عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۲۹۳۴
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۶
تولیت آستان قدس رضوی مطرح کرد
تولیت آستان قدس رضوی، جایگاه کریمه اهل‌بیت(س) را بالاترین جایگاه کرامت برشمرد و گفت: انسان می‌تواند چگونه زیستن و سلوک اجتماعی، سیاسی و فرهنگی را در پرتو ارتباط با این بانوی‌کریم فراگیرد.
عقیق: آیت‌الله «سیدابراهیم رئیسی» تولیت آستان قدس رضوی (یکشنبه 20 دی‌ماه) در هیئت میثاق با شهدا دانشگاه امام صادق(ع) طی سخنانی، با بیان اینکه انسان دارای کرامت ذاتی است، گفت: کرامت ذاتی، فطری و در سرشت انسانها و برای متمایز‌ شدن تمام انسانها با دیگر موجودات عالم است که آیه شریفه «و لقد کرمنا بنی ادم» به آن استناد دارد.

کرامت جز از پرتو ارتباط با کریمان به‌دست نمی‌آید

رئیسی، به دیگر کرامات انسان اشاره کرد و گفت: دومین کرامت انسانی، کرامت اکتسابی است؛ این کرامت، مربوط به همه انسانها نیست بلکه مربوط به انسانهای خاص است.

وی در این باره افزود: کرامت اکتسابی در پرتو ارتباط با کریم اتفاق می‌افتد؛ کریم مطلق، ذات مقدّس حضرت حق و جلوه کرامت عبودی او یک کتاب کامل همچون قرآن‌کریم و انسانی کامل همچون رسول گرامی اسلام(ص) است.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به معنای لغوی کرامت گفت: معنای لغوی کرامت، آنچه در بعضی از الفاظ به کار برده شده به معنای بخشش است؛ بخششی که قبل از اینکه سائل بگوید، ببخشد.

رئیسی، کرامت روح و بزرگی نفس و جان انسان را معنای دیگر کرامت خواند و گفت:  این کرامت مترادف با عزت است که از مغلوب‌شدن انسان در برابر دشمن درون و بیرون خود جلوگیری می‌کند یعنی انسان، در درون خود، « امیر نفس» باشد و در بیرون هم، شیاطین راه او را منحرف نکنند. 

کرامت جلوه‌ای از بخشش است

رئیسی در ادامه همچنین کرامت را جلوه‌ای از بخشش عنوان کرد و گفت: بخشش و بخشیدن جلوه‌ای از کرامت است نه خود کرامت؛ اصل کرامت آن است که انسان به آنجا رسد که در وجود او جز خدا حاکم نباشد، هم در جوارح، هم بر جوانح او فقط خداوند حکمرانی کند؛ در این صورت این انسان را انسان باکرامت می‌نامند. 

وی با بیان اینکه کسب مقام کرامت جز از پرتو ارتباط با کریمان امکان پذیر نیست، اظهار کرد: باید انسان از طریق قرب نوافل و قرب فرائض به جایی رسد که جز خداوند نیندیشد.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به سوره مبارکه «الرحمن» عنوان کرد: خداوند به موجب رحمانیتش ارسال رُسُل و انزال کُتُب فرمود؛ خداوند در سوره مبارکه الرحمن، «علّم القران» را مقدم بر «خلق الانسان» کرد؛ حال سوال پیش می‌آید که چرا اول فرمود: «علم‌القرآن» در حالیکه باید اول «خلق‌الانسان» باشد؛ علت تقدّم آن بر این است که خلقت انسان به جز در پرتو ارتباط با وحی امکان پذیر نیست. 

رئیسی در این رابطه افزود: آفرینش انسان دو خلقتی است یک خلقت مربوط به جسم و یک خلقت مربوط جان است که «فتبارک‌الله احسن الخالقین» یا مربوط به موجودی است که مرکّب از جسم و جان است و یا مربوط به قسم اخیر انسان. 

وی در خصوص تعریف انسان گفت: تعریف انسان قرآن، تعریف منطقی «الانسان حیوانٌ ناطق»نیست چونکه آن تعریف برای تعریف منطقی انسان و جنس و فصل انسان است اما حقیقت آن است که فصل‌الفصول انسان، نطق نیست بلکه عقلی است بسیار بالا و به تعریف قرآن، همان انسان ربّانی است.

چه کسانی به درجه خلیفه الله می رسند

رئیسی افزود: 70 میلیارد انسان در کره خاکی زندگی می‌کنند که همه آنان دارای مقام خلیفه اللهی نیستند و به قول امیر‌المومنین(ع) برخی از انسانها شکل‌شان انسان اما قلبشان، قلب حیوان است.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه انسانی، مسجود ملائکه است که خلیفة‌الله باشد، تصریح کرد: آن کس، خلیفةالله است که کار مستخلف‌عنه کند؛ هر وقت این انسان کار مستخلف‌عنه و خدایی کرد  او به درجه خلیفةاللهی رسیده است. 

وی   لازمه شناخت انسان را شناخت مستخلف عنه برشمرد و گفت: سلسله‌ای که امام صادق(ع) در بیان معرفت بیان کرده‌اند، «اَللّهُمَّ عَرِّفْنى نَفْسَكَ فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى نَفْسَكَ لَمْ اَعْرِف نَبِیَّكَ اَللّهُمَّ عَرِّفْنى رَسُولَكَ فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى رَسُولَكَ لَمْ اَعْرِفْ حُجَّتَكَ اَللّهُمَّ عَرِّفْنى حُجَّتَكَ فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى حُجَّتَكَ ضَلَلْتُ عَنْ دینى» این است که اگر بخواهیم بدانیم خلیفه کیست باید بدانیم مستخلف‌عنه کیست؛ امکان ندارد شما جانشین کسی را بشناسید مگر اینکه خود او را بشناسید. 

رئیسی، خودشناسی را اولین باب ورود به  موضوع معرفت خواند و افزود: اگر تو را بشناسند، می‌توانند نبّی تو را بشناسن،د چون او نبّی توست و خلیفه توست و اگر نبّی را بشناسند، می‌توانند وصّی نبّی را بشناسند چون او وصّی نبّی توست. 

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه انسان در پرتو وحی به مقام انسانیت می‌رسد، گفت: بیان برای انسان است و بیان در پرتو تبیان قرار دارد و «تبیان کل شی»، قرآن‌کریم است. 

وی با اشاره به شان نزول سوره «هل اتی»، گفت: هر بخشنده‌ای، کریم نیست آن بخشنده‌ای کرامت دارد که کرامتش، نشأت گرفته از یک کرامت ذاتی و اکتسابی انسان باشد که شاخص آن در سوره «هل اتی» بیان شده است.

رئیسی افزود:  بخشندگی در عالم زیاد است اما یا برای تحکّم موقعیت یا برای جلب توجه دیگران و یا برای جذب منابع خویشتن است اما اگر انسانی ربانّی شد این انسان اهل بخشش می‌شود و مال و آبرو و جان خود را تقدیم می‌کند.

شهیدان مظهر کرامت هستند/ چگونه زیستن را از فاطمه معصومه(س) بیاموزیم

وی، شهیدان را مظهر کرامت خواند و افزود:  شهید اگر کریم نباشد، نمی‌تواند شهید شود چراکه اول باید کریم باشد تا هستی خود را در کف دست خود قرار دهد. 

رئیسی، کسب کرامت را در پرتو ارتباط با کریمان برشمرد و گفت: کریمان واقعی، اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) هستند که کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه(س) است.

وی جایگاه فاطمه معصومه (س) را بالاترین جایگاه کرامت برشمرد و گفت: وجود مقدس این بانوی با کرامت دارای بالاترین مرتبه کرامت است که به انسان نیز کرامت می‌بخشد و این انسان می‌تواند چگونه زیستن و مردن، سلوک اجتماعی، سیاسی و فرهنگی را در پرتو ارتباط با این بانوی‌کریم فراگیرد. 

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به آیاتی از سوره مبارکه آل عمران، اطاعت از کافرین را سبب نابودی انسان برشمرد و گفت: موضوعی که سبب سیر قهقرایی انسان می‌شود طبق قرآن که فرمود«یا ایهاالذین آمنوا ان تطیعوا الذین کفروا یرودوکم علی اعقابکم»؛ اطاعت مومنان از کفّار است.

وی افزود: مقام معظم رهبری با الهام گرفتن از آیات نورانی قرآن فرمودند: جهاد کبیر؛ اطاعت از کفار، منافقین و نگاه کردن به زبان و خواست آنها خلاف کرامت انسان است.

رئیسی به عرصه‌های مختلف حفظ کرامت انسان اشاره کرد و گفت: کرامت در عرصه‌های فردی و اجتماعی از جمله‌ کرامات انسان است، کرامتی که  همانند وجود مقدس پیامبر اکرم(ص)، در صحنه حضور پیدا کند و تربیت نفوس مستعده داشته باشد و به نظام منطبق با دین تاکید و در جنگ احزاب مقابل دشمنان ایستادگی کند. 

جمهوری اسلامی ایران پرچمدار کرامت در دنیا است

وی افزود: امروز جمهوری اسلامی ایران پرچمدار کرامت در دنیا است و آنکه امروز می‌خواهد کرامت را در زیر پا له کند، نظام استکباری است؛ بدترین ولایت جامعه بشری، ولایت فاسدین و جائران است چون تمام کرامتهای انسانی را در زیر پا له می‌کنند و اما بهترین ولایت در جامعه بشری، ولایت حق است.

وی در این باره اظهار کرد: اینکه امام راحل(ره) فرمود حفظ نظام اوجب واجبات است یعنی در نظام اسلامی تمام کرامات، رشد خواهند کرد. دیروز «انکر منکرات»، حکومت پهلوی بود و امروز پس از انقلاب «اعرف معروفات» نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است. 

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه کرامت انسان در پرتو حکومت و ولایت فقیه عادل در زمان غیبت، شکل می‌ گیرد، تاکید کرد: 5 روایت از حضرت معصومه (س) نقل شده است که چهار مورد آن درباره ولایت و امامت است که امروز ما شاهد، عزت نظام اسلامی به برکت خون شهیدان و در صدر آنها، سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) هستیم.


منبع:تسنیم

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین