از جذابیت خاصی برخوردار است.

 از سوی دیگر استاد قرائتی برای تدریس تفسیر قرآن در سطح فهم عمومی جامعه برنامه «آیینه وحی» را از شبکه رادیویی آغاز کرد و محتوای جذاب این برنامه‌ها باعث شد تا آنچه رادیو و تلویزیون بیان می‌کند را به صورت کتاب هم منتشر شود و بدین ترتیب سبک تفسیری جدیدی را تحت عنوان «تفسیر نور» برای قرآن پژوهان نهادینه گردد.

«تفسیر نور» تفسیر کاملی از سوره‌های قرآن است که در ۱۲ جلد منتشر شده و مورد توجه و استقبال مخاطبان در رده‌های مختلف سنی قرار گرفته است.

 این استاد قرآن هدف از تدوین این تفسیر را تبدیل به زبان‌های زنده دنیا دانسته و کار خوب پژوهشی که انجام داده آن است که مجموعه ۱۲ جلدی تفسیر نور از متون تفاسیر معتبر شیعه و سنی تالیف شده است.

برنامه ی «درسهایی از قرآن» علیرغم کمبود تجهیزات پیشرفته و نداشتن دکور خاص امروزی وبلکه با وجود وسایل سبک و ساده مثل تخته سیاه و گچ برای  نوشتن مطالب و با تکیه به هنر سخنرانی و فردی توانسته علاوه بر برنامه های هفتگی که در شب های پنجشنبه برگزار می شود، برنامه های مناسبتی اعم از ولادت و شهادت در ماه رمضان و ماه محرم نیز از شبکه اول سیما روی آنتن برود که صوت و متن کامل جلسات درسهایی از قرآن از سال 1358 تا سال 1390 در یک نرم افزار تهیه و تولید گشته است.

از ویژگی‌های برجسته برنامه «درسهایی از قرآن» که باعث ماندگاری برنامه  و موفقیت آن شده است ،ویژگیهای شخصیتی این معلم قرآن است.

*خلوص نیت  

بیان مسائل به صورت دلسوزانه و داشتن دغدغه فرهنگ و مذهب هر سخنی که از دل بیرون بیاید لاجرم و بدون درنگ بر دل خواهد نشست و برای این مثال اگر بخواهیم مصداقی را بیان کنیم استاد قرائتی و برنامه قرآنی ایشان است.

 *شنیدن قرآن و معارف دینی

 شنیدن قرآن و معارف دینی چنان اثری عمیق بر دلهای پاک می گذارد که توان  وصف آن نیست، زیرا در صدر اسلام دشمنان نیز به اثر این کلمات و صوت قرآن  اذعان داشتند و دیگران را از شنیدن قرآن منع می کردند و به گواه تاریخ افرادی بودند که با شنیدن قرآن مسیر زندگی آنها تغییر کرده و مسلمان شده اند.

*سبک تبلیغ منحصر بفرد

 سبک تبلیغ منحصر به فرد استاد، برای آموزه‌های اسلامی و دینی، به گونه‌ای که وی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی زبان طنز و شیوایی بیان ایشان در بیان نکات ریز و آموزشی مسائل دینی، شیوه بدیع در تدریس مباحث دینی به شمار می‌رود و باید اذعان نمود تنها فردی است که درباره ایجاد خنده و راه اندازی سایت‌های سرگرمی حلال، بار‌ها صحبت کرده و سخنان او در این زمینه نیز تا حدودی به فرهنگ سازی برای خنده و سرگرمی حلال در میان اقشار مختلف به خصوص جوانان تاثیرگذار بوده است.

*نیازمردم  

درخواست و احساس نیاز برای یادگیری مسائل دینی و نیاز جدی به این مسائل  و پیگیری مردم برای دیدن این برنامه و از سویی، آموزش راحت و آسان ولی در عین حال جالب و جدید و بصورت طنز نیز یکی از نکات قابل توجه در برنامه همیشه موفق استاد محسن قرائتی است.

عباس زارعی


منبع:حوزه



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین