عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۲۸۹۰
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۹
جایگاه شهر «قم» به روایت رهبر معظم انقلاب
رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند: از قم، علم به اقصای خراسان و اقصای عراق و شامات رفت. این، بصیرت آن روزِ مردم قم است که پیدایش قم بر اساس جهاد و بصیرت شد.
عقیق:شهر قم یکی از استانهای کوچک ایران اما از مهم‌ترین شهرهای مذهبی و شیعه‎نشین به شمار می‌رود، به عبارت دیگر، ورود حضرت معصومه (س) به شهر قم موجب شد تا این شهر، رنگ و بوی دیگری به خود بگیرد. امروزه «قم» مرکزی معرفتی در دنیای اسلام محسوب می‌شود که این نشان از نقش بی‎بدیل حضرت معصومه(س) در این شهر است.

در همین راستا و به مناسبت سالروز شهادت حضرت معصومه (س) به بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب دربارۀ جایگاه شهر قم اشاره می‌‌کنیم:

بدون تردید نقش حضرت معصومه (س) در قم شدن قم و عظمت‌ یافتن این شهر عریقِ مذهبىِ تاریخی، یک نقش ما لا کلام فیه است. این بانوی بزرگوار، این دختر جوانِ تربیت‌شدۀ دامان اهل‌بیت پیغمبر، با حرکت خود در جمع یاران و اصحاب و دوستان ائمه (ع) و عبور از شهرهای مختلف و پاشیدن بذر معرفت و ولایت در طول مسیر در میان مردم و بعد رسیدن به این منطقه و فرود آمدن در قم، موجب شده است که این شهر به عنوان پایگاه اصلی معارف اهل‌بیت (ع) در آن دورۀ ظلمانی و تاریکِ حکومت جباران بدرخشد و پایگاهی بشود که انوار علم و انوار معارف اهل‌بیت را به سراسر دنیای اسلام از شرق و غرب منتقل کند.

(بیانات در دیدار طلاب و فضلا و اساتید حوزه علمیه قم‌ 89/7/29)

«قم»، شهر علم، جهاد و بصیرت

قم شهر علم است، شهر جهاد است، شهر بصیرت است. بصیرت مردم قم یکی از آن نکات بسیار مهمی است که در طول این سی و چند سال همواره خود را نشان داده است. جالب است که پیدایش شهر قم هم ناشی بود از یک حرکت جهادی و توأم با بصیرت. یعنی خاندان اشعریون که آمدند این منطقه را محل سکونت خودشان قرار دادند، در واقع اینجا را پایگاهی کردند برای نشر معارف اهل‌بیت (ع)؛ یک مجاهدت فرهنگی را در اینجا شروع کردند. اشعریون قبل از آنکه به قم بیایند، جهاد در میدان نبرد هم انجام داده بودند؛ جهاد نظامی هم کرده بودند؛ بزرگِ اشعریون در رکاب جناب زید بن ‌علی(ع) مبارزه کرده بود؛ لذا بود که حجاج ‌بن ‌یوسف بر اینها خشم گرفت و اینها مجبور شدند بیایند و این منطقه را با تلاش خود، با بصیرت خود، با دانش خود، منطقۀ علم قرار بدهند. همین هم موجب شد که حضرت فاطمۀ معصومه (س) وقتی به این ناحیه رسیدند، اظهار تمایل کردند که به قم بیایند؛ به خاطرِ بودن همین بزرگان اشعریون.

آنها رفتند از حضرت استقبال کردند، حضرت را به این شهر آوردند و این بارگاه نورانی از آن روز و از بعد از وفات این بزرگوار در این شهر نورافشانی می‎کند. مردم قم که پدید آورندۀ این حرکت عظیم فرهنگی بودند، از آن روز پایگاه معارف اهل‌بیت را در این شهر تشکیل دادند و صدها عالم، محدث، مفسر و مبیّن احکام اسلامی و قرآنی را به شرق و غرب دنیای اسلام فرستادند. از قم، علم به اقصای خراسان و اقصای عراق و شامات رفت. این، بصیرت آن روزِ مردم قم است؛ که پیدایش قم بر اساس جهاد و بصیرت شد.

قم مرکز و پایتخت فکری و علمی دنیای اسلام است. از زمان ورود مرحوم آیت‌الله حائری به قم سال 1340 قمری این شهر به مرکز اصلی علمی عالم اسلام و تشیع تبدیل شد و بعد در زمان مرحوم آیت‌الله بروجردی به اوج خود رسید؛ و محصول آن دوره‌ها پیدایش شخصیت عظیم القدر و کم‌نظیری مثل امام بزرگوار بود.


پی نوشت:

(بیانات در دیدار جمعی از مردم قم‌ در سالروز قیام 19 دی79)

منبع:تسنیم

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین